اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷
نامه ١٣٢ تشكل دانشجويي به رئيس جمهور در رابطه با کابینه جدید دولت
١٣٢ تشكل دانشجويي به رئيس جمهور در رابطه با مطالبات جوانان و دانشجويان در تشكيل كابينه جدید دولت نامه ای نوشتند.
شوشان:  ١٣٢ تشكل دانشجويي به رئيس جمهور در رابطه با مطالبات جوانان و دانشجويان در تشكيل كابينه جدید دولت نامه ای نوشتند.

در این نامه که نسخه ای از آن به شوشان ارسال شده است ، آمده است:  با انتخاب افرادی متخصص، باتجربه، جسور و همسو با شعارهای دولت بر مشکلات و نگرانی‌ها پایان داده و بر مطالبات جریان دانشجویی جامه عمل بپوشانید.
متن کامل این نامه به شرح ذیل است: 
ریاست محترم جمهوری جناب آقای دکتر حسن روحانی
با تقدیم سلام و احترام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات حضرتعالی 

همان‌طور که حضرتعالی بارها اشاره فرموده‌ اید در مسیر خلق حماسه 29 اردیبهشت جوانان و دانشجویان نقشی بی بدیل ایفا نمودند و از هیچ تلاشی دریغ نکردند. به جرأت می‌توان گفت یکی از دلایل اصلی افزایش آراء حضرتعالی نسبت به دوره گذشته، حمایت بیشتر قاطبه جریان دانشجویی و جوانان دغدغه‌مند بوده است. لذا توجه به مطالبات و دغدغه های ایشان، امری واجب و ضروری است، از همین رو در رابطه با امور جوانان و دانشجویان نکاتی را خدمت‌تان عرض می‌نماییم:
ریاست محترم جمهوری 
شرایط دولت دوازدهم با دولت یازدهم کاملاً متفاوت است. تغییر ترکیب مجلس و رأی بیشتر این دولت نسبت به دوره قبل، از مصادیق بارز این تفاوت است. بنابراین انتظار می‌رود منتصبین دولت دوازدهم علی الخصوص در حوزه دانشگاه و جوانان، با شعارها و برنامه‎های دولت هماهنگی بیشتری داشته باشند. 
امروز جوانان و دانشجویان با مشکلاتی مواجه‌اند که برای حل آن‌ها به تیمی جسور،کارآمد، همسو با دولت نیازمند است که باری از دوش رئیس جمهوری برداشته و در جهت تحقق و وعده‌ها گام بردارند نه آنکه با عملکرد ضعیف خود سربار دولت و رئیس جمهوری محترم و محبوب گردند و باعث انتقاد از وی شوند.
 افرادی که به جوانان اعتماد دارند، متخصص و متعهد هستند، قانون برای‌شان اولویت است، در راه اعتقادات‌شان کوتاه نمی‌آیند و با کسی معامله نمی‌کنند و اسیر ملاحظه‌کاری و محافظه‌کاری‌های بی‌مورد نمی‌شوند. لذا برای انتصاب وزرای علوم، تحیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش و همچنین معاونت علمی ریاست جمهوری و ریاست سازمان جوانان، که مستقیماً با جوانان و دانشجویان در ارتباط هستند، لحاظ کردن موارد ذکر شده مورد انتظار جوانان و دانشجویان است. همچنین انتظار می‌رود این تغییرات تنها محدود به سطح وزرا نماند و شاهد تغییر بسیاری از معاونان و مدیران میانی که متأسفانه موجب اختلال در عملکرد دولت گشته‌اند نیز باشیم.

جناب آقای دکتر روحانی
امروز آموزش عالی دچار آفت‌هایی شده است که هر کدام به تنهایی می‌تواند در آینده برای کشور دردسرساز شود. توسعه کمّی بدون در نظر داشتن زیرساخت‌ها و امکانات آزمایشگاهی، کارگاهی و رفاهی دانشگاه‌ها ، افزایش بی‌رویه مؤسسات آموزش عالی با سطح کیفی پایین و سیاست‎های پولی‌سازی آموزش عالی( تا جایی که گفته می‌شود هشتاد و پنج درصد دانشجویان برای تحصیل پول می‌دهند)، پولی شدن امکانات رفاهی در ادامه روند کالایی شدن آموزش از جمله این آفت‌ها هستند. 
دانشگاه پایگاه و جایگاهی است که نخبگان علمی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی در آن رشد می‌یابند. حضرتعالی فرمودید دانشگاه باید امن باشد نه امنیتی، اما متأسفانه به دلیل کوتاهی وزارتین مربوطه، همچنان شاهد نگاه‌های امنیتی در این حوزه هستیم. هر چند در دوره‌ای کوتاه در ابتدای دولت یازدهم، وزارت علوم، تحقیقات وفناوری رویکرد مثبتی داشت اما به دلیل برخی مشکلات مانند استیضاح دکتر فرجی‌دانا این رویکرد متوقف شد.
فعالین دانشجویی ، شوراهای صنفی ، تشکل‌های سیاسی- فرهنگی و نشریات در سطح دانشگاه با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند که از جمله: نظارت پیشینی بر نشریات دانشجویی، عدم همکاری مسئولین برخی دانشگاه‌ها با درخواست‌های به حق و قانونی تشکل‌ها و نشریات، عدم حمایت مادی و معنوی کافی از تشکل‌های دانشجویی، تهدید به اخراج و تعلیق توسط کمیته‌های انضباطی، دخالت‌های غیرقانونی حراست در امور فرهنگی، دخالت نهادهای بیرون از دانشگاه و نگاه تبعیض آمیز به فعالین دانشجویی.
بی‌مهری‌ها و کم لطفی‌های وزارتین علوم و بهداشت در ارتباط با ارائه مجوز به اتحادیه‌های تشکل‌های دانشجویی و نیز شوراهای صنفی، علی رغم گذشت مدت زمان پاسخگویی تعیین شده در قانون، با گذشت بیش از دو سال از زمان ارائه درخواست اتحادیه، از مصادیق آشکار ناهمسویی جریان حاکم در وزارتین با وعده‌های حضرتعالی در حوزه یاد شده است. این در حالی است که برخی اتحادیه‌هایی که کمتر از ده درصد جمعیت دانشجویی را نمایندگی می‌کنند، با ارتزاق و اسراف بودجه بیت‌المال و عموم دانشجویان، با حمایت های خلاف و فراقانونی برخی نهادها هرگونه آزادی عملی را دارند و از تهمت و افترا به هیچ نهاد و مسئولی ابایی ندارند و هیچ نظارتی بر این تشکل‌ها و اتحادیه‌ها توسط مراجع ذیصلاح صورت نمی‌گیرد. 
همچنین امروز شاهد آن هستیم که مشکلات عدیده‌ای برای دانشجویان دانشگاه آزاد پدید آمده است، امید است با اصلاح ترکیب هیئت امنا و مدیریت این دانشگاه و طرح مسائل مرتبط با این دانشگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی، بخشی از مشکلات پیش‌روی این دانشجویان مرتفع گردد.
 اما با وجود همه این مشکلات، محدودیت ها و تبعیض ها، فعالین دانشجویی عرصه را خالی نگذاشتند و به امید تدبیر شما، شجاعانه و فعال در صحنه ماندند و حماسه 92 را در اردیبهشت 96، با قدرت بیشتر تَکرار کردند.
ریاست محترم هئیت دولت
البته این دغدغه ها و نگرانی ها فقط به دانشگاه ختم نمی‌شود، چرا که دانشجوی امروز، دانش‌آموز دیروز و جوان فرداست. بنابراین دولت باید توجه ویژه به وزارت آموزش و پرورش و بنیاد ملی نخبگان و همچنین امور جوانان داشته باشد. در بحث دانشگاه‌های تربیت معلم، شاهد گزینش‌های سلیقه‌ای و انتخاب افراد بر اساس سوابق سیاسی‌شان هستیم و بدین ترتیب دانشجویان با محدودیت‌های جدی برای فعالیت‌های فرهنگی مواجه‌اند. از طرفی گاهی در برخی موارد دانشجویان با عنوان بورسیه آموزش و پرورش وارد دانشگاه می‌شوند ولی پس از فراغت از تحصیل، وزارت آموزش و پرورش هیچ گونه تعهد و مسئولیتی را در قبال آن‌ها نمی‌پذیرد. لذا وزارت آموزش و پرورش باید در سیاست‌های خود در ارتباط با این دانشگاه‌ها، بازنگری نماید.
در حوزه معاونت علمی ریاست جمهوری، عدم تخصیص  بودجه‌های پژوهشی و حمایتی از نخبگان، وجود قوانین دست و پا گیر در راه شرکت‌های دانش بنیان، عدم حمایت کافی از کارآفرینان جوان در علوم جدید، مشکلات خدمت نظام وظیفه نخبگان، عدم جوان‌گرایی در بنیاد ملی نخبگان و عدم ارتباط دانشگاه با صنعت از جمله مشکلات این حوزه است. 
در رابطه با بحث جوانان، در چند سال اخیر با ادغام امور جوانان با وزارت ورزش، جفای بزرگی در حق نسل جوان شد. هرچند دولت در اقدامی مناسب، لایحه‌ی تفکیک سازمان جوانان از وزارت ورزش را به مجلس ارائه نمود، اما انتظار می‌رود  نه تنها در سازمان جوانان، بلکه وزارت‌خانه‌های از جمله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین وزارت آموزش و پرورش جوان‌گرایی را در دستور کار خود قرار دهند و نگاه ویژه به این حوزه داشته باشند.

ریاست محترم جمهوری
لازم است در انتهای نامه ذکر گردد که همه مطالب گفته شده، تنها گوشه‌ای از مشکلات و نگرانی‌ها و مطالبات بخش قابل توجهی از جریان دانشجویی و جوان کشور در حوزه‌های یاد شده است. لذا توجه ویژه به بند بند موارد ذکر شده مطالبه جدی این جریان پویا و تأثیرگذار کشور است و انتظار می‌رود با انتخاب افرادی متخصص، باتجربه، جسور و همسو با شعارهای دولت بر این مشکلات و نگرانی‌ها پایان داده و بر مطالبات جریان دانشجویی جامه عمل بپوشانید.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار