اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۴۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۴
شوشان خرمشهر :  بدون تردید اصلاحات را میتوان یکی از قریبترین نگرشها و گفتمانهای حکومتی به خواسته های مردمی در ایران برشمرد. 
یگانه گفتمانی که افزون بر نیازهای ابتدایی جامعه نظیر امنیت شغلی، ثبات اقتصادی، بهداشت و درمان فراگیر و...، نگاه ویژه ای نیز به خواسته های مدنی و آزادی های اجتماعی دارد که متاسفانه در دودهه اخیر از سوی جریانات افراطی رقیب با دستاویزهای رسانهای و زنجیره تریبونهای مناسبتی، به انزوا کشانیده شد و دستاوردهای دولت اصلاحات به شدت تحریف گردید.

 البته میل افراطی برخی طیفها به تمامیت خواهی را نمیتوان تنها دلیل بحرانهای پیش روی اصلاحات دانست؛ چراکه بیشک عدم توفیق یا نبود همتی شایسته از سوی اصلاح طلبان به ترجمه گفتمان اصلاحات با ادبیاتی عامه پسند و مناسب اقشار مختلف نیز از عوامل مهم و غیرقابل انکار ایجاد این بحران بود.
 غربت اصلاحات به ویژه در هنگام عدم استقبال جریانات اجتماعی خاص نظیر دانشگاهیان، جوانان و هنرمندان از انتخابات، بیش از پیش جلوه می یافت؛ چراکه ترجمه تک نسخه ای این گفتمان، برای عامه مردمی که در شهرهای حاشیه ای و روستاها ساکن بودند، نامتجانس و به سادگی از سوی رقبا قابل تحریف بود. 
ناگزیر شدن به تبیین  راهبرد انتخاباتی هزینه از بزرگان اصلاحات نظیر تشکیل ائتلاف "یاران خاتمی" در انتخابات دوره سوم شوراهای شهر و روستا نیز نشان از وجود همین شکاف شناختی میان عامه مردم و گفتمان اصلاحات در برخی برهه ها داشت. شکافی که نهایتاً با روی کارآمدن پوپولیست ها در سال 84 پرشد و هزینه های جبران ناپذیری را برای کشور و اصلاحات درپی داشت.

اما متاسفانه با وجود تمامی این تجربیات، شوراها و احزاب اصلاح طلب در دولت اخیر نیز آنچنان که باید نتوانسته اند دریچه های منطقه ای-استانی خود را بازیابی نموده و گویا همچنان همت وافی برای تصحیح ترجمه گفتمان اصلاحات برای اقشار مختلف مردم به وجود نیامده است.

 دولتهای هفتم و هشتم که یکی از موفقترین نمایشهای پس از انقلاب در توسعه اقتصادی، امنیت شغلی و آزادیهای اجتماعی را داشتند، امروز در رسانه های تمامیت خواه تنها به عنوان دولتی سیاسی و تنش زا برای عامه تحریف میگردند که متاسفانه این القا در اقشار محروم و حاشیه نشین نیز رخنه نموده است. اهمیت پرداختن به خاستگاه مذکور بدان جهت است که این اقشار را میتوان جمعیت ثابت مشارکت در انتخابات های مختلف به شمار آورد که به هنگام قهر سیاسی خواص که به دفعات متعدد شاهد آن بوده ایم، می توانند به عامل اصلی استقرار دولتی پوپولیست و تمامیت خواه مبدل شوند. 
لذا  باید این واقعیت را پذیرفت که انتظار از ساختار تدبیر امید برای دفاع تمام قد از بنیان اصلاحات، سرانجامی جز یأس سیاسی و هدر دادن زمان نخواهد داشت، چرا که رئیس جمهور منتخب  نشان داده که تمایل بالایی به تشکیل دولت ائتلافی داشته و سعی نموده حتی سهم خواهی رقبای افراطی خود را نیز نادیده نگیرد.  

بنابراین در این میانه، مسئولیت اصلی متوجه احزاب و شوراهای استانی اصلاح طلبان است که اندیشه اصلاحات را با ادبیات و نیازهای خاص هر قومیت، مذهب و خاستگاه اجتماعی هر منطقه، نشر داده و عامه مردم را با گفتمان اجرایی اصلاحات آشنا سازند. 

برنامه ریزی در قالب انجمن های مردم نهاد، مؤسسات فرهنگی-اجتماعی و... میتواند گام مهمی در ایجاد شکاف در تکصدایی رسانههای محلی وابسته به جریانات رقیب به ویژه در محافل مناسبتی باشد.
 از این طریق میتوان تحریفهای صورت گرفته در قریب به یک دهه تکصدایی اطیاف رقیب در بین اقشار مختلف به ویژه نسل نوجوان و جوان را با تعریف واقعبینانه از اصلاحات جایگزین نمود. 

در پایان باید بدین سوال اندیشید که آیا در صورت بروز آنچه در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 رخ داد، مجموعه اصلاحات، تنوع و انسجام ساختاری-اجتماعی لازم برای حفظ یکپارچگی خود را خواهد داشت؟

مجید حیدری 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار