اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۶
معاون توسعه و بهره‌برداری سدهای سازمان آب و برق خوزستان ؛
آبادان - شوشان ؛ معاون توسعه و بهره‌برداری سدهای سازمان آب و برق خوزستان ، گفت: بزرگ‌ترین دریچه‌هایی که در جهان وجود دارد در سد پائین‌دست رودخانه بهمن‌شیر ساخته‌شده است
شوشان ؛ نورالدین بازگیر عصر دوشنبه 19 تیر ماه در آیین آغاز عملیات اجرایی سد و قفل کشتیرانی مارد، پایین‌دست بهمن‌شیر و افتتاح شبکه‌های آبیاری زهکشی نخیلات شمال شلمچه، اروندکنار و چوئبده به‌منظور تأمین آب خام پایدار و احیای ۳۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی جزیره آبادان و خرمشهر گفت : از سال ۴۱ تا ۵۴ اولین مراحل مطالعاتی طرح انجام و موضوع اصلی آن‌هم شوری آب منطقه بود.

وی افزود: راهکار آن‌ها این بود با توجه به اینکه آب کارون باید شرایط زیست محیطی منطقه را حفظ کند، بنابراین به جای سرریز به دریا باید آن را حفظ کرد. احداث سه سد، کانال انحراف در منطقه مارد، دو ایستگاه پمپاژ و سیستم آبیاری زهکشی که باید در این پروژه انجام شود از جمله پیشنهادهای طرح بوده که در حال انجام است.

وی اظهار داشت :  این سد با قفل‌های کشتیرانی برای اولین بار در حال اجراست گه این نیز ایده خود مدیرعامل آب و برق خوزستان است.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی این پروژه گفت : حدود ۹۶ درصد برای قفل کشتیرانی و سد بهمن‌شیر بالادست پیشرفت فیزیکی محقق شده و امروز نیز با حضور وزیر نیرو، بهمن‌شیر پایین‌دست و مارد را نیز کلنگ زنی می‌کنیم.

بازگیر افزود : برای این پروژه‌ها از سوی صندوق توسعه ملی اعتبارات ویژه‌ای اختصاص داده‌شده و برای هر دو محل مشاورانی از سوی پیمانکار جذب شده است که مسئولیت طراحی‌های انجام شده در پروژه نیز با مشاوران است

وی ادامه داد : مبلغ قراردادی که منعقد شده در سد مارد ۲۷۳ میلیارد تومان و بهمن‌شیر پایین‌دست ۲۱۸ میلیارد تومان است.

معاون توسعه و بهره‌برداری سدهای سازمان آب و برق خوزستان ، گفت: معبر شامل دو دریچه است که با عبور کشتی باز و سطح آب را برای ادامه مسیر کشتی‌ها تراز می‌کند.

وی اظهار داشت : در سد و قفل کشتیرانی مارد طول سد ۱۷۳ متر، ارتفاع و فاصله ورودی تا کف فونداسیون ۲۱ متر، مجموع طول سازه در عرض رودخانه ۲۷۹ متر است.

بازگیر افزود : سد و قفل کشتیرانی پائین‌دست بهمن‌شیر نیز ۴۰ کیلومتری جنوب شرق شهر آبادان بر روی رودخانه بهمن‌شیر قرار گرفته و طول سد ۷۰ متر، ارتفاع سد نیز حدود ۲۳ متر است. همچنین بزرگ‌ترین دریچه‌هایی که در جهان وجود دارد نیز در این سد به کار برده شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار