شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵
ساری نماینده اهواز: تمام ادیان در محور انسانیت و کرامت انسانی مشترک هستند
به طور یقین تمام ادیان در محور انسانیت و کرامت انسانی مشترک هستند و این نقطه تلاقی تمام ادیان است.


پیروان آیین صابئین مندایی خوزستان صبح روز چهارشنبه 28 تیر در عبادتگاه خود 'مندی' سال نو و عید بزرگ خود را جشن گرفتند.

پیروان آیین مندایی که پیروان حضرت یحیی (ع) به شمار می آیند از امروز آغاز سال 445 هزار و 387 مندایی را جشن گرفتند؛ این عید در ماه 'دولا' که مصادف با اواخر تیر است آغاز می شود و بر اساس اعتقاد پیروان آیین مندایی سال نو همزمان با خلقت حضرت آدم (س) است.

در این آیین ترمیذا شیخ پیام جیزان ، روحانی مندائیان خوزستان، با اشاره به آیه ای از کتاب آسمانی آنها 'کنز و ربا' یا 'صحف آدم' به سخنرانی پرداخت و سپس سرود 'امشبا ماری' توسط کودکان و نوجوانان خوانده شد. همچنین گنزورا شیخ نجاح چحیلی، رهبر صابئین مندایی ایران، با تبریک سال نو برای آنان به زبان خاص خودشان دعا خواند و سخنرانی کرد.

در این آیین نماینده دستیار ویژه رییس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان، یکی از نمایندگان اهواز در مجلس شورای اسلامی، فرماندار حمیدیه نیز حضور داشتند.

به گزارش شوشان ، در این مراسم ساری نماینده اهواز گفت: به طور یقین تمام ادیان در محور انسانیت و کرامت انسانی مشترک هستند و این نقطه تلاقی تمام ادیان است.

وی گفت: قطعا نور ایمان هیچگاه تجلی پیدا نخواهد کرد و قرب اللهی شکل نخواهد گرفت مگر این که به تمام ارزش های انسانی در محبت به دیگران و گذشت از خودخواهی صورت گیرد‌و برای یکدیگر فارغ از رنگ، نژاد و دین جانفشانی و ایثار کرد و این همان آرمان‌ها و ارزش های است که تمام پیامبران و انبیاء و کتب آسمانی بر آن تاکید دارند.

ساری ادامه داد: باید گفت که بسیاری از جوامع بشری در تطبیق مفهوم حقیقی ایمان به صورت کامل ناکام مانده اند و به همین جهت شاهد این بودیم که اقلیت ها با رفتارهای نژادپرستانه از سوی مدعیان روشن فکری در کشور بودیم و این امر تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقلیت ها و اقوام در از توجه ویژه ای برخوردار شدند و قانون اساسی این امر را تضمین کرد‌ و در اولویت قرار داد.

وی گفت: طبق اصل ۱۹،۲۰و ۲۱ قانون اساسی تاکید ویژه ای بر حق آزادی ادیان در برگزاری مراسم و آیین های ادیان آسمانی وجود دارد و تا از ادیان و آیین های آسمانی در برابر افراد مریض النفس و سیاست های تنگ نظرانه صیانت شود، البته خود را در برابر برادران مندائی مقصر می‌دانیم.

نماینده اهواز افزود: :اشتراکات ما با برادران مندائی بسیار زیاد است .وحدانیت، انسانیت، وطن و فرهنگ از اشتراکات ماست. امیدوارم همواره در شادی و غم در کنار یکدیگر باشیم و با کمک هم برای عمران و آبادی کشور تلاش کنیم.






نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار