اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۴۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۶
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان در نشست خبری : خوزستان رتبه دوم مصرف برق را دارد / رشد 16درصدی مصرف برق در خوزستان / تداوم تعطیلی ادارات در ساعت 13 با توجه به استمرار گرما / مصرف برق اهواز به تنهایی از سه استان کشور بیشتر است / بخش خصوصی و تعدادی از صنایع در کاهش ساعات اداری برای صرفه جویی برق همکاری نمی کنند
باید توجه داشت که صنعت برق استان فرسوده و مستعمل است و نباید از آن انتظار کارکردی نرمال داشت...
 


شوشان: مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان در نشست خبری که صبح امروز سه شنبه سوم مرداد ماه در سالن اجتماعات شرکت برق منطقه ای خوزستان برگزار شد، با اشاره به نقش تعیین کننده رسانه ها در کاهش مصرف برق در استان اظهار کرد: اگر مصرف بهینه نداشته باشیم، احتمال قطع برق در تمام استان وجود دارد، بنابراین رسانه ها باید در این زمینه کمک کنند تا مدیریت مصرف به صورت یک فرهنگ عمومی در استان جا بیفتد و تابستان امسال را بدون قطعی برق به پایان برسانیم. 

خوزستان در زمینه صنعت برق در کشور پیشرو است

محمود دشت بزرگ تصریح کرد: استان خوزستان در زمینه صنعت برق در کشور پیشرو بوده و قدمت صنعت برق در کشور با صنعت نفت مرتبط است و خاستگاه این صنعت در استان است.
 
وی ادامه داد: اهواز نخستین شهری بود که در کشور از رینگ برقی برخوردار شد. نخستین نیروگاه برق آبی و حرارتی، نخستین خط انتقالی در کشور با سطح ولتاژ 132 و 230 کیلو ولت، نخستین پست GIS کشور و نخستین گروه های خط گرم فشار قوی ایران در این استان بوده است که دستاوردی قابل توجهی است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان با بیان این که شرکت برق منطقه ای خوزستان بیش از 80 هزار کیلومتر مربع از خاک کشور را تحت پوشش خود دارد، عنوان کرد: شرکت برق منطقه‌ای خوزستان، برق دو استان کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان را در بحث انتقال و فوق توزیع مدیریت می‌کند که خدمات این شرکت در سطح 9 ناحیه که هر کدام شامل چند شهر و شهرستان است، ارائه می‌شود. 

خوزستان بیشترین ظرفیت منصوبه در کشور را دارد

مدیرعامل شرکت برق منطقه ‌ای خوزستان با اعلام این که خوزستان بیش ترین ظرفیت منصوبه در کشور را دارد، گفت: قدرت منصوبه نیروگاهی استان، حدود 13هزار و 200مگاوات است که بیشترین ظرفیت منصوبه در کشور است. همچنین ظرفیت منصوبه در بخش انتقال و توزیع استان بیش از 28 هزار مگاولت آمپر است که جایگاه دوم کشور است. 

وی ادامه داد: حدود 18درصد از ظرفیت منصوبه کشور در استان خوزستان مستقر است و در این زمینه رتبه اول به خوزستان اختصاص دارد، از نظر طول خطوط نیز رتبه ششم را داریم و برای ارتقای وضعیت در بحث خطوط انتقال برنامه ریزی کرده ایم.

دشت بزرگ با اشاره به تجربه پیک بار امسال در 28 تیرماه بیان کرد: طول خطوط انتقال استان بیش از 8 هزار و 300 کیلومتر مدار است، در روز 28 امسال پیک بار 8 هزار و 220 مگاوات را تجربه کردیم که رقم بسیار بالایی برای استان در این روزها است. 

شرکت برق منطقه‌ای خوزستان 7 درصد از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد

وی در خصوص جایگاه برق منطقه‌ای استان خوزستان نسبت به شرکت‌ های برق منطقه‌ای کشور یادآور شد: استان خوزستان 5 درصد مساحت کشور را شامل می شود و از بین 16 شرکت برق منطقه ای در رتبه هفتم قرار دارد، همچنین شرکت برق منطقه‌ای خوزستان 7 درصد از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد که رتبه ششم کشور است. 

توسعه صنایع استان، درخواست ها برای مصرف برق را افزایش داده است

مدیرعامل شرکت برق منطقه ‌ای خوزستان مصرف برق استان را در عین تهدید، فرصتی برای استان دانست و گفت: یک میلیون و 800 هزار مشترک در صنعت برق استان خوزستان و کهگلیوبه وبویر احمد داریم، همچنین 25 مشترک صنعتی بزرگ با مصرف یک هزار و 353 مگاوات قدرت برق در این حوزه فعال هستند. دیگر آنکه 15 درصد برق کشور در حوزه شرکت برق منطقه‌ای خوزستان (خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد) مصرف می‌شود که در این زمینه در کشور رتبه دوم را داریم.
وی افزود: با چهار برق منطقه ای اصفهان، باختر، غرب و فارس تبادل داریم و از طریق دو خط انتقال به عراق برق صادر می کنیم و در مجموع 25 خط تبادل برق با استان ها و کشورهای هم جوار داریم.

دشت بزرگ با بیان این که درخواست هایی برای افزایش ظرفیت برقی در استان خوزستان وجود دارد، گفت: صنایع در استان در حال توسعه هستند و در این زمنیه با تقاضای یک هزار و ۴۳۴ مگاواتی از سوی مشترکین برای شروع فعالیت برقی در استان رو به رو هستیم. 

وی با مقایسه میزان پیک سال جاری با مدت مشابه سال قبل عنوان کرد: در سال ۹۵ تعداد ۲۹ بار و از آغاز سال 95 تاکنون ۱۵ بار از پیک بار مصرف نسبت به سال قبل عبور کردیم. در سال های گذشته هرگز عبور از پیک مصرف بار در فصل بهار را نداشتیم ولی امسال در خرداد ماه از پیک سال ۹۴ عبور کردیم . این آمار بیان می کند که نسبت به روزهای مشابه سال قبل 16 درصد افزایش مصرف را تجربه کردیم. 

ارتباط بین رشد دما و مصرف برق و ضرورت مدیریت مصرف

مدیرعامل شرکت برق منطقه ‌ای خوزستان با اشاره به روند افزایشی مصرف برق از ابتدای وقوع انقلاب اسلامی تاکنون توضیح داد: از ابتدای انقلاب پیک مصرف برق در خوزستان از ۴۰۰ مگاوات شروع شده و امروز به 8 هزار و ۲۲۰ مگاوات رسیده است. متوسط رشد بار در ۶ سال گذشته نیز چهار و نیم درصد بوده است. امسال مصرف 8 هزار و 329 مگاوات را پیش بینی کرده ایم و برای مصرف 8 هزار و 486 هم برنامه ریزی کرده و آمادگی داریم. 

وی با بیان این که بین رشد دما و مصرف برق رابطه مستقیم وجود دارد، گفت: برای دماهای بالای 48 درجه به ازای 1 درجه افزایش 112 مگاوات رشد بار شبکه داریم که فشار زیادی را به تجهیزات شبکه وارد می کند و آن ها را تحت تنش قرار می دهد و ریسک بهره برداری را بالا می برد، به همین دلیل در این بازه مدیریت مصرف اهمیت ویژه ای پیدا می کند. 

دشت بزرگ ادامه داد: در سال 95 تعداد روزهای دمای 47 درجه و بالاتر 79 روز بوده است که از ابتدای خرداد تا 26 تیرماه در سال گذشته 27 بار و در امسال 48 بار بوده است. در سال 95 تعداد روزهای با دمای ۴۹ درجه و بالاتر ۴۳ بار بوده است که از ابتدای خرداد تا 26 تیرماه در سال گذشته 13 بار و در امسال 31 بار بوده است که رشد 138 درصدی داشته است. تعداد روزهای عبور از پیک سال قبل در این بازه در سال گذشته 8 بار بوده که امسال دو برابر شده و این نشان دهنده افزایش تعداد روزهای گرم در سال جاری بوده است. 

وی با اشاره به طرح تعطیلی ادارات استان در ساعت 13 که برای نخستین بار در کشور در خوزستان اتفاق افتاد خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در کشور یک روال مدیریتی را رواج دادیم به این شکل که برای 49 درجه سانتی گراد که تجهیزات دچار تنش می شوند، طرح های صیانتی را برای مدیریت خطوط ارتباطی داشته باشیم. لذا با همکاری و هماهنگی استانداری در روزهای با دمای بالای 49 درجه ادارات ساعت 13 که آغاز پیک مصرف برق است تعطیل می شوند. با این کار قسمتی از بار را که مصرف اداری است، کم می کنیم و به کاهش 200 مگاواتی برق که پیش بینی شده است، نزدیک می شویم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ‌ای خوزستان یادآور شد: تاکنون 21 روز ادارات در ساعت 13 تعطیل شده اند، روز گذشته هواشناسی استان اعلام کرد که در سراسر هفته آینده استان دمای 52 درجه را تجربه خواهد کرد به همین دلیل طبق هماهنگی با مدیریت بحران استانداری در صورت وقوع گرمای بالای ۵۰ درجه ادارات در ساعت ۱۳ تعطیل خواهند شد.

اگر اتفاقی برای صنعت برق استان بیفتد بخش خصوصی و برخی صنایع مصون نخواهند بود

وی با انتقاد از عدم همکاری بخش خصوصی در کاهش ساعات اداری خود گفت: بخش خصوصی در این طرح مشارکت کافی نداشته و اگر اتفاقی برای صنعت برق استان بیفتد آن ها نیز مصون نخواهند بود. برخی صنایع هم همکاری لازم را ندارند که باید دقت بیش تری به این مسئله اجتماعی و عمومی داشته باشند. 

در صورت تخصیص بودجه هم نمی توان در کوتاه مدت انتظار معجزه داشت

دشت بزرگ با بیان این که قطعی های سال گذشته برق ارتباطی به مدیریت برق استان ندارد، اذعان داشت: آن چه برای صنعت برق استان مهم است، داشتن بودجه و زمان با هم است و بدون اختصاص یکی، دیگری ناکارآمد خواهد بود. اهواز 16 پست فوق توزیع نیاز دارد که اگر بودجه ای به آن اختصاص یابد، به سرعت عملی می شود. البته در صورت تخصیص بودجه هم نمی توان در کوتاه مدت انتظار معجزه داشت.

صنعت برق استان فرسوده و مستعمل است

وی ادامه داد: 9 هزار و 500 زنجیره مقره سرامیکی در شبکه برق استان خوزستان وجود دارد که ممکن است در مواقع گرد و خاک دچار اختلال در عملکرد شوند، با وجود نیاز به خرید مقره شوی، تغییر مقره در شبکه، منابعی به آن تخصیص داده نشده است. در بهمن ماه سال گذشته میزان آلاینده های هوا به 66 برابر حد مجاز رسید و طبیعی بود که پست های سالم را هم با مشکل در کارکرد مواجه کند، باید توجه داشت که صنعت برق استان فرسوده و مستعمل است و نباید از آن انتظار کارکردی نرمال داشت. 

مصرف برق اهواز از 10 برق منطقه ای و 3 استان دیگر بالاتر است

مدیرعامل شرکت برق منطقه ‌ای خوزستان گفت: طول شبکه برق استان 8 هزار و 600 کیلومتر است که در بهمن ماه پارسال حدود 4 هزار کیلومتر آن درگیر خاک شد و 2 مقره شوی برای این میزان شبکه واقعا ناکافی بود.

وی با انتقاد از میزان بالای مصرف برق در استان گفت: برق منطقه ای اهواز 3 هزار و 105 مگاوات مصرف دارد و روی هم رفته مصرف برق اهواز از 10 برق منطقه ای و 3 استان دیگر بالاتر است.

مصرف خانگی خوزستان دو برابر میانگین کشوری است

دشت بزرگ با اشاره به برنامه ریزی ها درخصوص مدیریت مصرف بخش صنعت استان عنوان کرد: مشترکین صنعتی در خوزستان 16 درصد و در استان کهگلیویه و بویر احمد 5 درصد مصرف ما را دارند. در این زمینه پیش بینی هایی انجام شده تا امکان استفاده از 84 مگاوات از ظرفیت مدیریت مصرف بخش صنعت فراهم شود. این میزان امسال تاکنون به حدود 160 مگاوات رسیده که نمایان گر همکاری خوب بخش صنعت در بخش‌هایی است که با شرکت قرارداد منعقد کرده‌اند.

وی در خصوص مصارف برق در بخش های مختلف استان گفت: مصارف خانگی خوزستان دو برابر کل مصرف کشور و مصارف صنعتی که یکی از شاخص توسعه در کشورهاست یک سوم مصرف کشوری است. در بحث مصارف خانگی، میانگین کشوری 33.7 و میانگین استانی ۵۹ درصد است، در مصرف صنعتی مصرف کشوری 31.52 و مصرف استانی 10.47 است. در مصرف عمومی میانگین کشوری 9.36 و میزان مصرف استان 10.57 و در کشاورزی میانگین کشور 16.7 و مصرف استان 11.34 است. در سایر مصارف میانگین کشوری 7.26 و میزان مصرف استان 4.26 و در روشنایی معابر میانگین کشوری 2.07 و مصرف استان 3.46 است. 

نهایت همکاری را برای سرمایه گذاری در صنعت برق خواهیم داشت 

مدیرعامل شرکت برق منطقه ‌ای خوزستان بیان کرد: ۱۳ متقاضی ساخت نیروگاه تجدید پذیر و مولدهای مقیاس کوچک با یک هزار و ۴۰۰ مگاوات ظرفیت داریم که تنها ۹ مورد آن ها دارای قرارداد خرید تضمینی برق هستند و با توجه به پتانسیل های خوزستان انتظار جدیت بیشتری از سرمایه گذاران را داریم. 

وی یادآور شد: برای سرمایه گذاران فرش قرمز پهن می کنیم و نهایت همکاری را برای سرمایه گذاری در صنعت برق با آن ها خواهیم داشت و امیدواریم در آینده شاهد حضور بیش تر در بحث نیروگاه های تجدید پذیر که سوددهی خوب دارند باشیم. 

دشت یزرگ در خصوص عملکرد شرکت برق منطقه ای خوزستان در بحث تاسیس نیروگاه در استان گفت: از سال 93 تاکنون یک هزار و ۶۲۰ مگاوات در 4 نیروگاه به ظرفیت نیروگاهی استان اضافه کردیم. بخش بخار نیروگاه ماهشهر در حال اجراست و امیدواریم تا دو سال آینده به بهره برداری برسد و امیدواریم در آغاز سال آینده شاهد افتتاح بخش بخار نیروگاه بهبهان باشیم. همچنین در تیرماه گذشته نیروگاه 500 مگاواتی اندیمشک کلنگ خورد که امیدواریم تا 98 به بهره برداری برسد. نیروگاه های با فناوری جدید مانند توربین کلاس اف با راندمان 60 درصدی که برق تولیدی 230 کیوولت در سبکه دارد برای شمال خوزستان تصویب شده تا یکی از نقاط پر مشکل شبکه در شوش و اندیمشک رفع شود. 

وی اذعان داشت: ۱۰ هزار مگاوات مجوز احداث نیروگاه در خوزستان داریم که فرصت بسیار خوبی برای استان است و اگر محقق شود به قطب بزرگ تولید برق در کشور تبدیل می شویم. از سال 95 جهشی در طرح های انتقال استان بودیم و حرکت خوبی در رابطه با توسعه صنعت برق در حال تحقق است، هرچند این میزان کافی نیست.

پست های GISدر استان راه اندازی می شود

مدیرعامل شرکت برق منطقه ‌ای خوزستان با بیان این که در بخش سرمایه گذاری از محل منابع خارجی پروژه هایی تعریف شده است، اظهار کرد: 42 پروژه تاثیرگذار استان با اعتباری بالغ بر ۳۹۰۰۸ میلیارد ریال از محل فاینانس خارجی تعرف شده و در دست اجراست. 16 پروژه پست فوق توزیع به صورت GIS عملیاتی خواهد شد که قبل از سال 95 صفر بوده است. با توجه به تغییر اقلیم خوزستان و ورود عامل ریزگرد و گرد و خاک در معادلات استانی پروژه های GIS را در برنامه ریزی ها لحاظ می کنیم تا بتوانیم برای مقابله با این پدیده شوم در استان مقام سازی داشته باشیم. 

دشت بزرگ با اعلام پیشبینی سرمایه گذاری قابل ملاحظه در صنعت برق خوزستان در سال های آینده خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۶۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در زیرساخت های صنعت برق خوزستان داشتیم که برای امسال و سال های آینده افزایش قابل توجهی خواهد داشت. بیش از 2 هزار و ۵۰۰ مگاولت آمپر تا سال ۹۸ به ظرفیت موجود استان اضافه می شود که تحولی در صنعت برق استان خواهد بود. همچنین در سه سال آینده یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر به طول شبکه برق استان افزوده می شود. پیش بینی می کنیم که بالغ بر یک هزار میلیارد تومان در صنعت برق خوزستان سرمایه گذاری شود، امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده ای ارقام محقق شود. 

وی یادآور شد: همان طور که شرکت برق منطقه ای وظیفه تامین برق مصرف کننده های صنعتی را بر عهده دارد، از مصرف کننده ها هم که بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان مطالبه داریم انتظار پرداخت به موقع صورت حساب های شان را داریم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ‌ای خوزستان یکی از برنامه های این شرکت را تامین بخشی از منابع برای اجرای پروژه ها در مناطق محروم خواند و گفت: در مناطقی مثل شمال شرق (شهرهای باغملک، ایذه، دهدز، اندیمشک و شوش) و جنوب استان(شهرهای آبادان و خرمشهر) نیاز به توسعه داریم که امیدواریم از محل بند ه تبصره ۶ اعتبار خوبی به برق منطقه ای خوزستان اختصاص یابد تا پست ها و خطوط لازم در این مناطق احداث شود.




























نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار