اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۵۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۲
عبدالقادر سواری 

 يكى از نمايندگان اصلاح طلب مجلس بعد از كلى افسوس گفته بود كه از دلايل رأى نياوردن بيطرف يكی هم تلاشى بود كه نمايندگان خوزستان در مجلس كردند... درست هم مى گفت... رأى عدم اعتماد به بيطرف نمودى بود از طغيان حاشيه جغرافياىی ايران عليه مركز... طغيانى كه اين بار نتيجه داد... مدت ها بود كه مافيايى بى رحم تلاش مى كرد كه "راهبردى آبى" را به پيش ببرد كه نتيجه اش خشك شدن سرزمين هاى مرزى جغرافياى ايران و انتقال آب از اين مناطق به كاسه ى مركزى بوده... 

 عكس العمل در طى تمامى اين سال ها اگر هم نگوييم تمجيد اين پروژه؛ دستِ كم سكوت مديران استانى و نخبگان در اين نقاط مرزى و از جمله در استان خوزستان بود... در تمام اين سال ها عكس العمل همين عكس العمل منفعلانه بوده جز اين چند سال اخير كه جنبش هاى اجتماعى زيست محيطى همبستگى و تاثير بيشترى پيدا كرد و در نتيجه ى اين همبستگى از توان بسيج افكار عمومى و راهبرى نخبگان سياسى برخوردار شد. دستِ كم اين توان فشار توانست بر نمايندگان مجلس اثر بگذارد.

  اين تازه اول راه است... هم براى جنبش هاى زيست محيطىِ، كه تازه آغاز جوانى آن هاست و قطعا در ماه ها و سال هاى بعد پر و بال شان بيش تر و قوى تر خواهد بود و هم براى نمايندگان مجلس كه تازه گام اول را برداشته اند. جنبش هاى زيست محيطى (كه بى شك اين بُرد در نوع نگاه و روحيه ى جنگندگى شان تاثير خواهد داشت) در طى سه چهار سال آينده در منطقه ى ما احتمالا در شمار همبسته ترين و تاثيرگذارترين نيروهاى اجتماعى خواهند بود... و احتمالا تاثير آن ها را در انتخابات هاى آينده بيشتر خواهيم ديد.

نمايندگان مجلس هم ضربه ى اول را به پيكر راهبرد انتقال آب زده اند. اما هنوز اين راهبرد، جان دارد و هنوز هم راهبران آن، مى خواهند وزير را خود انتخاب كنند. من گمان مى كنم نمايندگان براى آن كه فشار نيروهاى اجتماعى را در خدمت بگيرند يا دستِ كم كارى كنند كه اين نيروى اجتماعى رو به صعود، در مقابل آن ها موضع نگيرد بايد به سمت ضربه ى بعد بروند.

تاثيرگذارى بر روند تعيين وزير و سعى در پيشنهاد وزيرى كه راهبرد انتقال آب را متوقف كند... وزيرى كه از همين مناطقى باشد كه قربانى اين راهبرد شده اند. وزيرى كه ترجيحا كارون را بر كوير ترجيح دهد.

 اين گام مى تواند سرمايه ى اجتماعى نمايندگان مجلس را به نقطه ى اوج برساند... وگرنه باز به بر مى گرديم به نقطه  صفر... انگار كه نمايندگان كارى نكرده باشند... و نارضايتى نيروهاى اجتماعى زيست محيطى و شبكه هاى اجتماعى توانمند آنان ادامه يابد... يك نارضايتىِ خواهان تغيير...

برچسب ها: بيطرف
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار