شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰

شوشان / به نقل از مهر : به علت پرداخت نشدن خسارت‌های کشاورزان استان خوزستان به علت برخی بیماری‌ها و خسارت‌ها، این کشاورزان برای کشت محصولات جدید با تردید جدی مواجه شده‌اند.

مدتی پیش اکثر گندمرازهای استان خوزستان دچار بیماری زنگ زرد شد و آسیبی جدی به مزارع وارد شد . در خوزستان خسارت‌های ناشی از این نوع بیماری، شامل تعهدات بیمه نمی‌شود. پس از آن نیز بارش‌های شدید در اردیبهشت ماه آسیب‌ها را بیشتر کرد و کشاورزان از روی ناچاری چشم به بیمه دوختند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کشاورزان شهرستان شوش در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص گفت: عملکرد کشاورزی امسال نسبت به سال گذشته بسیار نامناسب آمد.

عبدالرحیم رحیمی‌نیا افزود: از میان هشت هزار و 500 هکتار گندمی که زیر کشت گندم رفتند تنها 15 درصد آن هم قبل از بارندگی برداشت کردند. مابقی بر زمین ماندن و زیر آب رفتند.

رحیمی‌نیا همچنین گفت: پس از بارندگی‌های شدید، بازدیدهای میدانی و گزارش‌های مورد نیاز توسط بازرسان بیمه صورت گرفت و هم اکنون منتظر پاسخ آنها هستیم.

وی با اشاره به موضوع بیماری زنگ زرد به وجود آمده در گندمزارها توضیح داد: همچنان کشاورزان استان در انتظار هستند که بیماری زنگ زرد تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گیرد.

امسال به دلیل رطوبت بالا، بیماری زنگ زرد خسارت قابل توجهی به مزارع گندم وارد کرد. این بیماری برای اولین‌بار در گندم شمال خوزستان شایع شده و یکی از عوارض آن افت تولید است.

کلیه مزارع گندم تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته بودند و با شیوع این بیماری، کشاورزان انتظار داشتند پرداخت خسارات وارد شده از بیماری زنگ زرد در اسرع وقت آغاز شود، اما صندوق بیمه محصولات کشاورزی تعهدی به پرداخت خسارت ندارد.

بهانه‌ای برای کامیون‌داران

رحیمی‌نیا با اشاره به نرخ خرید تضمینی گندم توضیح داد: امسال هر کیلو گندم معمولی 720 تومان و گندم درم 750 تومان اعلام شد که قرار بود برای هر کیلو گندم 50 تومان به عنوان کرایه حمل تا سیلو در نظر گرفته شد.به گفته وی، چند سال بود که هزینه کرایه را برداشته بودند که هم اکنون حدود دو سال است هزینه کرایه هر کیلو را نیز دولت اعلام می‌کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کشاورزان شهرستان شوش ضمن ابراز نگرانی هزینه درباره کرایه‌های پرداخت نشده است، گفت: متاسفانه تنها نرخ کرایه اعلام شد و هیچ هزینه‌ای به کشاورزان به عنوان حمل و نقل تا سیلو داده نشده است.

با اعلام نرخ هزینه حمل و نقل تا سیلو، کامیون داران این خبر را بهانه کردند و کرایه‌ها را افزایش دادند. با این حال تاکنون دولت پاسخ دلیل پرداخت نکردن هزینه کرایه به کشاورزان را اعلام نکرده است.

احمد چنانی از کشاورزان منطقه چنانه است. احمد که گندمكار است درباره کشت گندم می‌گوید: تولید گندم امسال با سال‌های گذشته تفاوت زیادی داشت، زیرا سختی زیادی را برای كشت این محصول متحمل شدیم.

وی با اشاره به مشكلات گندم از آغاز كشت تا برداشت، می‌افزاید: از آغاز كشت با كمبود آب و قیمت‌های سرسام آور نهاده‌های تولید گندم مواجه شدیم، اما چاره‌ای جز كشت نداشتیم، زیرا ما كشاورزیم و جز كشاورزی قادر به انجام فعالیت دیگری نیستیم.

چنانی گفت: قبل از بارندگی محصولاتمان دچار بیماری زنگ زرد شد و بعد از بارندگی هم زیر آب رفت و همچنان در انتظار دریافت بیمه هستیم.

بیمه محصولات کشاورزی شامل زنگ زرد نمی‌شود و تنها استانی که بیمه محصولات کشاورزی زنگ زرد را تامین خسارت می‌کند استان سیستان و بلوچستان است.

انجمن صنفی کشاورزان شوش برای بیمه کردن مزارع گندم به بیماری زنگ زرد تمام تلاش خود را کرده‌اند. به گفته مسئولان این نهاد نیاز به حمایت همگانی به ویژه بیمه کشاورزی دارد تا از این به بعد کشاورزانی که زحمت‌های بسیاری برای پربارتر شدن سفره‌های ما می‌کشند و در سرما و گرما در مزارع خود تلاش می‌کنند حمایت شوند.

 

گندمهای طلائی برداشت شدند. البته مقدار ناچیزی از آنها زیرا بخش اعظمی از گندم‌ها در شوش زیر آب رفت و خوراک دام شد. حال کشاورزان که پس از سپری کردن مراحل کاشت، داشت و برداشت منتظر سودهی مزارعشان بودند به یکباره با بیماری زنگ زرد و بارندگی شدید مواجه شدند. این کشاورزان در انتظار بیمه نشسته‌اند. باید منتظر ماند و دید آیا بیمه می‌تواند تمامی کشاورزان را راضی نگه دارد؟ آیا باز هم کشاورزان از چتر نیمه باز بیمه گله می‌کنند؟


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار