شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۲
کمبود نیروی خدماتی در مدارس مختلف کشور به یکی از دغدغه‌های مدیران مدارس تبدیل شده است و هر روز صدای اعتراض آنها به گوش می‌رسد؛ به عنوان مثال در استان یزد یک نیروی خدماتی در 5 مدرسه فعالیت می‌کند.

شوشان خرمشهر :، تأمین نیروی انسانی برای دستگاه‌های مختلف اجرایی و به‌کارگیری مطلوب نیروهای کارآمد از نیازهای اجتناب‌ناپذیر وزارتخانه‌ها و دیگر سازمان‌های کشور است.در این راستا، وزارت آموزش و پرورش نیز از این قاعده مستثنی نبوده است و با توجه به بازنشسته شدن هر ساله نیروها در بخش‌های آموزشی و خدماتی، مرتفع کردن خلأ نیروی انسانی مورد نیاز، از دغدغه‌های مسئولان ارشد این وزارتخانه عریض و طویل است.

یکی از بخش‌هایی که کمبود نیرو در آن به خوبی مشهود است، نیروهای خدماتی در مدارس کشور است. نمونه بارز این کمبود و نقصان، کمبود نیروی خدماتی در مدارس و آموزش و پرورش استان‌های مختلف مانند یزد، قم، قزوین، اصفهان و آذربایجان شرقی است.

به طوری که در استان قزوین کمبود 850 نیروی خدماتی برای ارایه خدمات در مدارس وجود دارد و بر اساس اظهارات یکی از افراد مرتبط، این مشکل 4 سال وجود دارد و علی رغم پیگیری‌های مستمر، وزارت آموزش و پرورش عدم موافقت دولت را عامل تأمین نشدن کمبود نیروی خدماتی عنوان می‌کند.

البته این پایان ماجرا نیست؛ بلکه بر اساس اظهارات این فرد مطلع، آموزش و پرورش و به طور خاص امور اداری و تشکیلات این وزارتخانه به استان‌ها به صورت شفاهی اعلام کرده است تا این خلأ نیروی خدماتی را با کمک مردم جبران کنند.

 آموزش و پرورش در این راستا به برخی مدیران مدارس اعلام کرده است تا در انجمن‌های اولیا و مربیان به مردم اعلام کنند «کمبود نیروی خدماتی در مدارس جدی است و آموزش و پرورش توان تأمین نیرو را ندارد و مردم برای تأمین نیروی خدماتی به صورت مشارکت در پرداخت حقوق ماهانه این نیروها اقدام کنند تا از طریق جذب نیروی شرکتی به صورت روزانه و یا ساعتی، امر نظافت مدارس سامان یابد».

و کمبود این نیروها در برخی مدارس استانها ، به حدی بغرنج شده است که مسئولان آموزش و پرورش  مجبور به به‌کارگیری یک نیروی خدماتی برای 5 مدرسه شده‌اند!

این مقام مسئول در توضیح چگونگی فعالیت یک نیروی خدماتی در 5 مدرسه می‌گوید: شرایط کار یک نیروی خدماتی در 5 مدرسه به این شکل است که این نیرو مجبور است ساعت کاری خود را طوری زمان‌بندی کند که برای هر مدرسه یک ساعت را به امر خدمات‌رسانی اختصاص دهد.

معاونت توسعه مدیریت ‌و پشتیبانی وزارت آموزش اما اخیرا با موضع گیری نسبت به این اخبار اعلام کرد :تخصیص نیروی انسانی سرایدار و خدمتگزار در واحد‌های آموزشی ، براساس درجه بندی مدارس صورت می‌گیرد. اختصاص «سرایدار و خدمتگزار» به مدارس بر اساس «درجه بندی و تعداد دانش‌آموز» انجام میشود .

تخصیص نیروی انسانی سرایدار و خدمتگزار در واحد‌های آموزشی بر اساس درجه‌بندی مدارس صورت می‌گیرد و مدارسی که از آمار دانش ‌آموزی کمتری برخوردار باشند ، نیروی خدماتی تمام وقت به آنان تعلق نمی‌گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار