اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۵۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در نشست خبری: خوزستان 21 بحران از کل 32 بحران کشور را در سال گذشته تجربه کرد / فعالیت چهارده کارگروه تخصصی در مدیریت بحران استانداری / انتقاد از برخی مدیران استانی در عدم نظارت بر کشت تابستانه / در ستاد مدیریت بحران کشور دو مصوبه برای خوزستان تصویب شد / آرامش به افکار عمومی نخستین گام بحران است
استان خوزستان ویژگی های خاصی در بین استان های کشور به ویژه از لحاظ بحران های متعدد دارد به حدی که این استان از مجموع 32 بحران کشور 31 بحران ....

شوشان: مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه که پیش ازظهر امروز در سالن جلسات ستاد بحران استان برگزار شد، ریشه بسیاری از بحران های فعلی استان ریشه را زیر ساخت های معیوب استان دانست و اظهار کرد: یکی از دلایل مهم وجود معضلات کنونی استان، عدم داشتن زیرساخت های مناسب است. خوزستان به دلیل موقعیت خاص نفتی در خاورمیانه و منطقه، بسیاری زیرساخت ها را پیش از انقلاب تجربه کرد ولی به مرور زمان زیرساخت جدیدی اتفاق نیفتاد و همان زیرساخت ها هم یا فرسوده شد یا در جنگ تحمیلی از بین رفت.

به گزارش شوشان ، کیامرث حاجی زاده افزود: استان خوزستان در بحث زیرساخت های مختلف از جمله زیرساخت های خدماتی(آب و برق و گاز و..)، دیگر زیرساخت ها و حتی در معماری و شهرسازی استان در وضعیت نامطلوبی به سر می برد و خشکسالی های پی در پی و کارهای غیرکارشناسی گذشته هم به آن افزوده است.

خوزستان 21 بحران از کل 32 بحران کشور را در سال گذشته تجربه کرد

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان عنوان کرد: در نتیجه تغییر اقلیم جهانی، کم کاری های همسایگان و سدسازی ها در بالادست، خشک شدن تالاب های مرزی مثل هور العظیم، عدم توجه دولت مرکزی عراق در زمان رژیم گذشته و مسایل محیط زیستی در کنار عوامل انسانی، تخریب محیط زیست خوزستان را رقم زدند و باعث شدند خوزستان بلایای طبیعی و غیر طبیعی متعدد را تجربه کند که امسال بالا رفتن دما این وضعیت نابهنجار را مضاعف کرد.

وی با بیان این که بیشتر بحران های سال گذشته کشور در استان خوزستان اتفاق افتاده است، گفت: استان خوزستان ویژگی های خاصی در بین استان های کشور به ویژه از لحاظ بحران های متعدد دارد به حدی که این استان از مجموع 32 بحران کشور 21 بحران را در سال گذشته تجربه کرد و برخی بحران ها حتا به صورت روزانه در آمدند.

حاجی زاده با تاکید بر لزوم فعال بودن ستاد بحران استان، یادآور شد: اهمیت استان می طلبید که ساختار ستاد بحران استان برای هر چهار مرحله بحران (پیش بینی و پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی) فعال و پویا باشد به همین دلیل برنامه ریزی مدونی برای ارتقای جایگاه مدیریت بحران در استان صورت گرفت و نخستین اقدام آن راه اندازی دوباره ساختمان ستاد بحران و تجهیز و تکمیل ستاد بحرانی در شان استان بود.

فعالیت چهارده کارگروه تخصصی در مدیریت بحران استانداری 

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان از فعالیت چهارده کارگروه تخصصی در مدیریت بحران استانداری خبر داد و گفت: مهم ترین اقدام ستاد بحران، برگزاری کارگروه های تخصصی چهارده گانه مدیریت بحران است که در سال های گذشته به دلایل مختلف نیمه فعال بودند. 

وی افزود: در شش ماهه نخست امسال جلسات 11 کارگروه از جمله کارگروه های آموزش گرمازدگی، اطلاع رسانی و مصرف بهینه با هدف پیشگیری از بحران و اطلاع رسانی به هنگام در مواقع بحران برگزار شده است.

حاجی زاده به اهمیت بحث اطلاع رسانی و تاثیر آن در مدیریت بحران اشاره کرد و اذعان داشت: مسئله مهم دیگری که باید به آن توجه می شد، بحث اطلاع رسانی بود. یکی بالاترین معیارهای حقوق شهروندی دانستن و اطلاع رسانی است و با وجود همه مشکلات و بودجه اندک، مردم انتظار دارند که به موقع اطلاع رسانی و آگاهی بخشی صورت بگیرد به همین منظور واحد اطلاع رسانی ستاد مدیریت بحران راه اندازی شد که اکنون تعامل خوبی با مطبوعات دارد.

وی توجه به بحث آموزش و پژوهش را یکی دیگر از برنامه های ستاد بحران استان خواند و گفت: ستاد مدیریت بحران استان گام های خوبی را در بحث آموزش و پژوهش که تاکنون مغفول مانده آغاز کرده است از جمله این که از اساتید صاحب تجربه و علم دانشگاه های مادر استان و کشور در زمینه های مختلف کمک و یاری جسته است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان خاطرنشان کرد: کمیته 30 نفره ای با حضور استادان دانشگاه برگزار شد که نخستین بازخورد آن همایش ملی مقابله با ریزگردها و دومین برون داد آن کارگاه آموزشی ملی-منطقه ای بوده است که در 28 مرداد در تالار نفت برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به عملکرد مدیریت بحران در شش ماه گذشته گفت: در بحث مخابرات باتری های ذخیره برق 12 ساعته جایگزین باتری های 4 ساعته شد و مراکز آن ها موظف به تهیه دیزل شدند. در بحث برق هم پست های GIS راه اندازی و پست های سیار کلنگ زنی و افتتاح شد.

همه مراکز زیرساختی استان موظف به نصب ژنراتور شدند

حاجی زاده در بحث کنترل ریزگردها و پشتیبانی از برنامه های دولت تدبیر و امید بیان کرد: پس از وقوع ریزگردها و قطعی های آب و برق، تصفیه خانه های استان مجهز به دیزل ژنراتور شدند و با پیگیری های متعدد ساخت یک نیروگاه در کنار تصفیه خانه شماره 2 اهواز که 60 درصد آب اهواز، حمیدیه و باوی را تامین می کند، قطعی شد. این نیروگاه که در غرب اهواز راه اندازی می شود در مراحل پایانی است و به زودی توسط برق منطقه ای افتتاح خواهد شد. وی افزود: علاوه بر تجهیز هر دو تصفیه خانه اهواز به دیزل، کلیه مراکز امدادی و نجات هم موظف به تجهیز مراکز خود به دیزل هستند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به دلیل ورود مدیریت بحران استان در برخی مسایل غیر بحرانی استان، اظهار کرد: ستاد بحران در همه زمینه ها حتی زمینه هایی که بحرانی نیست ولی پیش بینی بحران می کند، حضور دارد از جمله این که حضور این ستاد در برخی وقایع استان مثل چال کندی، غرق شدگان پایین دست پل ششم و سقوط کودک اهوازی در کانال آب که جزو پروتکل ستاد بحران نیست، تنها به دلیل مسایل انسان دوستانه بوده است. 

 وی درخصوص معضل کم آبی در استان خوزستان گفت: مسئله آب و کشت های تابستانه، مسئله ای است که خوزستانی ها بسیار با آن درگیر هستند. منابع آبی کشور محدود است و منابع آبی استان، آب های سطحی و رودخانه ای است بنابراین مدیریت منابع آب که از معضلات بشر امروز جهان و کشور و به ویژه خوزستان است، باید به جد پیگیری شود.

دستگاه های متولی مصوبه های شورای آب را لازم الاجرا بدانند

حاجی زاده با انتقاد از برخی مدیران استانی در عدم نظارت بر کشت تابستانه در استان عنوان کرد: امسال در حوزه کرخه مجوز کشت تابستانه به صورت محدود داده شد ولی عدم نظارت دستگاه های متولی باعث شد تا کشت های غیرمجاز  در این منطقه صورت بگیرد که به معنای هدر رفت منابع است و استان را برای آب شرب و کشت پاییزه با مشکل روبرو می کند. علاوه بر آن، با افزایش کشت تابستانه شلتوک، زه آب بیش تری تولید می شود که به سمت تالاب ها رها می شود و زیان های بسیاری را به وجود می آورد که در نتیجه ناچار به رهاسازی آب از سدها شدیم.

وی ادامه داد: دستگاه های متولی روی مصوبه های شورای آب و ستاد بحران دقت بیشتری کنند و آن ها لازم الاجرا بدانند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به برنامه های سال جاری در ستاد بحران استان بیان کرد: یکی از معضلات موجد، ساختار سازمانی ستاد بحران استان بود. لازم است استانی با نزدیک 5 میلیون نفر جمعیت و دارای شرایط جغرافیایی خاص یک ستاد بحران قوی با چارت کامل داشته باشد به همین دلیل در راستای تکمیل چارت ستاد بحران گام برداشتیم.

 وی خاطرنشان کرد: یکی از ابتدایی ترین تجهیزات ما در بحران ها بی سیم است ولی ستاد بحران از آن بی بهره بود؛ در همین راستا برای راه اندازی سالن بی سیم و مانیتورینگ ستاد بحران و تجهیز آن مناقصه انجام شد که به زودی راه اندازی خواهند شد.

حاجی زاده با بیان این که کانون های بحرانی رودخانه های استان شناسایی شده است، گفت: با پیگیری یک طرح مطالعاتی در خصوص بازه های بحرانی در رودخانه ها، 116 بازه بحران از جمله در روستاهای ام الحجار و سید نبی شناسایی شد.

در ستاد مدیریت بحران کشور دو مصوبه برای خوزستان تصویب شد

وی با بیان این که در جلسه رییس مدیریت بحران کشور دو مصوبه برای خوزستان تصویب شده است، عنوان کرد: مصوبه خرید 3 بسکت آب پاش و یک بالگرد آتش نشان برای استان خوزستان در جلسه مدیریت بحران کشور تصویب شده است.  
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: یک بالگرد به صورت استند بای در استان خوزستان مستقر می شود و سه مخزن بسکت دائمی برای آب پاشی بالگردها به استان خوزستان اختصاص می یابد.

وی با اشاره به راه اندازی دوباره سوله های چند منظوره بحران استان، بیان کرد: در سال های گذشته 13 سالن چند منظوره بحران در شهرهای مختلف استان احداث شده ولی نیمه کاره رها شده و یا تغییر کاربری پیدا کرده بودند که در حال حاضر 5 سالن راه اندازی و مجهز شده و دیگر سالن ها در حال راه اندازی است.

حاجی زاده ادامه داد: تنها سالن چند منظوره بحران شهر اهواز که در منطقه 8 شهرداری واقع شده است و توسط شهرداری تبدیل به فرهنگ سرا شده بود، تا پایان مرداد ماه تخلیه و در اختیار مدیریت بحران شهرداری قرار می گیرد و تجهیز می شود.

 وی درخصوص بحث پیگیری و تامین اعتبارات برای بازسازی های ناشی از حوادث طبیعی در استان گفت: سال گذشته 30 میلیارد تومان برای جبران خسارت ناشی از سیل به استان خوزستان تخصیص یافت ولی به دلیل کمبود اعتبارات دولت، ابلاغ نشد. اکنون با پیگیری های صورت گرفته این میزان اعتبار به سال 96 تنفیض می شود و برای جبران خسارت ها به برنامه بودجه استان داده می شود.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان بر فرستادن پالس مثبت از استان به خارج تاکید کرد و اذعان داشت: آرامش به افکار عمومی نخستین گام بحران است و نباید در برخی خبرها موجب تشویش اذهان عمومی شویم. یزرگ نمایی ها و پالس منفی از استان فرستادن به استان آسیب می زند و مهاجرت نخبگان را رقم می زند. استان ما نیاز به سرمایه گذاری دارد لذا نباید به گونه ای جلوه دهیم که سرمایه گذار از خوزستان فرار کند یا به استان نیاید. 


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار