شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۷
خواست ما رفع ممنوعیت کشت در زمین های کشاورزی است / کشاورزی تنها راه معاش ماست / بدون کشاورزی به نان شب محتاجیم و کسی که نانی ندارد به ناچار هر کاری می کند
جمعی از اهالی روستای پتک از توابع باغملک با تجمع در مقابل ساختمان استانداری خوزستان خواستار دریافت مجوز کشت تابستانه در این روستا شدند.



شوشان: دو سال پیش بود که درگیری های طایفه ای در پتک جلالی باغملک آغاز شد. شاید آن لحظه هم خود افراد آغاز کننده این درگیری به تبعات وسیع و همه گیر آن فکر نکرده بودند. آتشی که شعله آن با تصاحب زمین آغاز شد و به ترک زمین منجر گردید. در این دو سال مسئولان تلاش کردند تا با نرمش و تسامح مشکل را حل کنند و با ایجاد صلح از پیامدهای ناخوشایند آن پیشگیری کنند؛ امری که با خودخواهی برخی ساکنان منطقه اتفاق نیفتاد و دامان همه را گرفت.

به گزارش شوشان ، پس از کوچ اجباری و دسته جمعی هر دو طایفه از منطقه مورد مناقشه، امروز جمعی از اهالی روستای پتک باغملک در دمای بالای 50 درجه و شرجی طاقت فرسای اهواز راهی این شهر شدند تا از مسئولان اجازه "زیست"ی را بخواهند که خود بیش از همه در سلب آن نقش داشتند.

این افراد برای احقاق حق خود جلو درب استانداری تجمع کردند و در هوای شرجی و زیر تیغ آفتاب سوزان اهواز به امید فریاد رسی نشستند. خواست این افراد که حتی گرما و شرجی نتوانسته مانع از حضورشان در اهواز شود، اجازه کشت در زمین های کشاورزی شان است که دولت برای برقراری آرامش منطقه، کشت در آن ها را ممنوع اعلام کرده است.

یکی از این افراد به تشریح ماجرا می پردازد: آغاز این درگیری از سال 94 بین دو خانواده و به علت تصاحب زمین بود ولی به دلیل تعصبات قبیله ای و کینه های قدیمی رفته رفته ماجرا به یک جنگ طایفه ای تبدیل شد. در درگیری های اولیه ، 8 نفر از جمله یک زن باردار 20 ساله، یک دختر نوجوان 12 ساله و یک جانباز جنگ تحمیلی  کشته شدند . پیش از آغاز قتل ها، عده ای 4 حلقه چاه عمیق کشاورزی که هر کدام 30 هکتار زمین را آبیاری می کردند، تخریب کردند ولی ما تلاش کردیم تا از درگیری خودداری کنیم و کار را به قانون بسپاریم.   

خواهان اجرای قانون هستیم

وی درباره شعله ور شدن دوباره آتش درگیری طایفه ای پتک گفت: پس از 2 سال جابجایی، طایفه محمدی می خواستند به منطقه برگردند که قابل قبول نبود و منجر به آغاز دوباره درگیری ها شد و در نهایت به کشته شدن یکی دیگر از افراد طایفه ما شد. اگر چه دولت تاکنون با این موضوع برخورد کرده اما ما به دنبال قانون و برخورد قاطع مسئولین هستیم و بارها گفته ایم که مطیع قانون هستیم.

دولت کمیته حقیقت یاب تشکیل دهد

یکی دیگر از تجمع کنندگان با تاکید بر بی گناهی طایفه خود از مسئولان خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب شد و گفت: درحالی که آن ها آغازگر درگیری بودند و افراد طایفه ما را کشتند، ما مجبور به کوچ شدیم. ما اکنون به دنبال حق ضایع شده و عدالتی که از ما گرفته شده هستیم و از دولت می خواهیم برخورد منصفانه کند. کمیته حقیقت یاب تشکیل دهد و مقصران را مجازات کند. 

وی ادامه داد: پس از درگیری ها شورای تامین مصوبه ممنوعیت کشاورزی را در حالی اجرایی کرد که کشاورزی تنها راه درآمد ماست و ما نمی توانیم وارد زمین ها ی مان شویم اما طرف مقابل در روستاهای مجاور در حال کشاورزی است. 

وی با اشاره به اقدامات نماینده ایذه در این خصوص بیان کرد: اگرچه آقای خادمی نماینده ایذه خیلی پیگیر ماجرا بوده ولی نتیجه ای ملموسی برای ما نداشته است و آرامش نسبی موجود تنها و البته از مهم ترین دستاوردهای آن بوده است. 

وی گفت: نزدیک به 200 هکتار زمین کشاورزی در این منطقه هست که تنها راه درآمد و خرج زندگی ما است بنابراین می خواهیم به زمین های خود برگردیم و امرار معاش کنیم و برای درگیری صورت گرفته، قانون فصل الخطاب ما باشد.

کشاورزی تنها راه معاش ماست

یکی دیگر از این تجمع کنندگان می گوید که با وجود 5 فرزند، تنها راه امرار معاش اش را از دست داده و در شهر آواره شده است. وی می گوید: به اجبار ساکن رامهرمز هستم. بدون کشاورزی به نان شب محتاجیم و کسی که نانی ندارد به ناچار هر کاری می کند. 

وی گفت: ما می گوییم تا روشن شدن موضوع درگیری و صدور رای دادگاه، زمین های مان را برای کشت به افراد بومی بدهیم ولی دولت هرگونه حضور در این زمین ها را ممنوع کرده است و این موضوع معاش ما را با مشکل مواجه کرده است. من هیچ درآمدی ندارم و اگر کشاروزی نکنم، چیزی برای از دست دادن ندارم.

گفتنی است جمعی از اهالی روستای پتک از توابع باغملک پیش از ظهر یکشنبه با تجمع در مقابل ساختمان استانداری خوزستان در اهواز خواستار دریافت مجوز کشت تابستانه در این روستا شدند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار