شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۲۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹
سید رسول موسوی

از مفهوم آیه 19 سوره آل عمران استفاده میشود که سرچشمه همه اختلافات و کشمکش های مذهبی معمولا از عامل نادانی و بی خبری نیست بلکه به صورت موکد و دقیق بخاطر ظلم و انحراف از حق و بدفهمی و اعمال نظرهای تنگ که جنبه شخصی و سیاسی دارد؛ می باشد.

اگر دانشمندان، امیران، پادشاهان و صاحبان قدرت در کشورهای اسلامی مخصوصا طبقه دانشمندان که مردم از آنان خط میگیرند و متاثر می شوند؛ تعصب، کینه توزی، تنگ نظری، منافع شخصی، قومی، قبیله ای و تجاوز از حدود و حقوق خود را کنار بگذارند و با واقع بینی و روح عدالتخواهی احکام خدا و اسلام را بررسی نمایند جاده و صراط حق بسیار روشن خواهد بود و اختلاف با سرعت برق آسا حل میشود.

 در واقع محتوای این آیه پاسخ دندان شکنی است به آنهایی که میگویند دین و مذهب اسلام در میان مردم و امتها ایجاد اختلاف کرده است و خونریزی های فراوانی در طول تاریخ به بار آورده است. در پاسخ به اینگونه مدعیان که کم نیستند باید گفت که اینان دین و مذهب را با تعصبات قومی و مذهبی و افکار انحرافی و قومی اشتباهی گرفته اند زیرا دستورات همه ادیان یک هدف را تعقیب می کند و آن تضمین سعادت همه انسانهاست علی(ع) که دروازه شهر دانش پیامبراکرم(ص) است حقیقت دین اسلام را در کلمات قصار نهج البلاغه بشکلی عمیق و روشن بیان فرموده است:«میخواهم اسلام را آنچنان تعریف کنم که هیچکس پیش از من تعریف نکرده باشد» آن امام شش مرحله برای تعریف و مفهوم در بیان اسلام فرموده است:

 1- اسلام همان تسلیم در برابر حق

 2- تسلیم همان یقین است و بدون یقین ایمان ممکن نیست زیرا تسلیم بدون یقین تسلیم کورکورانه است نه عالمانه

3- یقین هم تصدیق است یعنی تنها علم و دانائی کافی نیست بلکه باید اعتقاد و تصدیقی قلبی بدنبال آن لازم باشد

4- تصدیق همان اقرار است یعنی کافی نیست که ایمان تنها در منطقه قلب و روح انسان باشد بلکه باید با شهامت و قدرت بیایند بیان و اظهار اعلام کنند

5- اقرار همان انجام وظیفه است یعنی اقرار تنها با گفتگوی زبانی نیست بلکه تعهد و قبول مسئولیت آن اقرار است

 6- انجام مسئولیت همان عمل است عمل به فرمان پروردگار، انجام برنامه های الهی و پرهیز و دوری از نواهی زیرا که تعهد و مسئولیت چیزی جز عمل به مسئولیت نمی تواند باشد و آنانکه نیرو و انرژی خود را در گفتگوها طرح ها جلسات و انجمن های مذهبی و غیر مذهبی صرف می کنند و فقط حرف می زنند نه تعهدی را پذیرفته اند و نه مسئولیتی پذیرفته اند. به فرمایش علی (ع) نه از روح اسلام آگاهی دارند و نه تکالیف خود را آگاهی دارند زیرا که روح دین در هر عصر و زمان چیزی جز تسلیم در برابر حق نبوده و نخواهد بود منتها تسلیم زبانی و ادعایی نیست بلکه منظور از تسلیم، تسلیم حقیقی و عملی در برابر حق زبانی و ادعایی نیست بلکه منظور تسلیم حقیقی و عملی در برابر حق و منطق دین و دلیل روشن آن است و این منطق است که مدعیان دروغین را از راستگویان شناسایی و معرفی می نماید.

قانون اساسی خون بهای این نظام و این انقلاب است و هرکس که این قانون را اعتبار نمی دهد اولین کسی است که ظلم به این نظام و این مردم کرده است و هرکس که ارزش ها را زیر پا گذاشت از انقلاب دور می افتد و با شبیه سازی تاریخی و یا اینکه دیگران چه می گویند و از دیگران نقل می کنند خدمتی به مردم نخواهیم کرد انجام خدمات به مردم در پیروی از مقام ولایت فقیه و  قانون اساسی و احترام به ارزشهاست چراکه قانون اساسی ثمره خون شهداست و مقام ولایت فقیه حامی و مدافع مردم، قانون اساسی و کشور می باشد.

در انتقاد از افراد غیر ملتزم به قانون هیچ سودی نخواهید کرد بلکه تضاد وتعارضها بیشتر و بیشتر خواهد کرد طرح مسائل اختلافی نقد نیست بلکه نوعی تحریک است و ایجاد اختلاف و دلسوزی بی پایه و مبنا و غیر مفید به  وحدت احاد ملت و مسئولان است بعد از ماه مبارک رمضان و آن صیام و قیام و ارتباط با خدا در لیالی قدر نتیجه باید اخلاق، خلوص، ایمان بیشتر و محکمتر ، آگاهی و شور شیدایی به عمران و آبادانی کشور، استقرار امنیت هرچه بیشتر در تمام نقاط کشور باشد اگر با تمام وجود با اعتقاد صحبت کنیم سخنانمان تاثیر خواهد دشات و زمینه تفرقه از بین خواهد برد زیرا که سخن چو از دل برآید لاجرم بر دل نشیند .

جناب سخنران قبل از نماز جمعه، جناب آقای اژه ای معاون محترم قوه قضاییه به اعتقاد این جانب و کلیه دوستان و دلسوزان صاحبنظر امور سیاسی بزرگترین سرمایه یک ملت مثل ایران دو سه عامل است یکی امید دیگر اعتماد مردم به مسئولان و دوم اعتماد حاکمیت به مردم و مردم به حاکمیت است اگر این سرمایه ها نباشد امنیت نیست پیشرفت و استقلال نیست و اگر بین دولت و ملت و حاکمیت شکاف ایجاد شود نه اخلاق شکل می گیرد نه توسعه نه اقتصاد و امنیت و نه هیچ چیز دیگر شکل نمیگیرد چون دوگانگی در عمل رخ می دهد و بعد از این شکاف بین مردم، به واسطه بی اعتمادی شکل می گیرد. متاسفانه نفع گرایی منفعت طلبی، فرد گرائی، منفعت گروهی بجای جامعه گرایی حاکم میشود اما امروز جامعه ایران بعد از یک ماه روزه داری در شرایطی باید قرار گیرد که بالاترین درجه اعتماد به کشور و دولتش و حاکمیتش را داشته باشد متاسفانه اینگونه سخن گفتن نشانگر فرور ریزش اخلاقیاتی که از عمل ما سرچشمه گرفته است میفرماید : (کونوا دعاه للناس بغیر السنکم)کسی که این دوگانگی در گفتار و کردار را می بیند او میگوید دولتمردان این طور رفتار می کنند من چرا نکنم؟

شمادیدید کسی که تا دیروز عنوان رزمندگی را یدک می کشد الان دنبال ثروت و مال و مقام است الان دنبال ثروت ملت افتاده است فلان نهاد که پرچمدار عشق و ایثار بود الان پرچمدار چیزهای دیگری است جامعه ای که اخلاق درآن فروریخته است آن جامعه بی اعتماد میشود و ناامیدی جامعه را به توسعه فرهنگی اخلاقی سیاسی اقتصادی نمی رساند بنابراین نتیجه می گیریم که عقب ماندگی کشور ریشه در فروریختن اخلاق دارد و هم ریشه در دوگانه عمل کردن مسئولان دارد و نتیجه قطعی و مسلم این رفتار این است مسئولان قول و عملشان یکی نیست در میان ملت و حاکمیت و شکاف میان ملت و دولت بطور معکوس بیشترخواهد شد .

اگر بفکر انقلاب شهدا و امام و رهبری و ولایت فقیه باشیم همان الان به ارزشهای انسانی و اخلاقی و فرهنگی که برایش انقلاب کردیم برگردیم آنها را کاملا ببینم و آینده را براساس آنها بنیاد کنیم عقد اخوت با یکدیگر ببندیم و هم پیمان برای پروازی و اوجی دیگر آماده شویم در این ارتباط عامل موفقیت و پیروز شدن بر کاهلی، ترس ، آگاهی ، غلبه بر غرور جاهلی عامل وحدت مردم با مسئولان است.
 


برچسب ها: سید رسول موسوی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار