اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰
رضا کیانی عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران در گفتگو با شوشان: لزوم ارج نهادن به جریان تولید اندیشه و خردورزی / بستر مناسب جهت ترغیب و تشویق نویسندگان شهرستانی به انتشار کتاب فراهم شود
ما میراث دار قلم بزرگانی چون فردوسی ، حافظ ، سعدی و... هستیم که نگاه جهانیان را معطوف به آثار و اندیشه خویش کردند.
   

شوشان: عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران با اشاره به 14 تیرماه گرامیداشت روز قلم ، گفت: در ۱۴ تیر ماه و  روز قلم ، پیام ها و متن های بسیاری در گرامیداشت این روز در فضای مجازی منتشر شد. هرچند این حجم توجه را باید به فال نیک گرفت اما توجه به ارزش  قلم  نباید  تنها به این روز  خلاصه شود.

رضا کیانی افزود: باید به موازات رشد کمی به جریان تولید اندیشه ، کمال معنوی و خردورزی ارج نهاد. از گذشته ایام ، نوشتن و نقاشی بخشی از دغدغه بشر بوده است. انسان در  برهه های مختلف تاریخی و حتی پیشا تاریخی هم  درصدد بود تا عواطف ، اعتقادات ، احساسات ، جهان بینی خود را با دیگران به اشتراک گذارد  و در این مسیر از نوشتن و یا حکاکی و یا  نقاشی  بهره ها برد. با پیشرفت صنایع ، ابزارهای ارتباطی هم نیز توسعه یافتند.

وی ادامه داد: میل به خلق آثار نوشتاری ، برآمده از گرایش اجتماعی انسان و کشش  به سمت ارتباطات با دیگران است.  شوقی که انسان کهن از نوشتن و خط - تصویرهای حک شده بر دیواره غارها داشته، همان شوقی ست که امروز  صفحه کلید موبایل ها و  شبکه های  مجازی را مبدل به جولانگاه عظیمی برای نوشتن و اندیشه ورزی و کنشگری در  زمانه ما  ساخته است.

عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران  افزود:  توجه بیش از حد به فرهنگ شفاهی ما را از ارج نهادن به نوشتن و فرهنگ مکتوب و ثبت داشته های ارزشمند فکری دور و منفعل خواهد کرد.

کیانی با بیان اینکه در برابر نسل های آینده مسئول هستیم ، گفت: شایسته است که تجارب امروز به نحو صحیح و شفاف به انسان های فردای این سرزمین منتقل شود. ما میراث دار قلم بزرگانی چون فردوسی ، حافظ ، سعدی  هستیم که  نگاه جهانیان را معطوف به آثار و اندیشه خویش کردند.

وی گفت: ما گاهی چنان ذهن و انرژی خود را صرف مباحث کاذب و حاشیه های بی اثر می‌کنیم و در روزمره گی گرفتار می شویم که از نوشتن و اندیشه ورزی و پژوهش هدفمند و کارآمد غافل !

عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران ادامه داد: خلق " نوشته ارزشمند"  نیاز به  تمرکز ، خلاقیت و تبلور حس زیبا شناسی دارد. زیباشناسی ، بدلیل اهمیت نحوه انتقال مفاهیم  ، انتخاب کلمات و واژه هایی موجز و اثر گذار و عاری کلیشه های رایج و رخوت زده ، یکی از مکانیزم های  سازنده جهت ماندگاری اندیشه ها  و اشاعه آنها ،  روی آوری به انتشار کتاب .

رضا کیانی در پایان گفت: در جای جای ایران نویسندگانی حضور دارند که آثار نوشتاری آنها قابلیت عرضه فراگیر در قالب کتاب  را دارد. امیدوارم که بهتر از گذشته بستر مناسب جهت ترغیب و تشویق نویسندگان شهرستانی به انتشار کتاب فراهم شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار