شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۶

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان با اشاره به مقوله انتخابات در نظام جمهوری اسلامی، آن را موهبت انقلاب اسلامی دانست و به تشریح معیارهای فرد اصلح در انتخابات پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحسن شفیعی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: به اعتقاد بنده چون ما در نظام اسلامی نوپا هستیم و با آنچه که مدنظر امام (ره) بوده و چشم انداز پیش روی ما هست فاصله زیادی داریم، مناسب این است که در این فرصت ها قدری کلان تر به مطالب نگاه کنیم و انتخابات را صرفا فرصتی برای گزینش یک کاندیدا و رای به او ندانیم و به ویژه احساس بنده این است که در فضای جامعه ما نخبگان باید از این فرصت ها استفاده کنند و در جهت معرفت افزایی و ارتقاء سطح دانش عمومی تلاش کنند؛ بنابراین قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم که به چه کسی رای بدهیم، به عنوان پیش نیاز باید به چند مطلب اشاره کرد.

وی افزود: یک نکته، اصل مقوله انتخاب و حق رای است که این موهبت در نظام سیاسی و اجتماعی ملت ما، موهبت جمهوری اسلامی است؛ یعنی به جز در یک مقاطعی این مطلب را که رویه و روش این باشد که مردم خودشان انتخاب کنند، در هیچ مقطعی در تاریخ این کشور نمی بینیم؛ در تک مواردی این اتفاق افتاده، آن هم نه به شکل تمام و اینکه روال این باشد که مردم خودشان تصمیم بگیرند و این تصمیم عینیت پیدا کند و این تصمیم مبنای حرکت بعدی بشود، این از مسایلی است که محصول انقلاب اسلامی و تلاش امام بزرگوار است. خود امام (ره) اهتمام بسیاری داشتند که این مطلب در فرهنگ عمومی بیاید و جای خود را باز کند و مردم شرکت در انتخابات را به عنوان یک مساله پذیرفته شده مورد تقاضا بدانند. این اصرار امام بر تعدد انتخابات و اصرار امام و پافشاری ایشان بر انجام انتخابات در وقت مقرر شاید بخشی به این دلیل بود که مردم و جامعه بدانند که انتخابات حق آنهاست و باید در وقت مقرر انجام بشود و این به مرور به فرهنگ عمومی تبدیل شود که البته انکار نمی کنیم که امام در این زمینه، هم تشخیص درستی داشت و هم به نتیجه رسید و امروز در افکار عمومی کسی در چیستی و چرایی انتخابات بحثی ندارد.

شفیعی تصریح کرد: بعد از ارتحال امام، در دوره رهبری مقام معظم رهبری تا به امروز هم ما همین پایبندی را می بینیم و حتی تاکید مقام معظم رهبری مکررا تا این اواخر بر اینکه رای مردم یک امر تشریفاتی و تزیینی نیست و در حقیقت مبنای اداره کشور است و جمهوری اسلامی و این ساختار متکی و برخاسته از مردم است، این تاکیدات رهبری نیز ادامه همان روش حضرت امام است. بازگویی این مطلب از سوی رهبری، چه امام (ره) و چه رهبر معظم انقلاب، و اینکه این مطلب از سوی عالی ترین مقام در نظام اسلامی مطرح می شود بیانگر این است که این یک شوخی یا یک تعارف یا یک بده بستان سیاسی نیست، بلکه اعتقاد رهبری است. امام (ره) در نامه 6 فروردین 68 خود جمله ای دارند به این معنی که من به تاریخ و آنچه در آن می گذرد کاری ندارم و من با خدا عهد بسته ام که مطالب را به مردم بگویم. این ایمان امام به مردم است و در جاهای دیگری هم دیدیم که سیره امام را و اینکه ایشان مردم را ولی نعمت و صاحب حق می دانست. مقام معظم رهبری هم همین ویژگی ها را دارد و در قضیه فتنه 88 ایشان تاکید داشتند که انتقادها و شکایت ها و مطالبات از طریق قانون پیگیری شود و حتی به شورای نگهبان توصیه کردند که اگر زمان برای پذیرش انتقادها ناکافی است، تمدید شود؛ ایشان یک جایی را خط قرمز اعلام کردند و آن زیاده خواهی برخی اشخاص و ستادها برای ابطال انتخابات بود.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان خاطرنشان کرد: باید این را پیوسته به مردم عزیزمان و به نسل های متوالی یادآور شویم که مساله شرکت در انتخابات و حضور در انتخابات و برگزاری انتخابات و حق انتخاب، مسایلی هستند که نباید از آنها غفلت کرد و باید به عنوان یک مطالبه جدی دنبال شود. نکته دوم این است که ما نظامی تشکیل داده ایم که مبتنی بر باورها و آموزه های دینی است. در مقدمه قانون اساسی نیز دیده می شود که تشکیل نظام اسلامی و یک ساختار دینی صرفا به عنوان یک نظام حکومتی مدنظر نبوده است؛ کما اینکه هر کشوری با یک ساختار سیاسی و مدیریتی، مثبت یا منفی، اداره می شود؛ ما در نظام اسلامی ساختاری که داریم، ساختاری است که مشروعیت الهی آن و اتکا آن به مستندات دینی و مذهبی دیده شده و مورد توجه قرار گرفته است، همانطور که می بینیم رای اکثریت مردم را به رئیس جمهور، مقام ولایت تنفیذ می کند و مصوبات مجلس را شورای نگهبان از نظر عدم مغایرت با شرع و قانون بررسی می کند و در یک سری موارد نیاز به اذن ولی فقیه است و اینها همه نشانه هایی است که معلوم می کند ما نظامی در کشور داریم که مثل نظام های دیگر متولی و مسئول تمشیت امور مردم هست، در عین حال یک نقطه بارز تمایز و تفاوت دارد و آن اینکه آموزه های دینی جزء اصول این نظام است.

وی ادامه داد: کاندیداها، ستادها و هواداران آنها باید به این موضوع توجه داشته باشند که فضای رقابت برای انتخاب رئیس جمهور فضای رقابت برای انتخاب رئیس جمهور یک نظام با آرمان های دینی است؛ در انتخابات های گذشته مجلس و شورای اسلامی شهر و روستا نیز این مطلب را تذکر داده ام که ما مثلا در انتخابات مجلس شورای اسلامی صرفا نمی خواهیم یک عضو برای قوه مقننه انتخاب کنیم، ما می خواهیم عضو برای قوه مقننه نظام اسلامی انتخاب کنیم، بنابراین فردی که انتخاب می کنیم، روش های تبلیغاتی و شعارهایی که می دهیم مهم است و صفر تا صد این کار باید در زیر سایه این دغدغه دیده شود؛ یعنی اگر یک کاندیدایی در هر انتخاباتی به دنبال کسب رای بود، به هر قیمتی که شده، این نمی تواند مهر استاندارد و شاخص های اعتقادی ما را داشته باشد؛ یعنی فرض کنیم این کاندیدا در هر کشور دیگری هم که بود برای کسب رای این کارها را می کرد و این مورد تایید و قبول نیست.

شفیعی گفت: در انتخابات پیش روی ما که انتخابات جمهوری اسلامی است، نخبگان باید مردم را به این مطلب توجه دهند که شما به دنبال انتخاب کسی هستید که بشود رئیس جمهور نظامی که این نظام یک نظام دینی و دارای شعارها و آرمانهای تعریف شده است؛ لذا حرف من از گذشته این بوده که ما مکلفیم کسی را انتخاب کنیم برای ریاست جمهوری که تراز انقلاب اسلامی باشد و کسی را که می خواهیم انتخاب کنیم باید شاخصه های رئیس جمهور نظام اسلامی را داشته باشد و در جایگاهی باشد که بتواند رئیس قوه مجریه انقلاب اسلامی باشد و این نباید مورد غفلت قرار گیرد؛ علتش این است که چون ما اعتقادمان این است که نظام اسلامی در قبال دین و دنیای مردم پاسخگو و مسئول است، طبیعتا کارگزاران و مسئولان و مدیران آن نیز اینگونه هستند، در حالی که در نظام های دیگر این مطلب وجود ندارد.

وی افزود: امام (ره) می فرمود اگر به واسطه ضعف و نقص و کم کاری ما یک شکستی حاصل شود، اسلام آنچنان سیلی می خورد که تا صد سال دیگر نمی تواند سر پا بایستد؛ به چه دلیل؟ مدت ریاست جمهوری که چهار سال است؛ چرا اگر رئیس جمهوری یا هیات دولتی یا مجلسی ناکارآمدی داشته باشد اسلام لطمه می خورد؟ اگر در جای دیگری بود، یک رئیس جمهور یا نماینده ای می آمد و بعد از پایان دوره اش هم می رفت و تنها یک حزب یا گروه آسیب می دید. پس وقتی می خواهیم کاندیدایی را برای ریاست جمهوری انتخاب کنیم باید به این مطلب توجه کنیم که آن فرد می خواهد جایگاهی را تصدی کند که هم در قبال دنیا و هم در قبال دین مردم مسئول خواهد بود، لذا کارآمدی در گزینه های ریاست جمهوری در نظام ما از یک مفهوم گسترده ای برخوردار است و باید ببینیم که آیا آن گزینه می تواند در مسایل داخلی مانند اقتصاد و اشتغال و سازندگی کشور را پاسخگو باشد و برنامه داشته باشد، در عین حال برای انتقال پیام های انقلاب اسلامی به بیرون هم شایستگی و توان لازم را داشته باشد، لذا اگر یک کسی در عرصه اجرا گزینه قوی است، ولی در تحلیل و معرفت نسبت به پیام های انقلاب اسلامی فرد ناکارآمدی است و یا اینکه از نظر اجرایی توانمند باشد، ولی در مقابل زیاده خواهی استکبار توان ایستادگی و مقاومت ندارد؛ و یا اگر گزینه ای اقتصاد و جمع و تفریق و نفت و گاز و بازار تجارت داخلی و خارجی را خوب می شناسد، ولی آنجایی که بنا است به عنوان رئیس جمهور ایران در یک مجمع جهانی یا در سازمان ملل و یا در یک کنفرانس صحبت کند، حرف یا پیامی از انقلاب اسلامی را نتواند عرضه کند، این کاندیدا اصلح نیست، به دلیل اینکه نسبت به انجام بخشی از وظایف مدیر جامعه اسلامی ناتوان است.

شفیعی تصریح کرد: از آن سو نیز همین است و اگر کسی خوب صحبت می کند و تحلیل می کند، ولی در بخش اقتصاد و عمران و اشتغال و مسایل داخلی ناتوان است، او نیز کاندیدای اصلح نیست؛ لذا کاندیدای اصلح یعنی گزینه در شان و تراز ریاست جمهوری اسلامی ایران که بتواند تریبون انقلاب اسلامی را در بیرون اداره کند. نباید در هیاهوهای تبلیغاتی فراموش کنیم که امام (ره) به صراحت تاکید کرد که ما پیام انقلاب اسلامی را صادر می کنیم. امام به صراحت بازگو کرد که ما اعلام می کنیم که تجربه انقلاب اسلامی را در اختیار هر ملتی که بخواهد قرار می دهیم. امام به صراحت اعلام کرد که ما دژ فکری و عقیدتی آزادی خواهان عالم هستیم و اینها مطالبی است که در پیام های امام هست. به تعبیر مقام معظم رهبری، امام شناسنامه نظام اسلامی است و کسی که می خواهد مدیر این نظام شود باید به این آموزه ها اعتقاد داشته باشد و باید از این آموزه ها دفاع کند. اگر کسی در سیاست خارجی قائل به سازش و کنار آمدن است و در برابر استکبار ضعف دارد و زانویش می لرزد، این نمی تواند بعدا بیاید و پشت تریبونی بایستد که قرار است از آن طریق انقلاب اسلامی صادر شود.

وی ادامه داد: نکته سوم که مقداری عینی تر است این است که خوب حالا ما از اینجا به بعد چکار کنیم؟ ساز و کاری که قانون در نظام اسلامی دیده، روز به روز بالنده تر می شود؛ در این دوره از انتخابات حقیقتا احساس می کنیم که مراجع و مقامات و مسئولان کشور خیلی پخته تر عمل می کنند و اشکالاتی را که در گذشته پیش آمد و هزینه ایجاد کرد، اکنون مسئولان می بینند و مورد توجه قرار می دهند. قانون ساز و کاری را برای انتخابات ریاست جمهوری مشخص کرده است؛ ما وقتی که می گوییم شورای نگهبان مرجع تشخیص این است که از داوطلبان چه کسانی رجل مذهبی سیاسی هستند و شرایط لازم را دارند، وقتی این حرف را پذیرفته ایم، چه در مورد کسانی که احراز صلاحیت نشده اند و چه در مورد کسانی که احراز صلاحیت شده اند باید به این حرف پایبند باشیم. ممکن است نسبت به کاندیدایی که احراز صلاحیت نشده علاقه و دلبستگی داشته باشیم و ممکن است به کاندیدایی که احراز صلاحیت نشده علاقه و دلبستگی نداشته باشیم؛ این عقیده و نظر شخصی است و مرجع و تصمیم گیرنده نهایی کسی است که قانون او را برای این کار صالح تشخیص داده است. بعد از آنکه داوطلبان از مرجع قانونی عبور کردند و اسامی آنها اعلام شد، اینجا عرصه رقابتی است میان طرفداران و هواداران و ستادهای آنها و عرصه آزمون و انتخابی است برای آحاد مردم. طبیعی است که طرفداران و ستادها رقابت کنند و طبیعی است که مردم از بین اینها انتخاب کنند و دیدیم که مقام معظم رهبری نیز اخیرا در صحبتی فرمودند که رای به هر کدام از این کاندیداها، رای به جمهوری اسلامی است. این حرف، حرف مبتنی بر یک معرفت و نگاه است و آن این است که وقتی ما پذیرفتیم که مرجع قانونی این کاندیداها را واجد صلاحیت های لازم دانسته، از این بعد در میان این کاندیداها دنبال کسی می گردیم که سقف امتیازات را داشته باشد.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان اظهار کرد: وقتی شورای نگهبان اعلام می کند که این تعداد از داوطلبان احراز صلاحیت شده اند، یعنی این افراد از نظر ما کف صلاحیت های قانونی را داشته اند و نظر شورای نگهبان نظر محترم و متبعی است. بعد از آن مقوله انتخاب اصلح پیش می آید. شورای نگهبان افراد صالح برای این مسابقه را اعلام می کند، بعد اینکه از بین این افراد چه کسی اصلح است کار مردم است که برنامه ها را مطالعه کنند و تشخیص بدهند. کاری که صدا و سیما انجام می دهند، فرصتی را ایجاد کرد که خیلی از مردم فارغ از جنجال های تبلیغاتی و فارغ از حضور خیابانی بتوانند با دیدگاه های کاندیداها آشنا شوند و برنامه ها و سوابق آنها را بشناسند و بعد بین اینها به تشخیص خود به فرد اصلح رای بدهند.

وی ادامه داد: مرحله دیگر از بعد از آن شروع می شود که کاندیدایی که اکثریت آرا را به دست آورده است معرفی می شود. گرچه شاید برای بیان این مطلب زود باشد، ولی به تجربه سابق دوست دارم این مطلب را بگویم. ما یک وظیفه داریم تا روز انتخابات و آن رای دادن است؛ یک تکلیف و مسئولیت هم بر عهده مسئولان است که بعد از روز رای گیری هم ادامه می یابد، مانند شمارش و اعلام آرا، بررسی و ارزیابی گله ها و شکایت های احتمالی. آن کسی که رای بیشتری می آرود و طبق قانون رئیس جمهور می شود، همه موظفند به او کمک کنند، چه کسانی که به او رای دادند، چه کسانی که با او رای ندادند و معنا و مفهوم احترام به رای اکثریت این است که کاندیدایی که اکثریت آرا را به دست بیاورد و رئیس جمهور قانونی کشور بشود، همه موظفند با او کار کنند، در عین حالی که نقد و بررسی وجود دارد، اما نکته ای که نباید از آن غفلت کنیم این است که خواهش ما از کاندیداها، هواداران و ستادها این است که همه و همه به قانون تن بدهند.

شفیعی گفت: قانونی که یک کاندیدا را واجد شرایط می داند و قانونی که به یک کاندیدا امکان تبلیغات می دهد، قانونی که به یک کاندیدا فرصت می دهد که در رسانه ملی حاضر شود و دیدگاه های خود را بیان کند و قانونی که به یک کاندیدا فرصت می دهد مستند تبلیغاتی اش را بسازد، آنچنانی که خودش تشخیص می دهد و بدون هیچگونه حذف و اضافه ای به نمایش گذاشته شود، حتی اگر بخش هایی از آن سیاست نظام نباشد، این قانون محترم است، تا پایان عملیات؛ نمی شود این قانون محترم باشد، ولی بعد از شمارش آرا به آن بی احترامی شود. ما تجربه تلخی که از سال 88 داریم این است که عدم تمکین به قانون از سوی برخی کاندیداها و ستادها آن هزینه های سنگینی را به وجود آورد و شیرینی مشارکت بیش از 80 درصدی مردم در انتخابات و یک رکورد حیرت انگیز بالای 40 میلیون شرکت کننده در کام مردم تلخ شد. این تجربه تلخ باید تبدیل شود به یک پند و عبرت تاریخی برای ما و همه به قانون تن بدهند.

وی افزود: انتخابات ریاست جمهوری یک رقابت است و در نهایت در این رقابت یک نفر می تواند حائز اکثریت آرا می شود. بعد هم که رئیس جمهور قانونی کشور معین شد و از 12 مرداد 92 تنفیذ شد، همه باید با او همکاری کنند و همه باید او را یاری کنند و هیچ کس نباید او را تضعیف و در مسیر کار او اخلال ایجاد کند. بر اساس آنچه بنده مطلع شدم، پیش از ثبت نام از داوطلبان، برخی افراد از گرایش های مختلف نزد مقام معظم رهبری رفته اند و گفته اند که می خواهیم کاندیدا شویم و ایشان تاکید کرده اند که بنده در این مقوله ورود نمی کنم و نه می گویم کاندیدا بشوید و نه می گویم کاندیدا نشوید؛ به تشخیص و تکلیفتان عمل کنید و هر کسی که حائز اکثریت آرا شد و طبق قانون رئیس جمهور شد، من از او حمایت می کنم و به او کمک می کنم که این هم نکته مهمی است.

شفیعی تصریح کرد: نکته چهارم این است که خوب، ما گفتیم به کسی رای بدهیم که در تراز انقلاب اسلامی باشد؛ این خصوصیات چه هستند؟ بخش هایی از این خصوصیات را مقام معظم رهبری فرموده اند و بخش هایی را نیز خود افراد می توانند تشخیص دهند و برخی مواقع نیز لازم است نخبگان به مردم یادآوری کنند و امکان دارد برخی موارد در نگاه اول خیلی مورد توجه قرار نگیرد. امروز لازم نیست بگوییم به کاندیدایی رای بدهیم که همه تلاش خود را برای حل مشکلات کشور به کار گیرد؛ این موضوع دیگر برای همه مردم ملموس است و دیگر گفتن نمی خواهد، تاکید و یادآوری می خواهد. ولی مسایلی هست که امکان دارد در این اولویت بندی ها و طبقه بندی ها مورد غفلت قرار گیرد و این موارد باید به مردم یادآوری شود. استکبارستیزی باید به مردم یادآوری شود. امام (ره) ‌فرمودند ما موظفیم از هویت انقلابی خود در جهان دفاع کنیم. امام فرمودند تا کفر هست مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم؛ امام فرمودند رسالت ما این است که پرچم لااله الا الله و محمد رسول الله را بر فراز قلل مرتفع جهان به اهتزاز درآوریم و موظفیم یک الگو و نسخه ارائه دهیم که قابل بهره برداری و استفاده باشد. اینها را هم باید یادآوری کرد که کسی که می خواهد پای صندوق برود و رای بدهد، این موارد را هم در ذهن داشته باشد که گزینه ای که می خواهد انتخاب کند مجموع این شرایط را داشته باشد و هیچ کاندیدایی را تک بعدی نبینیم و از تک بعدی دیدن نامزدهای انتخاباتی باید اجتناب کرد و گزینه اصلح کسی است که مجموعه ای از ضرورت ها و بایستگی ها باشد. البته باید به این نکته هم تاکید داشت که نباید هم وسواس به خرج دهیم که از بین گزینه هایی که قانون تایید کرده، هیچ کسی بیرون نیاید.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان خاطرنشان کرد: اینطور نگاه کنیم که کسانی را که قانون تایید کرده، به کسی رای دهیم که با آرمان ها و اهداف و چشم اندازهای ما بیشترین نزدیکی را دارد به او رای دهیم. امکان دارد این کسی که به او رای می دهیم با چشم انداز مورد نظر ما فاصله زیادی هم داشته باشد، ولی از بقیه جلوتر باشد و از بقیه به این مقصد نزدیک تر باشد. در این دو سه روز پایانی ذکر این نکته مهم است که واقعا انتخابات در کشور ما مقوله ای متفاوت است و شاید یکی از نشانه ها و دلایلی هم که بتوان ارائه کرد همین حساسیت هایی است که اکنون همه دنیا نسبت به انتخابات در کشور ما دارد. انتخابات مقوله ای است که در طول سال در خیلی از کشورها انجام می شود، ولی می بینیم که نسبت به جمهوری اسلامی ایران ابعاد مختلف انتخابات زیر ذره بین نگاه دیگران است و تحلیل و تفسیر و تخریب و تضعیف می کنند. بدون تردید علت اصلی این مطلب دشمنی پایان ناپذیر استکبار جهانی با نظام اسلامی و دلبستگی غیرقابل توصیف دوستداران انقلاب اسلامی است. در بخش نظام سلطه با یک دشمنی و کینه توزی و نفرت تمام نشدنی مواجهیم و در بخش دوستداران انقلاب اسلامی با دلبستگی به انقلاب و نگاه امیدوارانه به انقلاب مواجهیم و این دو مقوله باعت می شود انتخابات در کشور ما به یک پدیده مورد نقد و رصد تبدیل بشود.

وی ادامه داد: به مردم یادآوری می کنیم که شرکت در انتخابات از سوی مردم بدون تردید برای انقلاب اسلامی و برای نظام اسلامی مایه قدرت و شوکت خواهد بود؛ با توجه به اینکه امسال هم از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال حماسه سیاسی و اقتصادی نامگذاری شده و تاکید کردند که یک فصل تابناک از حماسه سیاسی، حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری است، امیدواریم که حضور مردم در 24 خرداد به تحقق حماسه سیاسی کمک کند و امیدواریم حضور آحاد مردم در این روز خلق حماسه سیاسی را آشکار و برجسته به نمایش بگذارد و در عین حال امیدواریم هر کسی در این انتخابات رای اکثریت را کسب کرد، تلاش کند برای تحقق انتظارات و وعده هایی که به مردم داده شده و امیدهایی را که در مردم هست تحقق ببخشد. بدون تردید کسی که حائز اکثریت آرا شود، رئیس جمهور همه ملت است و هم کسانی که به او رای نداده اند نسبت به او موظفند و هم او نسبت به آحاد ملت ایران مسئولیت هایی را بر عهده دارد.

شفیعی گفت: امیدوارم فصل رقابت ها و مسابقه تبلیغاتی و انتخاباتی صبح روز 24 خرداد تمام شود و هر کسی بیشترین تعرفه رای را به خود اختصاص داد و بعد از ساز و کار قانونی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، آماده شود برای کار کردن و همه آماده شوند که به او کمک کنند و فصل جدیدی از تلاش و فعالیت در نظام اسلامی دیده شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار