اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۹
گزارش شوشان از ضرورت آموزش و نظارت برای جلوگیری از کودک آزاری / گفتگوی شوشان با نماینده اهواز ، مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان و معاون بهزیستی خوزستان/ بازماندگی از تحصیل عامل مهمی در بروز آسیب اجتماعی
داستان پر اندوه " آتنا اصلانی" دختربچه 7 ساله ای که پس از جدا شدن از پدر دیگر هیچ وقت به خانه بازنگشت ،این روزها قلب همگان را سخت می فشارد...

شوشان: داستان پر اندوه " آتنا اصلانی" دختربچه 7 ساله ای که پس از جدا شدن از پدر دیگر هیچ وقت به خانه بازنگشت ،این روزها قلب همگان را سخت می فشارد و ذهن پدران و مادران این سرزمین را بیش از همیشه نگران فرزندان خود ساخته است. کابوس گرفتـار شدن کودکی معصوم در چنگال نامردی ، خفگی ، مرگ و تعارض به روح و جسمش ، هشدار آشکاری است تا تلاش خویش را برای آموزش های پیشگیرانه به کودکانمان افزایش دهیم . مجالی برای اتلاف وقت نداریم ... باید از هر چه در توان داریم یاری بجوییم و با کسب آگاهی های بیشتر، مطالعه و استفاده از نظرات کارشناسان و مسئولین مربوطه ، فرزندانمان را با حقوق زندگی اجتماعی خویش آشنا کنیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس : 

تضییع حقوق کودکان محکوم است

دکتر علی ساری، نماینده مردم اهواز و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با شوشان با اشاره به اینکه در خصوص حقوق کودکان قوانین حمایتی قاطعانه ای در عرصه بین المللی و ملی وجود دارد، تصریح کرد: سازمان‌ ملل‌ در اعلاميه‌ جهاني‌ حقوق‌ بشر اعلام‌ کرده است‌ كه‌ دوران‌ كودكي‌ مستلزم‌ مراقبتها و مساعدتهاي‌ ويژه‌ است و هر گونه تضییع حقوق کودک به شدت محکوم است.

وی افزود: بر اساس این اعلامیه جهانی ، كودك‌ به‌ خاطر نداشتن‌ رشد كامل‌ فيزيكي‌ و ذهني‌ محتاج‌ مراقبت‌ و حمايت‌هايي‌ از جمله‌ حمايتهاي‌ مناسب‌ حقوقي‌ قبل‌ و بعد از تولد مي‌باشد و كشورهاي‌ طرف‌ كنوانسيون‌ نیز باید تمام‌ اقدامات‌ لازم‌ را جهت‌ تضمين‌ حمايت‌ از كودك‌ انجام دهند.
ساری با اشاره به اینکه 190 کشور با امضای کنوانسیون حقوق کودک ،به اجرای موارد ذکر شده در آن متعهد هستند، گفت : دولت جمهوری اسلامی ایران نیز در اسفند ١٣٧٢ با «‌قانون اجازه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون حقوق کودک» و با تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان رسماً این کنوانسیون را پذیرفت، مشروط بر آن که مفاد آن در هر مورد و هر زمان در تعارض با قوانین داخلی و موازین اسلامی نباشد.

وی با تاکید بر حمایت از منافع کودکان در جامعه اظهار کرد: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ضمن دفاع از حقوق کودکان باید به بررسی قوانین حمایتی کودکان بپردازند و خلا های قانونی که در این خصوص وجود دارد را برطرف کنند.

ساری با اشاره به حادثه تلخ رخ داده برای آتـنا در پارس آباد، بر حل ریشه ای چنین بحران هایی تاکید کرد و گفت: حمایت و دفاع از کودکان نباید مقطعی و متاثر از حوادث رخ داده در کشور باشد. متاسفانه در کشور ما باب شده است که وقتی اتفاق ناگواری می افتد، نگاه ها به آن سمت و سو کشیده می شود و همه واکنش نشان می دهند ولی پس از مدتی جریان به فراموشی سپرده می شود که این رویه به هیچ وجه درست نیست.

وی آموزش های اصولی در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در کودکان را ضروری خواند و گفت: در تمامی کشورهای دنیا آموزش و پرورش متولی اصلی آموزش است و با متخصصان آموزشی که در اختیار دارد باید کودکان را تحت آموزش های پیشگیری از آسیب های اجتماعی قرار دهد و سایر نهاد و ارگان ها نیز باید به آموزش و پرورش رای تحقق اهداف آموزشی و پرورشی که دارد ،کمک کنند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ، مرگ علی بروایه ،کودک سه ساله اهوازی را نیز مرگی تاثر آور عنوان کرد و گفت: ما به خاطر سلامت کودکانمان باید حوادث تاسف بار اینچنینی را با جدیت دنبال کنیم تا شاهد وقوع دوباره اینگونه مسائل نباشیم. چرا وقتی که دادگاه مقصرین این حادثه را مجرم شناخت برای ریشه کن شدن موضوع اقدامی صورت نمی گیرد؟!


مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان:

 بازماندگی از تحصیل عامل مهمی در بروز آسیب اجتماعی 

به گزارش شوشان محمد تقی زاده ،مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان توانایی "نــــه " گفتن، را عاملی مهم در جلوگیری از آسیب های اجتماعی در کودکان دانست و گفت: آموزش مهارت های زندگی به کودکان و دانش آموزان کمک می کند تا از آسیب های اجتماعی که در کمین آنهاست، مصون بمانند.

تقی زاده آموزش 12 مهارت زندگی اجتماعی را از آموزش های اساسی آموزش و پرورش در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی عنوان کرد و گفت: این مهارت ها در دوره های مختلف تحصیلی به دانش آموزان آموزش داده می شود و به توانمندی دانش آموز برای مقابله با آسیب های اجتماعی کمک می کند.

وی گفت: این آموزش های پیشگیرانه تنها منحصر به دانش آموزان نیست و والدین آنها نیز در کلاس هایی که مکمل این آموزش ها برای دانش آموزان است، شرکت می کنند و سرفصل هایی چون سبک فرزند پروری، مهارت های زندگی اجتماعی و پیشگیری های اولیه از اعتیاد و آسیب های اجتماعی را آموزش را می بینند تا فرآیند یادگیری دانش آموز، با آگاهی بخشی به والدین در خانه تکمیل شود.

تقی زاده " ترسیــــم نقشه خطر پذیری " در خوزستان را یکی از کارهای بنیادی در آموزش و پرورش خوزستان در حوزه آسیب های اجتماعی عنوان کرد و گفت: بر اساس این نقشه راه ، تمامی مناطق لازم التوجه که باید مورد بررسی بیشتری قرار بگیرند با انجام کارهای کارشناسی شناسایی شده اند و اولویت برنامه های پیشگیرانه ما در این مناطق متمرکز است.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان دانش آموزان لازم التوجه را به دو در معرض خطر و پر خطر تقسیم بندی کرد و گفت: طرح " مداخلات روانی – اجتماعی" به صورت ویژه برای این دانش آموزان انجام می شود و برای هر دسته از آنها نیز متفاوت است.

وی با اظهار اینکه هدف شناسایی این دانش آموزان توانمند سازی آنهاست، اضافه کرد: دانش آموزان در معرض خطر و پر خطر دانش آموزان بد سرپرست و بی سرپرستی هستند که احتمال آسیب دیدگی در آنها وجود دارد از این رو آموزش و پرورش برای آنها طرح مداخله را انجام می دهد و بر اساس تفاهم نامه ای که با بهزیستی ، ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور ، علوم پزشکی ، دادگستری و ...در همین راستا منعقد شده است اگر این دانش آموزان نیاز به مداخلات درمانی داشته باشند ، تمامی هزینه های آن را آموزش و پرورش تقبل می کند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در عین برگزاری جشنواره نوجوان سالم، برگزاری نمایشگاه های سیار پیشگیری از آسیب های اجتماعی و اعتیاد، کلاس های آموزشی والدین و دانش آموزان در حوزه آسیب های اجتماعی ،تهیه و تولید منابع و بسته های آموزشی و ... را از فعالیت های صورت گرفته در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی در آموزش و پرورش عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه والدین باید آگاهی کاملی از فرآیند مقابله با آسیب های اجتماعی داشته باشند، گفت: تدوین کتابچه ها و انیمیشن هایی در قالب های جدید از طرح هایی با محتوای پیشگیری از آسیب های اجتماعی است که قرار است پس از تولید در اختیار خانواده ها قرار بگیرد.
تقی زاده بازماندگی از تحصیل را عامل مهمی برای ایجاد و بروز آسیب های اجتماعی در کودکان دانست و تاکید کرد: بازماندگی از تحصیل یک خطر جدی برای دانش آموز و جامعه محسوب می شود و بسیاری از ناهنجاری ها به علت دور ماندن کودکان از محل امن مدرسه ایجاد می شود.

وی مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ، بی سرپرست بودن و بد سرپرست بودن دانش آموزان از عوامل بازماندگی تحصیلی عنوان کرد و گفت: برای برگرداندن دانش آموزان این سرزمین که به دلایلی از خانه دوم خود که همانا مدرسه است ، دور مانده اند باید تمامی ارگان ها ، نهادها ،مردم ، سازمان های دولتی و غیردولتی آموزش و پرورش را یاری کنند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خوزستان :

آموزش های پیشگیری از کودک آزاری در مناطق آسیب پذیر ارائه می شود

به گزارش شوشان، محمد رضا عباسی، معاون امور اجتماعی بهزیستی خوزستان نیز با تاکید بر لزوم آموزش کودکان برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی، گفت: هماهنگی های زیادی در این خصوص با آموزش و پرورش خوزستان صورت گرفته است در عین حال اورژانس اجتماعی و گروه های اجتماع محور در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی نیز در مدارس فعال هستند و دانش آموزان و مربیان را تحت آموزش های پیشگیرانه قرار می دهند.

وی افزود: مهدکودک ها هم از مکان هایی هستند که از نظر این آموزش ها تحت پوشش ما هستند. کلیپ هایی به صورت کارتون در حال آماده شدن است تا به صورت تصویری کودکان را تحت آموزش های پیشگیری از آسیب های اجتماعی قرار دهیم . در این کلیپ ها کودک ضمن فراگیری نقاط حساس بدن، یاد می گیرد که دیگران این اجازه را ندارند که برخی از نقاط بدنش را لمس کنند.

عباسی، فراگیری مقابله با آسیب های اجتماعی به وسیله بروشور ها و اقلام آموزشی را از روش های دیگر به کار گرفته شده توسط بهزیستی دانست و تاکید کرد: رسانه ها نیز در این خصوص می توانند نقش مهم و تاثیر گذاری داشته باشند و با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی صحیح، می توانند مردم را با این آموزش ها آشنا کنند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خوزستان مناطق حاشیه ای را مناطق آسیب پذیری از نظر مسائل اجتماعی عنوان کرد و گفت: پایگاه های سلامت روان و خدمات اجتماعی در این مناطق آموزش های متعددی را به مردم ارائه می کنند و مردم را تحت آموزش های پیشگیری از کودک آزاری قرار می دهند.

عباسی با اشاره به حادثه ی تلخی که برای آتـنا، دختر 7 ساله ی پارس آبادی رخ داد، گفت : معمولا موارد اینچنینی در خانواده های با فقر فرهنگی رخ می دهد از این رو آموزش برای این خانواده یک نیاز محسوب می شود و باید پایگاه های خدمات اجتماعی به صورت فعالانه این خانواده ها را پوشش دهند.

وی تصریح کرد: آسیب اجتماعی در خانواده هایی که دارای تحصیلات عالیه هستند کمتر مشاهده می شود اما والدین برخی خانواده ها که در آن ها مواردی چون فقر اجتماعی ،اعتیاد و ... وجود دارد به عنوان والدینی آسیب رسان برای فرزندان محسوب می شوند و در این قشر اتفاقات ناگوار بیشتری رخ می دهد.

عباسی گفت: افراد آسیب رسان معمولا افرادی آسیب دیده هستند که باید مورد شناسایی قرار بگیرند و به صورت عمیق بررسی شوند، همچنین از طریق مهد کودک ها، مدارس ، انجمن های اولیا و مربیان و ... باید در خصوص آنها خانواده ها را آگاه کرد. چون هر قدر این آگاهی ها افزایش پیدا کند، از وقوع حوادث تلخ بیشتر می توان جلوگیری کرد. شاید اگر خانواده آتنا نیز آگاهی بیشتری داشتند، این اتفاق تلخ رخ نمی داد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار