اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۵
با حضور معاون وزیر
کلنگ نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک با حضور معاون وزیر نیرو در کیلومتر 25 جاده سد کرخه در استان خوزستان به زمین خورد.
 


شوشان: کلنگ نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک امروز با حضور معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در کیلومتر 25 جاده سد کرخه در استان خوزستان به زمین خورد.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در آیین آغاز عملیات اجرایی نیروگاه سیکل ترکیبی بیان کرد: از مدت ها قبل اندیمشک دچار افت فشار برق شده بود و باید در اسرع وقت ساخت یک نیروگاه تولید برق را شروع می کردیم، از آنجایی که بخش خصوص به هر دلیل وارد فاز عملیاتی نشدند، به دلیل مشکلات منطقه در ولتاژ و بار مصرفی تصمیم به احداث یک نیروگاه دولتی گرفتیم. درست است که وظیفه ما حمایت از بخش خصوصی است اما نباید اجازه دهیم که مردم اذیت شوند.

طرز طلب ادامه داد: اقدامات اولیه، شناسایی زمین و مجوزات اولیه مورد نیاز جهت احداث نیروگاه کسب شده و قراردادی نیز به مبلغ ۱۲ میلیارد تومان با مپنا جهت ساخت پروژه منعقد شده است و در حال گرفتن آخرین مجوزها هستند، این نیروگاه سومین نیروگاه f یا همان راندمان بالا است که امیدورایم با جدیت دنبال شود.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی مدت انجام این پروژه ۴۴ ماه عنوان کرد و افزود: با مساعدت وزارت نیرو، واحدهای توربین گازی در حال ساخت است که از این میزان ۶ واحد از خارج کشور وارد و بخش هایی از ۴ واحد دیگر نیز در داخل در کارگاه های شرکت مپنا ساخته خواهد شد. همچنین با برنامه ریزی انجام شده تمهیدات اولیه مثل آب، برق و تلفن برای شروع فاز اجرایی انجام شده است.

وی ادامه داد: امیدواریم که نیروگاه در سال 98 وارد فاز تولید برق شود و در سال 99 کل پروژه به اتمام برسد، در مورد هزینه این پروژه باید گفت که250 میلیون یورو سرمایه گذاری لازم است.

نماینده اندیمشک:  وحدت و همدلی برای خدمت به مردم

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در آیین آغاز عملیات اجرایی نیروگاه سیکل ترکیبی گفت: کلنگ این پروژه با وحدت و همدلی برای خدمت به مردم به زمین زده می شود، این کلنگ پیام خودباوری، استقلال، تحول و امیدواری را با تکیه بر دانش فنی ایرانی در دل خود دارد. در این پروژه ما از می توانستیم گذشتیم و به توانسته ایم رسیدیم که پیام پیشرفت خوزستان و اندیمشک را می رساند و این ایستادگی مرهون خون شهیدان است.

حسنوند ادامه داد: احداث نیروگاه 1200 میلیارد توما هزینه خواهد داشت که باید آن را از منابع مختلف پیگیر بود و طلب کرد، اگر این پروژه با موفقیت به سرانجام برسد و سرمایه آن تامین شود مسیر سرمایه گذاری بدون ریسک به روی استان باز می شود. دیگر آنکه اگر فاصله کلنگ زنی، اجرا و در نهایت اشتغال زیاد شود نا امیدی ایجاد می شود.

نماینده مجلس با بیان آنکه نرخ بیکاری در شهرستان اندیمشک بالا است، افزود: نیروگاه دوم دز یکی دیگر از پروژه های شهرستان در حوزه وزارت نیرو است که 500 میلیون یورو برای تولید 720 مگاوات برق لازم دارد، این نیروگاه اگر با کمک مسئولین وارد فاز اجرایی شود 2000 هزار شغل ایجاد خواهد کرد و نجات سد را در دل خود خواهد داشت. اگر این پروژه ها انجام شود به آزادی کشور و رونق و اشتغال منطقه در آینده کمک خواهد کرد.

شریعتی استاندار خوزستان: در خوزستان صنعت برق به خاطر شرایط خاص آب و هوایی آن اهمیت ویژه ای دارد

استاندار خوزستان با بیان اینکه این نوع نیروگاه (کلاس F) برای اولین بار در کشور در دست احداث است، بیان کرد: به علت قابلیت های اندیمشک نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان بالا برای اولین بار در اندیمشک احداث می شود و امیدوار هستیم که به زودی شاهد راه اندازی آن باشیم. 

شریعتی ادامه داد: برق نقش ویژه ای در صنعت و خدمات دارد و هر صنعتی و فعالیتی وقتی معنا پیدا می کند که انرژی مورد نیاز آن، یعنی همان برق تامین شده باشد. در خوزستان صنعت برق به خاطر شرایط خاص آب و هوایی آن اهمیت ویژه ای دارد و پایداری آن برای کشور و خوزستان لازم است. در حال حاضر خوزستان در تولید برق رتبه اول را دارد، به همین این انتظار وجود دارد که در برق پایداری هم داشته باشد، این جمله مصداق آن ضرب المثل است که می گوید چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.

استاندار خوزستان با بیان آنکه خوزستان بعد از تهران بیشترین مصرف برق را دارد، افزود: برق مصرقی خوزستان با دیگر استان ها قابل مقایسه نیست و این به علت هوای گرم و وجود صنایع بزرگ در استان است، در حال حاضر سیستم برق را مدیریت می کنیم تا مشکلی به وجود نیاید. انتظاری که وجود دارد این است که سیتم توزیع و انتقال وضع بهتری داشته باشیم و سیستم پایدار تر شود.

وی ادامه داد: خوزستان بیشترین پست های موقت تولید برق را دارد و این زیبنده استان نیست، باید تلاش کنیم که پست های ثابت در استان زیاد شود و با تحویل 4 قطعه زمین به برق منطقه ای در این زمینه قدم هایی برداشتیم. قبل از آمدن من به استانداری هماهنگی های بین بخشی وجود نداشت و برق منطقه ای مجبور بود که پست موقت بزند که در حال حاضر با همانگی های انجام شده در حال برطرق شدن است.

استاندار خوزستان وجود 9 نفر از نمایندگان مجلس خوزستان در کمیسون انرژی را امتیار ویژه ای برای استان توصیف کرد و افزود: وجود نمایندان استان در کمیسیون انرژی مجلس و عنایت ویژه وزیر نیرو فرصتی است تا در توزیع و انتقال برق به پایداری برسیم و با آرامش خاطر امور را به سامان برسانیم. در همین زمینه احداث این نیروگاه شروع می شود و در آینده نیروگاه سد دز به آن اضافه خواهد شد.

شریعتی با برشمردن نقاط قوت شهرستان اندیمشک، گفت: اندیمشک ظرفیت رشد و توسعه را دارد ولی به هر دلیلی بعضی از امور آن عقب مانده است، اگر از این پتانسیل ها به درستی بهره برداری شود نه تنها به تولید اشتغال منجر خواهد شد بلکه سرمایه جدیدی هم برای کشور تولید خواهد کرد. باید تلاش کنیم با کمک مسئولین از این ظرفیت ها به درستی استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: فاز 7 و 8 نیروگاه رامین به همراه فاز بخار نیروگاه بهبهان و ماهشهر مانده است، انتظار داریم که مهندس فلاحتیان کمک کنند تا با سرعت بالاتری انجام شوند. همان طور که خوزستان برای همه کشور بوده است، همه کشور بسیج شوند و دغدغه مندی مردم را برطرف کنند، چرا که ناامیدی یا امیدوار بودن مردم خوزستان بیش از هر منطقه دیگری به نفع یا ضرر کشو است.

معاون وزیر نیرو : به همه نیروگاهی برق آبی کشور آماده باش داده شد

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در این همایش گفت: این روزها شب عید صنعت برق است، چرا که میزان مصرف به 53 هزار و 200 مگاوات رسید و رکورد مصرف برق را در مقایسه با 52 هزار و 67 مگاوات تابستان سال قبل را شکست. امروز به همه نیروگاهی برق آبی کشور آماده باش داده شد تا هم زمان برای اولین بار 9500 مگاوات وارد مدار شود که این از افتخارات صنعت آب و برق کشور است.

فلاحتیان ادامه داد: از شروع دولت یازدهم تاکنون 69 هزار مگاوات برق کشور را به 77 هزار مگاوات افزایش دادیم و تا سال 97، چهار هزار مگاوات دیگر را نیز به شبکه اضافه خواهیم کرد. برای اینکه معنی این اعداد گویا تر شود باید بدانید که برای تولید هر 1000 مگاوات برق 4هزار میلیارد تومان در نیروگاه و شبکه هزینه لازم دارد.

وی اضافه کرد: ظرفیت نیروگاه های استان در شروع دولت یازدهم 12 هزار مگاوات بوده است و ما برای رساندن آن به 18 هزار مگاوات برنامه ریزی کردیم، طبق این برنامه ریزی 640 مگاوات از نیروگاه ماهشهر و 320 مگاوات از نیروگاه بهبهان به شیکه اضافه شد، بخش بخار نیروگاه بهبهان با 160 مگاوات نیز به زودی وارد مدار می شود. همچنین بر اساس نیاز در شهرستان های مختلف استان به بخش خصوصی معادل 6 هزار مگاوات مجوز صادر کردیم و به زودی خبرهای خوبی از این بخش شنیده خواهد شد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام آنکه خوزستان رتبه اول در تولید برق را دارد، بیان کرد: بخش اصلی تولید برق در خوزستان نیروگاه های برق آبی است که فقط چند ساعت وارد مدار می شوند و به خاطر تامین آب نمی توانند به صورت 24 ساعته در مدار باشند. 

وی افزود: خوزستان ظرفیت بالایی برای توسعه و اشتغال دارد و احداث این نیروگاه موجب اشتغال در سایر بخش هایی که برای فعالیت به برق نیاز دارند می شود. مردم باید قدرت ریسک داشته باشند و از ظرفیت های بالای استان برای تولید ثروت استفاده کنند، صنعت برق نیز هر کجایی که لازم باشد به آنها برق خواهد داد تا سرمایه گذاری و اشتغال در استان توسعه پیدا کند. باید دانست زیرساخت های این استان در کمتر استانی وجود دارد و وظیفه مسئولین این است که تنها انگیزه و شرایط خوب برای سرمایه گذاران فراهم کنند، وظیفه صنعت برق نیز این است که برق این خطه کشور را فراهم کند.

فلاحتیان ادامه داد: خوزستان با مصرف 7800 مگاوات برق بعد از تهران با مصرف 8800 مگاوات رتبه دوم را دارد، این در حالی است که تعداد مشتریکن خوزستان یک چهارم تهران است، نکته دیگر در افزایش مصرف این است که در سه ماه اول امسال مصرف انرژی برق یه طور متوسط در کشور 10 درصد افزایش پیدا کرده است. معنی این 10 درصد این است که باید سالی یک نیروگاه 700 مگاواتی بزنیم تا 5300 مگاوات معادل همان ده درصد برق تولید کند، از نظر اقتصادی نیز این ده درصد معادل 28 هزار میلیارد در نیروگاه و تجهیز شبکه است. در حالی که در آمد صنعت برق کمتر از 15 هزار میلیارد تومان است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان آنکه باید با مصرف درست از این ظرفیت ملی بهینه استفاده کنیم، افزود: بیشتر ار کشورهای توسعه یافته برق مصرف میکنیم و این دلایل مختلفی دارد که یکی از آنها همین سیستم سرمایشی ساختمان است که به هدر رفت انرژی کمک می کند. در حال حاضر ایران جزو 6 کشور دنیا است که صفر تا صد نیروگاه را در کشور می سازد.

فلاحتیان ادامه داد: اندیمسک و خوزستان سرافراز در جنگ تحمیلی شایسته بهرتین هاست ولی مردم به دلیل مشکلات به وجود آمده از ریزگرد تا گرمی هوا شرایط سختی را می گزرانند، به همین دلیل مسئولین باید تلاش بیشتری کنند تا مشکلات مردم را کاهش دهند. یکی از این اقدامات احداث نیروگاه اندیمشک است که بعد از بررسی های زیاد با منابع داخلی شروع می شود و تجهیزات آن سفارش داده شد تا در ادامه بحث جذب سرمایه خارجی آن انجام شود. این نیروگاه قبل از تابستان 98 وارد مدار می شود و بخش گاز آن از سال 97 وارد مدار می شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اضافه کرد: نیروگاه اندیمشک در کلاس F یا همان راندمان بالا 58 درصد ساخت می شود، در حالی که راندمان نیروگاه های قبلی یا کلاس E 50 درصد بوده است. برای افزایش ظرفیت تولید از دو سال پیش کار آپگرید کردن کلاس E را شروع کردیم و موفق شدیم برای اولین بار در دنیا از 160 مگاوات به 185 برسانیم و پنج هزار مگاوات نیز ظرفیت سازی کرده باشیم. در پایان امیدوارم که با کاهش مصرف (10 درصد ) در این موقع از سال که گذرا است بتوانیم پایداری شبکه را حفظ کنیم.





























نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار