شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷
گزارش شوشان از نشست شورای فرهنگ عمومی خوزستان/ شریعتی: برجسته کردن موضوعات کوچک، موجب ایجاد حاشیه در جامعه می شود/ واکنشم در محکومیت توهین به صحابه پیامبر سیاسی نبود / در اختلاف سلایق و دعواهای جناحی به اصول مشترک اخلاقی پایبند باشیم
باید از هرگونه اختلافی که به وحدت جامعه خدشه وارد می‌کند خودداری کنیم و در اختلاف سلایق و دعواهای جناحی به اصول مشترک اخلاقی پایبند باشیم و اجازه ندهیم کشمکش در جامعه ایجاد شود.
 

شوشان: شریعتی استاندار خوزستان در نشست شورای فرهنگ عمومی که در سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد، با اشاره به اهمیت آموزش فضایل اخلاقی در جامعه اظهار کرد: به حاشیه رانده شدن اخلاق موضوع نگران کننده ای است که جامعه را از فضایل اخلاقی دور می کند بنابراین برای بالا بردن سطح فرهنگ عمومی و حاکم کردن فضایل اخلاقی در جامعه باید مسائل مهم فرهنگی بر حسب اولویت‌ها مطرح و راهکارها ارائه شود و برنامه ریزی‌ها صورت گیرد و اعتبارات لازم در این زمینه تخصیص داده شود.

وی تصریح کرد: حساس بودن جامعه به بدی‌ های ظاهری و باطنی امری پسندیده است، ولی گزینشی عمل کردن برخی افراد و بها دادن به مسائل جزیی و غفلت از مسایل اصلی و مهم جامعه، به سود فرهنگ جامعه نخواهد بود و در شان جامعه اسلامی ما نیست که با تبلیغات گاه و بی گاه که نتیجه موثری برای کشور ندارد و تنها شایعات را برجسته می کند، موجب ایجاد حاشیه در جامعه شویم .

استاندار خوزستان با تاکید بر این که اختلافات نباید خدشه ای به همبستگی افراد جامعه ایجاد کند، اذعان داشت: باید از هرگونه اختلافی که به وحدت جامعه خدشه وارد می‌کند خودداری کنیم و در اختلاف سلایق و دعواهای جناحی به اصول مشترک اخلاقی پایبند باشیم و اجازه ندهیم کشمکش در جامعه ایجاد شود.

شریعتی به اهمیت فرهنگ سازی در مدارس اشاره کرد و گفت: باید در مدارس، اصول مهم جامعه بر اساس اولویت های فرهنگی جامعه فرهنگ سازی شود و اخلاق  را در بین قشر جوان کشور گسترش دهیم.

استاندار خوزستان بر پرهیز از هرگونه دخالت سلایق در امور تاکید کرد و گفت: اگر می خواهیم منشا اثر در جامعه باشیم، باید در مسایل نه بر اساس سلایق خودمان بلکه مطابق با دستورات و وصیت دین مبین اسلام عمل کنیم. متاسفانه قبح برخی مسائل حتی در بین افراد مذهبی پایین آمده است که بسیار نگران کننده است. باید تلاش کرد و باید قبح آن چه را که نزد رسول اکرم(ص) گناه کبیره است بالا برد.

وی با اشاره به توهین نماینده یکی از روسای ستاد روحانی به صحابه پیامبر عنوان کرد: برخی واکنش بموقع من را تحسین کردند ولی واکنش من سیاسی نبود چون همه مسائل به سیاست ختم نمی‌شود، بلکه بنده به علت وظیفه دینی ای که دارم، شرعاً و اخلاقاً و دیناً موظف بودم واکنش نشان دهم.

شناسایی 99 نقطه درخصوص آسیب های اجتماعی در استان

در این جلسه همچنین حجت الاسلام بلک گفت: در خصوص آسیب های اجتماعی تلاش ها و اقداماتی صورت گرفته است و با شناسایی 99 نقطه در استان انتظار رفع آن ها را داریم. 
مدیر کل تبلیغات اسلامی افزود: همه استان ها به یک میزان درگیر آسیب های اجتماعی نیستند و برخی اولویت بیشتری دارند. باید این شهرها را تفکیک کرد و بر اساس آن چه وجود دارد و با هدف برنامه ریزی کرد. 

شرکت 65 هزار نفر در کتایخوانی رضوی در سال جاری

در ادامه ، حجت الاسلام و المسلمین سپهر با تاکید بر لزوم برنامه ریزی های فرهنگی برای ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی اظهار کرد: سبک زندگی اسلامی ایرانی و خانواده اولویت نخست ماست پس باید برای آن برنامه ریزی صورت گیرد و با تمرکز روی یک موضوع خاص نتایج بهتری کسب کنیم. 

وی تصریح کرد: باید برای کلیت مسایل باید چاره اندیشی کرد و تصمیمات جامع گرفت و تعیین اولویت شهرستان ها و ارائه گزارش در زمینه آسیب های اجتماعی بسیار مهم است.

مدیر کل کتابخانه های استان یکی از فعالیت های این نهاد را در سال 96 ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی در بحث کتاب خوانی رضوی عنوان کرد و گفت: سال گذشته 14 هزار شرکت کننده در بحث کتاب خوانی رضوی شرکت کردند و امسال با کمک سازمان تبلیغات اسلامی و صدا و سیما بیش از 65 هزار نفر شرکت کردند و با سبک زندگی ائمه آشنا شدند.

وی یادآرو شد: اگر مصوبات فرهنگی در رابطه با سبک زندگی اسلامی ایرانی خوزستانی صورت گیرد، فعالیت های اجتماعی، تولیدات صدا و سیما، گفته های ائمه و تولید مقالات علمی در حوزه مطبوعات در سبک زنگی اسلام ایرانی می توانند به سیاست های شورای فرهنگ عمومی  کمک کنند.

نبود اطلاعات کافی منجر به بروز شایعات می شود

در ادامه ، سرهنگ علی قاسم پور با ابراز نگرانی از کارکردهای ضد فرهنگی فضای مجازی و وجود ناهنجاری های دینی و تضاد آن با فرهنگ دینی اظهار کرد: نبود اطلاعات کافی منجر به بروز شایعات می شود بنابراین بحث وجود بانک اطلاعات رسانه ای از شبکه های فعال استان، اطلاع رسانی جامع و به هنگام و تولید پیام های رسانه ای می تواند مانع از رشد شایعات در جامعه شود.

وی تصریح کرد: اطلاع رسانی به موقع در ارتباط با بحران ها، روشن کردن افکار عمومی با اطلاعات کافی و جلب همکاری رسانه ها در زمان بروز بحران و بهره گیری از رسانه های گروهی با توجه به مخاطبان و ضریب تأثیر شان از جمله راهکارهای مقابله با بروز و گسترش شایعات است.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی خوزستان معاون اجتماعی نیروی انتظامی خوزستان با تاکید بر لزوم وجود اخلاق و اعتماد سازی در بحث سبک زندگی و خانواده گفت:‌ از سویی دسترسی عموم مردم به وسایل ارتباط جمعی به ویژه تلفن های همراه ارتباط آنان با فضای مجازی را ممکن ساخته و از سوی دیگر وجود ناهنجاری های دینی و اخلاقی در این فضاها که با فرهنگ اسلامی ایرانی تضاد زیادی دارد موجب گسترش نوعی ابتذال و بروز برخی جرائم شده و گاهی مشکلات امنیتی ـ انتظامی را هم در پی داشته است که وجود اخلاق و اعتاد در بین خانواده ها تا حد زیاد از این ناهنجاری ها جلوگیری می کند.

وی به معایب شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: بروز و گسترش سریع شایعات، تبلیغات ضد دینی، تأثیرات منفی رفتاری، نقض حریم خصوصی افراد، انزوا و دوری از محیط های واقعی اجتماعی از جمله معایب شبکه های اجتماعی است و بیش ترین کارهای صورت گرفته در این رابطه راه اندازی پلیس فتا، رصد فضای مجازی، کنترل اطلاعاتی فراخوان ها و برخورد قضایی با هنجارشکنان است.

کلاس های آموزشی و فرهنگی جایگزین برخی جرایم می شود

امانت بهبهانی گفت: سالانه 50 برنامه در 5 کارگروه کاربردی و تخصصی دادگستری که کارهای زیربنایی انجام می دهد، در خصوص آسیب های اجتماعی از جمله طلاق، حاشیه نشینی، اعتیاد و پیشگیر از مفاسد اخلاقی تصویب و برگزار می شود.

وی با اشاره به برگزاری دوره آموزشی در سال گذشته بیان کرد: پارسال برای 300 نفر از کسانی که درگیر آسیب ها و مشکلاتی بودند دوره های تخصصی برگزار شد و این افراد پس از پایان دوره برای مجازات های جایگزین معرفی شدند.

معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با بیان این که در بحث حاشیه نشینی اقدامات خوبی صورت گرفته است، گفت: با وجود کارها در زمینه حاشیه نشینی، از نظر فرهنگی هنوز نیازمند توجه ویژه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم. سازمان تبلیغات اسلامی، ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی و سازمان مسکن و شهرسازی در بحث حاشیه نشینی می توانند اثرگذار باشند و دادگستری آمادگی کامل دارد تا با کمک این ارگان ها و در کنار آن ها برای کاهش و رفع آسیب های اجتماعی گام بردارد.

وی یادآور شد: خوزستان در بحث فعالیت های مربوط به آسیب های اجتماعی جزو استان های پیشرو است به نحوی که 20 برنامه مصوب سال گذشته برای استان به صورت 100 درصد اجرایی شد.
































نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار