شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۵۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸
   


سهام خزلی

مبارزه با بی سوادی و آموزش و پرورش کودکان و بزرگسالان بی سواد در ایران سالهاست که موضوع اساسی برنامه های مختلف بوده و یکی از اولویت های برنامه های توسعۀ ملی ست. علم آموزی در فرهنگ غنی اسلام ریشه هایی قوی و عمیق دارد و در روایات و احادیث بارها و بارها بر کسب علم و دانش اندوزی تاکید شده است . 

تاریخ سواد آموزی در ایران بیانگر این واقعیت است که از سالیان دور تاکنون مسئلۀ تعلیمات اجباری و آموزش و پرورش بزرگسالان به طرق مختلف مطرح بوده ولی به دلایل مختلف پیشرفت قابل ملاحظه ای در این زمینه ایجاد نشده است . اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فصل تازه ای در تاریخ سواد آموزی ایران به وجود آمد . 

بی شک بی سوادی و کم سوادی از جمله مهمترین مسائلی ست که در عصر حاضر دامنگیر بسیاری از جوامع بشری ست . کودکان باز مانده از تحصیل واقعیتی خاموش در جامعه هستند که متاسفانه گاهی به راحتی مورد چشم پوشی قرار می گیرد. تردیدی نیست که وجود کودکان باز مانده از تحصیل که هر روز در خیابان ها و در فاصلۀ قرمز و سبز شدن چراغ راهنمایی به شغل های کاذب اشتغال دارند ، واقعیتی انکار نشدنی ست . 

کودکانی که شناسنامه ندارند ، بچه هایی که بخاطر فقر خانواده از تحصیل باز مانده اند و یا دخترکانی که بخاطر ازدواج زود هنگام از ادامه تحصیل باز می مانند از جمله کودکانی هستند که محروم از تحصیل علم و دانشند. در خوزستان حدود دوهزار کودک باز مانده از تحصیل وجود دارد که تاکنون هزار مورد آن شناسایی و مورد پیگیری قرار گرفته است . 

نکتۀ قابل تامل این است که آموزش و پرورش این دسته کودکان به طور کامل رایگان است و بعد از این فقر برای این افراد عاملی در باز ماندن از تحصیل نخواهد بود. درمیان کودکان باز مانده از تحصیل ، دختران تراژدی غم انگیز جداگانه ای دارند که سمفونی محزون آنها باید به گوش مسئولان برسد. در برخی مناطق استان متاسفانه به دلیل برخی محرومیت های فرهنگی دختران از تحصیل باز می مانند و این مسئله اهمیت توجه به اوضاع این قشر را بیش از پیش آشکار می سازد . برای برداشتن موانعی از این دست لازم است ابتدا مقولۀ سوادآموزی خود والدین مورد توجه قرار بگیرد . تشویق خانواده ها خصوصا مادران برای ادامه تحصیل دختران گامی مهم است که باید در قالب برگزاری کارگاههای آموزشی محقق شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار