شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۴۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱
روزنامه آفرینش نوشت:

درايام قبل از تنفيذ رياست جمهوري از سوي رهبري و همچنين برگزاري تحليف در مجلس شوراي اسلامي، چندين مطلب از سخنان بنيان گذار انقلاب اسلامي مورد توجه ويژه نگارنده گرديد.
امام خميني (ره) در تنفيذ حكم رياست جمهوري در دوره‌هاي سوم و چهارم كه حضرت آيت الله خامنه‌اي عهده دار رياست دولت بودند كلام خود را با اين جمله آغاز كردند: «من به پشتوانه آراي مردم عظيم الشأن...»

بكارگيري اين عبارت در اهداي حكم تنفيذ نشان از اهميت و توجه ايشان به جايگاه و نقش مردم در تعيين سرنوشت كشوردارد تا جايي كه در بخش ديگري از اين كلام خود مي‌گويند«اين حكم تازماني اعتبار خواهد داشت كه ازخواست مردم و اسلام خارج نشوند و...» يعني علناً اعتبار مقام رياست جمهوري را منوط به رضايت و آراي مردم مورد تاكيد قرار مي‌دهند.

حال با اين مقدمه قصد داريم كمي به وضعيت سياسي پس از انتخابات اشاراتي داشته باشيم. بايد قدري درنحوه رفتار و گفتار سياسيون در قبل و بعد از انتخابات تامل كرد. جهت گيري‌ها و رقابت‌هاي سياسي حاضرين در عرصه انتخابات كشور رنگ و بويي از كلام حضرت امام(ره) نداشت. تمام افراد و گروه‌هايي كه سلاح تخريب به دست گرفته بودند و يكديگر را مي‌كوبيدند، علناً درپي كسب قدرت و رسيدن به عرصه حكومت داري بودند.

نهايتاً انتخابات برگزار شد و مردم خط مشي فكري خود را با صندوق‌هاي راي مشخص كردند. رئيس جمهور منتخب مشخص شد و اين انتظار وجود داشت كه التهابات سياسي و خودزني‌هاي داخلي خاتمه يابد. اما چنين نشد، افراط گرايان هردو جناح مردم را فراموش كردند. يك دسته پيروزي را نشأت گرفته از حمايت‌هاي جناحي تلقي كردند و دسته ديگر شكست را به سبب عدم همگرايي و حمايت جمعي دراردوگاه خود قلمداد كردند.

اما هيچ يك نقش مردم را در تعيين سرنوشت كشور مورد تاييد قرار ندادند. البته اين گفتار شامل حال عقلاي هردوطيف نمي شود و آنها صلاح و امنيت كشور را منوط به حضور مردم تفسير نمودند. 

متاسفانه بايد اقرار کرد که بازي هاي سياسي درطي چند سال گذشته به مشي بسياري از سياسيون کشور تبديل شده و اميال و اهداف گروهي و حزبي، وسيله را توجيه کرده است. به عبارتي اين گروه ها براي رسيدن به مقاصد خود استفاده از هر دستاويزي را جايز دانسته و ابايي از به چالش کشيدن کشور و ملت را ندارند! انتخابات اخير نمونه بارز اين موضوع است که هنوز کشمکش هاي سياسي درآن جريان دارد و پايان نيافته است. 

اين موضوع بايدمورد توجه سياسيون قرار ‌گيرد که اين مردم توقعاتي دارند، بايد اجازه داد تا ارتباط مردم با دولت جديد برقرار شود و قدم به قدم خواسته هايي که مردم از دولت دارند، محقق گردد. اخلال گران سياسي اين روزها با گل آلود کردن فضاي سياسي کشور و دستاويز قرار دادن موضوعاتي همچون تعلق دولت به حزب يا گروهي خاص و صلاحيت افراد کابينه، درصددند تا با فشار بر دولت جديد، به حداقل اميال خود دست يابند.اكنون مراسم تنفيذ و تحليف رياست جمهوري برگزار شده و دولت دوازدهم رسماً آغاز به كار كرده است، اگر قرار باشد اين رويه تخريب ها و سهم خواهي ها ادامه داشته باشد، مسلما اميدها براي بهبود وضع موجود از بين خواهد رفت و انرژي دولت جديد ناخواسته مصروف مقابله با اين هجمه ها خواهد شد. بايد اين نكته مورد توجه تمام سياسيون اعم از حاميان و منتقدان دولت قرار گيرد كه بايد محور حركت خود را بر مبناي خواسته‌هاي مردم ترتيب دهند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار