اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۵۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۸
جاوید رییس حفاظت محیط زیست خرمشهر پاسخ میدهد :
شوشان خرمشهر:   بگزارش شوشان خرمشهرمدتیست کوچه ها و خیابانهای خرمشهر جولانگاه سگهای ولگردیست که برای فرار از گرما و گرسنگی به مناطق مسکونی و بعضا پر تردد هجوم آورده اند . وجود این سگها که روزبروز هم بر تعدادشان افزوده میشود امنیت جانی را از شهروندان سلب کرده و تردد را برای آنان سخت . معضل سگهای ولگرد با زشت کردن چهره ی شهر و تهدید بهداشت و سلامتی شهروندان کم کم  دارد به مسئله ای مهم تبدیل میشود . باید بیش از آنکه این سگها عامل اپیدمی های خطرناکتری شوند برای آنها چاره ای اندیشید .

جاوید رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خرمشهر مجموعه ی خود را ناظر بر این روند میداند و ضمن تشریح نقش و عملکرد مثلث مبارزه با سگهای ولگرد متشکل از شهرداری و بهداشت و نیروی انتظامی به شوشان خرمشهر اینطور گفت :

مطابق با دستورالعمل اتلاف سگهای ولگرد صادره از سازمان شهرداری ها و دهیاری های کل کشور عملیات کنترل سگ های ولگرد مبایست در شهر توسط شهرداری ها و در روستاها توسط دهیاری ها و زیر نظر بخشداری مربوطه انجام شود.

در این دستورالعمل بر روش زنده گیری سگهای ولگرد و عقیم سازی و نگهداری در مراکز استانداد تاکید گردیده است. همچنین در این دستورالعمل شهرداری به عنوان متولی اتلاف  , مرکز بهداشت و درمان و نیروی انتظامی به عنوان ناظر معرفی شده است. در شهرستان خرمشهر به دلیل کمبود اعتبارات شهرداری و نبود شرایط لازم جهت زنده گیری , با تائید شورای تامین شهرستان و دستور فرماندار محترم، عملیات اتلاف سگ های ولگرد با استفاده از سلاح گرم(اسلحه شکاری ساچمه زنی)انجام میگردد. در هر عملیات اتلاف میبایست مامور شهرداری ، مامور نیروی انتظامی و ناظر بهداشتی حضور داشته باشد.

در حال حاضر به دلیل اینکه عملیات اتلاف توسط شهرداری به صورت منقطع صورت گرفته و گاها در سنوات گذشته چندین ماه عملیات اتلاف انجام نگردیده و نیز با عنایت به تولید مثل بالای این حیوان و نیز وجود کانون های فعال و بحرانی نظیر محل های دفن پسماند, نخاله های ساختمانی , زمین های خالی اماکن مسکونی تخریب شده , عدم جمع آوری بموقع زباله در برخی مناطق شهری .تعداد سگ های ولگرد در سطح شهر بسیار زیاد و به مرحله بحرانی رسیده است.

همچنین مشکلات عملیات اتلاف و حساسیت های آن از جمله استفاده از سلاح گرم و نیز نارضایتی شهروندان از صدای تیراندازی در بعد از ساعت 12 شب نیز مزید بر علت است.

 لازم به ذکر است اداره حفاظت محیط زیست ضمن تاکید فراوان جهت ورود شهرداری به مبحث زنده گیری و عقیم سازی به دلیل تقاضای مردمی و دستور شورای تامین نسبت به معرفی تعدادی از میرشکاران خود به شهرداری جهت عملیات اتلاف اقدام نموده است.
 با عنایت به اینکه سگ های ولگرد عامل انتقال بسیاری از بیماری های واگیر از جمله سالک , هاری و ... بوده ضروریست شهرداری خرمشهر با تشکیل چندین اکیپ و رعایت استانداد های لازم نسبت به کاهش جمعیت و جمع آوری این حیوانات از سطح شهر اقدام و کانون ها و محل های تجمع این حیوانات را با رعایت موازین بهداشتی ساماندهی نماید.







نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار