شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۱
رئیس اداره استعدادهای درخشان و دانش ‌ پژوهان جوان اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه هدف مدارس استعدادهای درخشان این است که به‌عنوان پایلوت مدارس برتر استانی قرار داده شوند و سایر مدارس از تجارب و امکانات و ابتکارات آن‌ها استفاده کنند، انتظارات مدیران این مدارس از استاندار را عنوان کرد. 
 
 جمال حیدری در جلسه با مدیران مدارس استعدادهای درخشان استان که امروز، شنبه 17 تیرماه در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: ادارات آموزش و پرورش هر استان دارای چهار محور کاری مدارس استعدادهای درخشان، المپیادهای علمی، جشنواره جوان خوارزمی و برنامه ملی شهاب هستند.
 
وی با اشاره به عملکردی از مقام‌آوری مدارس استعدادهای درخشان در سطوح مختلف، عنوان کرد: در سال تحصیلی 96 - 95 مدارس دوره اول متوسطه استعدادهای درخشان موفق به کسب 758 رتبه در سطح منطقه‌ای، 269 رتبه در سطح استانی، 19 رتبه در سطح کشوری و یک رتبه در سطح جهانی و مدارس دوره دوم متوسطه حائز 689 رتبه در سطح منطقه‌ای، 201 رتبه در سطح استانی، 41 رتبه در سطح کشوری و 6 رتبه در سطح جهانی شدند.
 
رئیس اداره استعدادهای درخشان و دانش ‌ پژوهان جوان اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: دانش‌آموزان استعدادهای درخشان استان در سال گذشته 582 جایگاه را در دانشگاه‌های معتبر و مادر کشور از آنِ خود کردند که از این تعداد 184 نفر در رشته پزشکی، 205 نفر در مجموعه پیراپزشکی و 193 نفر در رشته‌های مهندسی پذیرفته شدند.
 
حیدری با اشاره به جشنواره جوان خوارزمی، عنوان کرد: در این جشنواره‌ها همواره رتبه‌های اول و دوم کشوری توسط دانش‌آموزان استعداد درخشان خوزستان کسب می‌شود؛ بنا به گزارش بنیاد ملی نخبگان، در اجرای برنامه ملی شهاب نیز خوزستان از استان‌های برتر معرفی شده است و در 2 سال آینده تمام دانش‌آموزان استان تحت پوشش این برنامه قرار خواهند گرفت.
 
وی افزود: در سال گذشته برای اولین‌بار در استان، مدرسه فرزانگان یک ناحیه چهار اهواز رتبه اول کشوری را در رشته علوم تجربی با معدل 19.75 در امتحانات کتبی نهایی کسب کرد؛ همچنین مدرسه طلایه‌داران اهواز، رتبه پنجم کشور را در رشته ریاضی با معدل 19.41 به‌دست آورد. گفتنی است که در سال گذشته خوزستان، میزبان فعالیت‌های پژوهشی استعدادهای درخشان کشور بود.
 
رئیس اداره استعدادهای درخشان و دانش ‌ پژوهان جوان اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به توزیع متوازن رشته‌ها در استان، گفت: در این راستا در سال گذشته رشته علوم انسانی در شهرستان شوشتر تشکیل شد، امسال نیز توزیع متوازن این رشته در شهرستان‌های بهبهان، دزفول، ناحیه دو و ناحیه چهار اهواز انجام خواهد شد.
 
حیدری عنوان کرد: هدف مدارس استعدادهای درخشان این است که به‌عنوان پایلوت مدارس برتر استانی قرار داده شوند و سایر مدارس از تجارب و امکانات و ابتکارات آن‌ها استفاده کنند.
 
وی در خصوص انتظارات این مدارس از استاندار، بیان کرد: یکی از درخواست‌ها پایلوت قرار گرفتن این مدارس است؛ همچنین با توجه به تکنولوژی و علم روز در مدارس برتر کشورهای جهان، درخواست برگزاری دوره آموزشی کوتاه‌مدت در مدارس یکی از کشورهای پیشرفته و بازدید علمی از آن‌ها را داریم. حمایت از پتانسیل‌های استانی در جشنواره‌های خوارزمی و المپیادهای علمی و تجهیز مدارس از انتظارات دیگر هستند.
 
حیدری تصریح کرد: مدارس استعدادهای درخشان کشور در سال 46 تأسیس شده و بالغ‌بر 50 سال قدمت دارند؛ در خوزستان نیز 28 مرکز استعدادهای درخشان در 10 منطقه آموزشی پرجمعیت استان قرار دارد، به‌طوری‌که بهبهان، دزفول و شوشتر چهار مرکز، اندیمشک 2 مرکز و ایذه یک مرکز استعدادهای درخشان دارد.
 
وی با بیان اینکه خوزستان پس از استان تهران، پرجمعیت‌ترین استان ازلحاظ تعداد دانش‌آموزان استعدادهای درخشان در کشور است، عنوان کرد: خوزستان درمجموع دارای پنج هزار و 137 دانش‌آموز استعدادهای درخشان است که از این تعداد 2 هزار و یک نفر در دوره اول متوسطه و سه هزار و 136 نفر در دوره دوم متوسطه تحصیل می‌کنند. 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار