شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۱

در ابتدا: بیست و چهارم خرداد، انتخابات شوراهای شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد و مردم ایران به پای صندوق های رأی خواهند رفت تا معتمدین شهری و روستایی خود را برای یک دوره‌ی چهارساله‌ی دیگر انتخاب کنند. معتمدینی که در ساختار قدرت ملی، با فاصله‌ای نزدیک تر و عریان تر به شهروندان قرار دارند و می‌توانند با تصمیم‌های نظارتی‌ی خود بر شهر و شهردار، وجه ملموس تری از تصمیم گیری را بر شهروندان عیان دارند.

در ادامه: هرچند در این نوشتار مختصر و کوتاه قصد نداریم به واکاوی‌ی همه‌ی امور قانونی‌ی شورا بپردازیم، اما ناگزیر از گفتن این حقیقت هستیم که شوراهای شهر و روستا، به واسطه‌ی آن که تصمیمات نظارتی‌ی شان برای شهروندان ملموس تراست، انتخاب اصلح ترین آنان می‌تواند در بهبود و سامان امور شهری، چیزی کم تر از انتخاب رئیس جمهور نباشد.

در میانه: اما کتمان هم نمی‌توان کرد که هنوز شهروندان ایرانی اشراف چندانی به نقش نظارتی‌ی شوراهای شهر و روستا ندارند، و گاه در انظار دیده و در افواه شنیده می شود که این نهاد نظارتی را تنها به تبانی با شهردار و شهرداری متهم می کنند. متأسفانه این تنها از عدم شناخت و قدرت نظارتی‌ی شوراهای شهر و روستا از سوی مردم ناشی می شود و این الزام را شهروندان نباید نادیده بگیرند که اگر می‌خواهند تنها ساکن شهر نبوده و شهروند نیز تلقی شوند! باید که در امر اداره‌ی شهر خود مشارکت جسته و رأی صائبی را به صندوق  بریزند.

 

در پایان: ولی شاید خیلی دردناک باشد که بخواهیم بگوییم در چند دوره‌ی گذشته‌ی انتخابات شوراهای شهر و روستا، روال معمول رأی شهروندان، بیش از آن که بر معیاری شهروندانه به صندوق ریخته شده باشد! بر مبنای تصمیم سکونت در شهر اتخاذ شده است، و جای هیچ تردیدی باقی نمی ماند که این تصمیم، تنها با الزام و معیاری احساسی وغیرعقلانی اتخاذ شده است.  همچنان که همه می‌دانیم، روال و معمول این احساس و عاطفه را در انتخابات شوراهای شهر و روستا، بیش از هرچیز ارادت قومی، طایفه‌ای، فامیلی، خانوادگی و بعضا دوستانه و عاطفی تشکیل داده، به واقع ما بیش از آن که به نقش شهروندانه‌ی خود در انتخابات شورای شهر نظر داشته باشیم، نقشی سکونت‌محور را در انداختن رأی خود به صندوق لحاظ کرده ایم، و از این حیث؛ در آستانه‌ی انتخابات شوراهای شهر و روستا، شاید اعترافی سخت تر و تلخ تر از این نباشد که؛ همچنان بیشتر کسانی که در انتخابات شورای شهر شرکت می جویند، بیش از آن که شهروند باشند، ساکن شهرند!


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار