اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۲۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰
مرضیه محبوب خالق عروسک «کلاه قرمزی» در جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان تجلیل و تقدیر شد.

به گزارش ایسنا، دهه 70 عروسک‌هایی پا به عرصه تلویزیون و سینما گذاشتند که دنیای کودکی را دگرگون ساختند، حضور این عروسک‌های ماندگار را باید مدیون دستانی باشیم که آنها را خلق کرده‌اند. مرضیه محبوب عروسک‌هایی را به وجود آورد که هیچ گاه فراموش نشدند و کودکان دیروز خاطره‌سازی کردند با عروسک‌هایی که که دستانی توانا به آنها جان بخشیده و یادشان همیشه گرامی است.

در سی امین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان باحضور هنرمندانی چون مرضیه برومند، فرشته طائرپور، جعفر صانعی مقدم، شبنم مقدمی، غلامرضا آزادی، سهیل موفق و علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان و مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان از مرضیه محبوب تقدیر به عمل آمد. این مراسم بزرگداشتی بود برای مادری که تمام عروسک‌ها را به وجود آورد و این شاید شروعی باشد برای درخشیدن عروسک‌ها.

در این مراسم مرضیه برومند با اشاره به اینکه باید خیلی زودتر این مراسم برای مرضیه محبوب برگزار می‌شد، اظهار کرد: کسانی که در سینمای کودک فعال هستند هیچ‌وقت آن‌طور که باید و شاید شناخته نمی‌شوند، چرا که جاه‌طلبی ندارند. خیلی از افراد هستند که در پشت صحنه مشغول فعالیت هستند و در سال‌های اخیر و پس از انقلاب به مدد این هنرمندان فعال در پشت صحنه سینمای کودک خوش درخشید.

وی ادامه داد: عروسک‌هایی که در سینما و تلویزیون دیده می‌شوند با تلاش عده بسیاری شکل می‌گیرند و با همت افراد زیادی دیده می‌شوند و همین عامل نیز موجب شده تا امروز سینمای کودک ما و سینمای عروسکی در کشور خوش بدرخشد. ما چون سینمای کودک داریم، به دنبال رشد آن هستیم و سینمای عروسکی یکی از عناصر رونق اقتصاد سینمای ما است. کسانی که در این عرصه فعالیت کردند برای این سینما بسیار زحمت کشیدند و عملکرد مرضیه محبوب در این میان بسیار درخشان بوده است.

برومند با اشاره به اینکه  اگر مرضیه محبوب نبود من "خانه مادربزرگه" را هرگز نمی‌توانستم بسازم، افزود: من از همان جا با طبع لطیف و شاعرانه محبوب آشنا شدم. او به قدری نرم و لطیف رفتار می‌کند و به قدری بدون جار و جنجال فعالیت دارد که درخشان‌ترین کارها را در همین سکوت خلق کرده است.

وی ادامه داد: برای وجود یک عروسک مجموعه هنرها به کار گرفته می‌شود. مرضیه محبوب تنها سازنده عروسک نیست. او سال‌ها تئاتر کار کرده  و کارهای درخشانی در زمینه کارگردانی تلویزیونی انجام داده است. متأسفانه او در طی این سال‌ها بسیار اذیت شده و تصمیم گرفته دیگر به عنوان کارگردان فعالیتی نداشته باشد، در حالی که سینمای عروسکی ما مدیون محبوب است و او مادر عروسک‌هاست. آثار او در مجموعه "کلاه قرمزی" با هنر دست او خلق شده‌اند و او جزو کسانی است که عروسک پسرخاله را هم حرکت می‌دهد.

برومند در ادامه این مراسم یادی از دنیا فنی زاده کرد و گفت: امشب جای حمید جبلی بسیار خالی است و همچنین باید یادی کنیم از دنیا فنی زاده عزیز که از بین ما رفت، او روحی در کلاه قرمزی دمید و توجه همه را به سمت کسانی جلب کرد که عروسک‌ها را تکان می‌دهند نه جای آن‌ها صحبت کنند.

در ادامه مراسم مرضیه محبوب با اشاره به شکل گیری خلق عروسک در ذهن خود، اظهار کرد: از بچگی همه کودکان با عروسک همراه هستند و با آن عروسک بازی و گاهی حس درونی خود را با آن تخلیه می‌کنند و این موضوع دختر و پسر هم ندارد. اسم عروسک حتماً نباید خود عروسک باشد تنها می‌تواند دیدی باشد که ما در ذهن می‌سازیم.

وی افزود: مادرم در کودکی برای ما با وسایل ساده‌ای مثل استخوان و پارچه عروسک درست می‌کرد و این اولین عروسک‌های ما بودند. من زمانی که دانشکده رفتم عروسک نمایشی دیدم و اولین عروسکم را زیر نظر هما جدی کار در دانشگاه ساختم. تشویق‌های خانم جدی کار موجب شد تا من به این سمت گرایش بیشتری پیدا کنم و این راه را ادامه دهم.

 مادر ژپتو زندگی‌اش در پیج و خم عروسک ها پنهان شده است و مسعود شاه محمدلو با ظرافت در یک کلیپ زندگی‌اش و شکل‌گیری عروسک‌هایش را برای حاضران در جلسه به تصویر کشید و بعد از آن قسمت‌هایی از مجموعه "خونه مادربزرگه" پخش شد که به خوبی توانست یاد عروسک هایی را که دوران شیرین وجود داشته اند زنده کند.

فرشته طائرپور که در  ساخت فیلم"خاله قورباغه" با محبوب همکاری دارد، طی سخنانی گفت: دلم می‌خواست از عروسک بازی‌های دوران کودکی‌مان اینجا بگویم که موجب شد تا ما تمرین مادری کنیم و بعدها وقتی بچه‌هایمان به دنیا آمدند تجربه مادر بودن را به‌واسطه عروسک‌هایمان داشتیم. ای‌کاش شما هم عروسک بازی و مادری را با آن‌ها تجربه کنید.

رضاداد ضمن اظهار خوشحالی خود برای برگزاری چنین مراسمی گفت: خوشحالیم که در این دوره بخشی از زحمات خانم محبوب را قدر دانستیم و یاد خانم فنی‌زاده و میرهادی را هم گرامی می‌داریم. امیدوارم فیلم‌های عروسکی تعدادش همانند آثار انیمیشن بالا برود و بتوان بخشی جداگانه برای آن در جشنواره در نظر گرفت ولی متأسفانه هنوز تعداد این فیلم‌ها اندک است و امیدوارم تعداد تولیدات روزبه‌روز بیشتر شود و این جشنواره نیز بخش مستقل خود را در حوزه عروسک داشته باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار