اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۸۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۹
ناگفته های ساعدی در مصاحبه اختصاصی با شوشان خرمشهر :
مسولین منطقه آزاد اروند را به مناظره ی تلویزیونی دعوت میکنم /شهرداری خرمشهر 960 نفر پرسنل دارد که حقوق آنها نزدیک به 2 میلیارد و پانصد میلیون تومان است / 18 ماه از مدیریتم در اینجا میگذرد هیچ گونه مساعدت مالی و خدماتی از سوی سازمان منطقه ازاد اروند به شهرداری خرمشهر تزریق نشده است/از شهرستانهای دیگری مثل مسجد سلیمان ، کارون و بروجرد هم طی این مدت پیشنهاداتی داشتم
شوشان خرمشهر : در پی افزایش انتقادات اخیر از شهردار و عملکرد شهرداری خرمشهر ، برآن شدیم پیش از هرگونه پیش داوری  پای صحبتهای عزیز ساعدی شهردار خرمشهر بنشینیم تا با شنیدن پاسخ ها و اظهاراتش و اطلاع رسانی شفاف و بی واسطه به شما شهروندان ، رسالت خبری خود را انجام داده باشیم .

عزیز ساعدی که هنوز داغ  فراق پدررا بر دوش داشت ، روز جمعه در دفترش با روی خوش میزبان ما بود تا بطور کاملا شفاف،پاسخگوی سوالات ماباشد . وی در کنار ما ، میزبان محمد حویزاوی (شهردار پیشین خرمشهر و  فعلی آبادان) نیز بود که فرصت مصاحبه و اطلاع از نظر ایشان دست نداد . در این مصاحبه ساعدی که 17 سال سابقه ی مدیریتی دارد سکوت خود را شکست و هرآنچه را که تاکنون مورد اتهامش بود پاسخ گفت . وی ضمن دفاع از عملکرد شهرداری ، در خواست مناظره تلویزیونی با برخی مسئولان برای شفاف سازی وقایع اخیر را داد . مطلب زیر حاصل گفتگوی ما با ایشان است :




شوشان : ضمن تشکر از شما جناب ساعدی برای در نظر گرفتن وقت مصاحبه ، قبل از هرچیز نظرتان را درباره شورای شهر جدید بفرمایید .

ساعدی : بنده خدمت تک تک منتخبین مردم تبریک عرض میکنم  و آرزومیکنم اکنون که توانسته اند اعتماد مردم را جلب کنند ، حداکثر تلاش خود را برای پیشرفت خرمشهر بنمایند . شورای شهری موفق است که بتواند شورای اداری و شورای تامین را در کنار هم داشته باشد . تعامل با سایر ادارات و نماینده محترم و دیگر مسئولین ضمن حفظ استقلال از شروط اولیه موفقیت شوراست . شورای شهر باید به شهرداری و پرسنلش اعتماد کند تا شهرداری هم بتواند با فراغ بال به وظایفش برسد . اگر شورا وارد جناح بندی سیاسی شود از هدف اصلی دور شده و نتیجه ای جز دلسردی مردم نخواهد داشت . توقع دارم ترکیب نیروی جوان و تجربه ی شورای قبل ، این شورا را از رکود خارج کرده و شاهد فعالیت بیشتری باشیم .
 




شوشان : نظرتان درباره لیست کاندیداهای احتمالی منتشره برای شهرداری خرمشهر چیست و آیا اصولا شورای جدید برای روزهای آینده ی شهرداری با شما وارد مذاکره شده است ؟

ساعدی : درباره  لیستی که این روزها از طریق منابع غیر رسمی برای تصدی این پست منتشر شده صراحتا عرض کنم تمام افرادی که از خانواده ی شهرداری در این لیست قرار دارند مورد اعتماد و تایید بنده هستند . تمام پرسنلی که در لیست نام آنها ذکر شده از متخصصین آشنا به کارشهرداری خرمشهر هستند ومیتوانند در این پست مفید واقع شوند . من معتقدم کنترل شهرداری نباید از حیطه ی خانواده ی فعلی شهرداری خاج شود . از رزومه ی دیگر دوستان اطلاعی ندارم و اظهار نظری نمیکنم جز اینکه آقای عبدالمجید عقیلی راهم برای پست شهردار مناسب و برای این جایگاه مثمرثمر میدانم  .
 شورای پنجم هنوز بابنده در این باره مذاکره ای نداشته اند ضمن اینکه همه واقفیم که انتخاب شهردار حق مسلم شوراست و بنده هم طبق قانون به این انتخاب تمکین خواهم کرد . من معتقدم که لیاقت ، توانمندی و رزومه ی من پیش از خودم معرف عملکردهای من است و دوستانی که بخواهند برای آینده ی شهرداری تصمیم بگیرند به بنده و فعالیت هایم طی چند سال اخیر واقفند .



شوشان : با توجه به انتقادات اخیر علیه عملکرد شهرداری و همچنین نواقص مشهود در سطح شهر شما در پاسخ به این انتقادات مهمترین چالشها و مشکلات پیش روی شهرداری خرمشهر را چه میدانید ؟

ساعدی : اولین و مهمترین چالش شهرداری خرمشهر درآمدزائی است . وضعیت درآمد شهرداری اصلا خوب نیست . شهردار ماهانه 700 میلیون تومان درآمد  داخلی دارد که در کنار آن درآمدهای حاصل از عوارض برارزش افزوده و آلایندگی درآمدهای شهرداری را تشکیل میدهند . درآمدهای عوارض برارزش افزوده و حق آلایندگی ثابت نیستند و هرلحظه احتمال قطع شدن آنها وجود دارد . این درآمدها کفاف مخارج شهرداری را نمیدهد .



شوشان : اجازه بدید همینجا پیش از ادامه بحث چالشها ابتدا بفرمایید مگر هزینه های  شهرداری بطور متوسط ماهیانه چقدر است ؟

ساعدی : شهرداری خرمشهر 960 نفر پرسنل دارد که حقوق آنها نزدیک به 2 میلیارد و پانصد میلیون تومان است . شهرداری هرماه مبلغ 720 میلیون تومان به تامین اجتماعی به عنوان حق بیمه ی کارکنان میپردازد و حدود یک میلیارد هزینه های جاری ماست . یعنی در مجموع شهرداری خرمشهر ماهانه 4 میلیارد و 220 میلیون تومان هزینه دارد . که آن منابع درآمدی که عرض کردم کفاف مخارج ما را نمیدهد.



شوشان : و چالش های دیگر مقابل شما بعد از تامین درآمدها ؟

ساعدی : مشکل بعدی مشکل سیاست زدگی ست . ذهنیت و تنش های سیاسی باید کم شود . بنده بیش از هرچیز نگران وارد شدن شهرداری به تنشهای سیاسی هستم . جایگاه شهردار در خرمشهر. پیچیده تر از آن است که برخی گمان میکنند و شهرداری موفق است که جسارت تغییر و تعامل و تقابل را باهم و به جا داشته باشد . بتواند با ارتباط موثر با مرکز استان درآمدها را جذب کند سپس آنها را تثبیت کند . ایجاد فضایی صرفا سیاسی بسود هیچکس نیست .
از جهت دیگر فرهنگ مشارکت مردم در خدمات شهری ضعیف است . شهرداری در کنار مردم است که میتواند خدمات مطلوب ارائه دهد . اگر مردم همکاری نکنند هیچ ارگانی نمیتواند آنطور که باید خدمت رسانی کند . امیدوارم حس مسئولیت مردم به زیباسازی و حفظ شهر بیشتر شود و همه خود را در زیباسازی شهرشان سهیم و مسئول بدانند .



شوشان : شما از درآمدها و هزینه ها نام بردید لطفا به نقش منطقه آزاد در تامین مخارج هم اشاره ای کنید . بالاخره خرمشهر هم جزو قلمرو سازمان منطقه آزاد اروند است و طبق تعاریف همانطور که در درآمدها سهیم است باید در تامین هزینه ها و ارائه خدمات هم پای کار باشد . در این باره توضیحی بفرمایید .


ساعدی : بسیار سوال خوب و بجایی بود . عرض کنم از سال 85 که منطقه  آزاد رسما عهده دار منابع شهری شد ، شهرداری منابع اصلی درآمد خود یعنی گمرک ، بندر و کشتیرانی ، بازارچه شلمچه  و شهرک صنعتی را از دست داد . طبق اطلاع بنده در همان سال 85 شهرداری ماهیانه 320 میلیون تومان فقط از گمرک عایدی داشت که قطعا بعد از یازده سال الان درآمد حاصل از آن چندین برابر شده است و شاید به چند میلیارد برسد . مبلغی که حتی یک ریال آن به شهرداری خرمشهر نمیرسد . جالب اینکه طی این مدت وظایف و خدمات شهرداری کمتر نشده است . تا امروز که بنده خدمت شماهستم و 18 ماه از مدیریتم در اینجا میگذرد هیچ گونه مساعدت مالی و خدماتی از سوی سازمان منطقه ازاد اروند به شهرداری خرمشهر تزریق نشده است .
تاکید میکنم که مدتهاست هیچگونه مساعدتی نه فقط از سوی سازمان منطقه آزاد که هیچ ارگان دیگری  به شهرداری  صورت نگرفته و ما با مدیریت زمان و منابع تاکنون توانسته ایم علاوه بر پرداخت به موقع حقوق پرسنل ، امورات شهر را بگذرانیم . بنده شهرداری را در شرایطی از مهندس دوایی تحویل گرفتم که  حقوق پرسنل 5 ماه عقب افتاده بود و فشارهای منطقه آزاد کار را برای ما سخت کرده بود. که بحمدالله اکنون حقوق پرسنل بروز است .



شوشان : با این اوصاف شما سازمان منطقه آزاد اروند را در قبال  انجام وظایفش درخرمشهر ناکارآمد ارزیابی میکنید . در این زمینه آیا با مسئولان منطقه مذاکراتی داشتید ؟

ساعدی : البته . دو پروژه ی خیلی مهم و حیاتی برای خرمشهر تعریف کرده بودیم که مدتهاست منطقه آزاد هیچگونه پاسخی به آنها نداده است . احداث پل سوم یا تعریض پل قدیم از مهمترین نیازهای خرمشهر است که متاسفانه تاکنون نادیده گرفته شده است . سال گذشته که مدتی یکی از مسیرهای پل دوم را برای تعمیرات تعطیل کرده بودیم چنان حجمی از اعتراض شهروندان بابت ترافیک و فشارهای مسئولین بما وارد شد که طی 20 روز تمام توان شهرداری را از کار انداخت . این اتفاق خود شاهدی بر ضروری بودن پل سوم است . پیشنهاد بعدی ما ساخت جاده ی ساحلی بهمنشیر حد فاصل آبادان تا خرمشهر بود که علاوه که مورد پذیرش شهردار آبادان هم قرار گرفت . اما متاسفانه سازمان منطقه آزاد اروند هیچ همکاری برای این پروژه ها تا کنون با ما نکرده است .
بنده صراحتا و علنا مسولین سازمان منطقه آزاد اروند را به مناظره ی رو در روی تلویزیونی دعوت میکنم تا آنجا از عملکردها و ظرفیتهایمان صحبت کنیم . منطقه آزاد اروند اکنون بومی ترین مسولان را دارد ولی متاسفانه دلسوزی دیده نمیشود . این سازمان در سال گذشته 700 میلیون تومان از گمرک عایدی داشته که حتی 10 درصد آن را در اختیار خرمشهر قرار نداد . بنده از آقای زمانی به عنوان ریاست سازمان منطقه آزاد درخواست نگاه ویژه به خرمشهررا دارم . این حجم درآمدها ی منطقه بدون ارائه خدمات مورد قبول نیست . این حسابها و فعالیتها باید شفاف سازی شود .



شوشان : تعاملتان با نماینده در شرایط فعلی چگونه است ؟ اظهارات اخیر امام جمعه شهرستان را چگونه ارزیابی میکنید؟

ساعدی : نماینده محترم در حال حاضر تعامل و همکاری خوبی با بخش شهرداری دارد . در باب اظهارات امام جمعه محترم عرض کنم که جایگاه ایشان برای ما محترم است و اجازه بدهید فعلا در این زمینه صحبتی را رسانه ای نکنم . اگر نیازی بود در آینده اطلاع رسانی خواهم کرد .



شوشان : منتقدین به کرات شما را متهم به صدورمجوزهای زیاد کافی شاپ ها در اماکن مختلف شهر و فضای سبز میکنند . در این باره چه توضیحی دارید ؟

ساعدی : بله .  طی جلسات گذشته هم از این موضوع اطلاع پیداکردم . بنده قاطعانه عرض میکنم  هرکافی شاپی که درشهر احداث شده است با مجوز رسمی شورای شهر بوده است . در تمام مدت زمانی که شورای شهر منحل شده بود ، مجوزهای کافی شاپها در شورای جایگزین صادر شده است . تمام مجوزها قانونی و رسمی در شهرداری موجود است و شهرداری هیچگونه فعالیت خودسرانه ای در این زمینه انجام نداده است . جدای از این موضوع ، این کافی شاپها علاوه بر جاذبه ی توریستی و زیباسازی شهر ، باعث اشتغال زایی هم  شده است .



شوشان : اهم فعالیت های شما از ابتدای سکانداری شهرداری تا کنون چه بوده و در صورت تودیع از اینجا ، چه برنامه هایی برای آینده دارید ؟

ساعدی : در شهرداری از مهرماه سال 95 تا کنون 98 قرار داد به مبلغ 12 میلیارد تومان بسته شده است . بجز این ، قول  دریافت  45  میلیارد تومان  از دولت را با کمک نماینده محترم گرفتیم که 25 میلیارد آن برای آسفالت شهری و 17 میلیارد تومان آن برای بازسازی مسیر فرسوده ساحلی در نظر گرفته شده است . همچنین در هفته ی جاری  مراسم انغقاد قرار داد رسمی برای احداث پارکینگ طبقاتی در قلب خرمشهر را با بخش خصوصی خواهیم داشت .
بنده از شهرستانهای دیگری مثل مسجد سلیمان ، کارون و بروجرد هم طی این مدت پیشنهاداتی داشتم که اتفاقا اعضای شورای شهر بروجرد همزمان با بنده دیدار داشتند رزومه و فعالیت های بنده را مطالعه کردند . احتمالا  بزودی میزبان  دیدارهای  بعدیشان  هستم .



شوشان : ضمن تشکر از جنابعالی برای توضیحات شما ، در پایان لازم به ذکر است رسالت شوشان شفاف سازی عملکرد مسولان و اطلاع رسانی ست که در نهایت قضاوت را به عهده ی مخاطب قرار میدهد. فلذا ضمن حفظ حق پاسخگویی برای منتقدین یا صاحبنظران ، ممکن برای موارد دیگری یا همین موارد مجددا مزاحم وقتتان شود .

ساعدی : ضمن تشکر از رسانه ی مفید وشفاف شما که فرصت بیان مشکلات شهرداری را در اختیارم قرار دادید بنده اعلام میدارم از انتقادات همراه با راهکار مناسب استقبال کرده و آماده شفاف سازی از عملکرد خود و مجموعه ام را در هر زمینه ای دارم .
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار