اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۲۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳
خود فروشی" انواع مختلف دارد؛ گاهی اوقات " زبان و چشم" فروخته می شود مانند دادن شهادت دروغ در محضر قانون، گاهی اوقات " حس شنوایی...


شوشان / عبدالحسن مقتدایی 
استاندار سابق خوزستان

" قلم " ابزاری مقدس است که به انحای مختلف ابراز وجود می نماید، گاهی به شکل  " گچ " در دستان " آموزگار"، "خودکار" در دستان یک "مسئول" هنگام امضای یک سند، "صفحه کلید" تلفن همراه در دستان کاربران شبکه های اجتماعی، "میکروفون" در دستان یک گزارشگر و مقدس ترین حالت آن "قلم" در دستان اهل قلم و اصحاب رسانه که دردهای پنهان در زیر پوست جامعه را بدین وسیله فریاد می زنند. 

بدون تردید ابزاری به نام " قلم" تا هنگامی که در دستان متخصص استفاده از آن قرار نگیرد هیچ گونه کارایی اعم از انتقال اخبار، رویدادها، اطلاع رسانی و آگاهی بخشي نخواهد داشت ولیکن نحوۀ به چرخش در آوردن قلم به شخصیت فردی که آن را در دست گرفته است بستگی دارد و شخصیت  افراد نیز برآیندی از تفکرات ذهنی آنها محسوب می شود بنابراین تفکرات و نیت های پاک قلم هایی پاک در دستان افراد صالح و سالم را به چرخش در آورده و صلح و اتحاد را به مخاطبان خود طی نسل های متمادی در ملل مختلف تسری می دهد تفکرات و نیت های ناپاک نیز قلم هایی ناپاک در دستان افراد ناسالم و ناصالح را با هدف تخریب ارزش های یک ملت به چرخش در خواهد آورد. 

در باور نهادینه شده عمومی تمایزی میان " اهالی قلم" و " اصحاب رسانه " وجود ندارد در حالی که هریک از این دو گروه دارای جایگاهی مختص خود هستند و رسالتی سنگین را بر دوش می کشند، در نظامی دموکراتیک که رسانه رکن چهارم دموکراسی نامیده می شود چگونگی چرخش قلم ها و پاک یا ناپاک بودن آنها می تواند حیات اجتماعی افراد یک جامعه را به سمت ترمیم یا تخریب سوق دهد. 

متأسفانه دنیای تجارت و اقتصاد گاهی به دایره مقدساتي همچون قلم نیز وارد شده و بر روی این ابزار نیز قیمت گذاری می نماید! توافق طرفین چنین معامله ای منجر به چرخش قلمی ناپاک در دستانی ناپاک با هدف اشاعه تفکرات و تراوشات ذهنی ناپاک که بهای آن قلم را پرداخته است خواهد شد و واژه ی حقیری مانند " قلم به مزد بودن"  وارد دایره ی وسیع واژگان حرفه ی مقدس رسانه یا نویسندگی می شود! بدون شک خریداران و فروشندگان قلم، دلالان " غیرت و شرف" هستند. 

" خود فروشی" انواع مختلف دارد؛ گاهی اوقات " زبان و چشم" فروخته می شود مانند دادن شهادت دروغ در محضر قانون، گاهی اوقات " حس شنوایی" فروخته می شود هنگام انکار شنیده ها، گاهی اوقات " علم" فروخته می شود هنگام استفاده از آن در مسیر نادرستی مانند " هک نمودن"، گاهی اوقات " تن" فروخته می شود و در حالتی دیگر " تفکر و انديشه" فروخته می شود هنگام فروختن " قلم"! نمونه های مذکور انواع مختلف خودفروشی هستند و عميقاً برای جامعه ای که حتی یک درصد از قلم به دستان آن خودفروش هستند باید نگران بود زیرا همين یک درصد نوعی " بی اصالتی" در افکار و رفتار را ترویج خواهند داد. 

رسالت سنگين آموزش، تربیت اصولی و بنیادین اهالي قلم به عهده ی پیشکسوتان و به تعبیری خاک قلم خوردگان است و این رسالت هنگامی تمام و کمال انجام خواهد شد که تک به تک قلم به دستان برای تراوشات نوشتاري ، فکری و مأموریت های ذاتی شغل خود احترام و ارزش قائل شوند که در این صورت به سطحی از آگاهی، دانش و خرد دست خواهند یافت که برای شور و شعور مخاطبان  نیز به همان میزان ارزش قائل شده و ریشه ی دلالان قلم را خواهند خشکاند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار