اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۵۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۳
وزیر نفت در اهواز: صنایع پایین دستی استان موقعیت خوبی برای حضور در بازار عراق دارند/ توان خوزستان در ساخت تجهیزات نفت باید مورد توجه قرار بگیرد / برای تخصیص آب فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری با وزیر کشاورزی صحبت می کنم
توان خوزستان در ساخت تجهیزات نفت یکی از ظرفیت های استان است که باید مورد توجه قرار گیرد و امیدواریم با قراردادهای جدید برای بازسازی ...
 

شوشان: وزیر نفت در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که پیش از ظهر امروز دوم شهریور ماه در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد، با اشاره به موقعیت استراتژیک خوزستان در بحث صادرات غیر نفتی اظهار کرد: به دلیل نزدیکی خوزستان به دریا و نیز کشور عراق، امکان خوبی برای ایجاد واحدهای پایین دستی در استان وجود دارد بنابراین باید در مسیری گام برداریم که بتوانیم از این ظرفیت به خوبی بهره ببریم.

وی تصریح کرد: صادرات غیر نفتی در خوزستان با دستاورد خوبی همراه بوده است و چون موضوع صادرات غیر نفتی برای خوزستان و کشور امری حیاتی است در راستای رفع معضلات موجود کمک خواهم کرد.

وزیر نفت با بیان که صنایع پایین دستی استان موقعیت خوبی برای حضور در بازار کشور عراق دارند، اذعان داشت: به نظر می رسد کشور عراق تا 15 سال آینده هم پتروشیمی نخواهد داشت و با تاسیس پتروشیمی های بالادستی هم، راه زیادی تا پتروشیمی های پایین دستی و کالاهای نهایی پیش رو دارند و اگر شرکت های بومی استان در زمینه کالاهای نهایی پیرو باشند به خوبی می توانند از بازار عراق و ایران بهره ببرند و پیشرفت کنند.

وی اظهار امیدواری کرد تا اقدامات انجام شده در بحث فعالیت های نفت و پتروشیمی موجب بهبود وضعیت شرکت های استان شود و گفت: اکنون طیف وسیعی از قراردادهای پتروشیمی را در بندر امام داریم و امیدواریم با اجرای فاز دوم منطقه ویژه بندر امام در بیش از 1000 هکتار که صنایع بخش نفت، گاز و پتروشیمی را در بر می گرد، بتوانیم در جهت تکمیل زنجیره تولید در راستای اقتصاد مقاومتی گام برداریم. 

توان خوزستان در ساخت تجهیزات نفت باید مورد توجه قرار بگیرد

نامدار زنگنه یادآور شد: توان خوزستان در ساخت تجهیزات نفت یکی از ظرفیت های استان است که باید مورد توجه قرار گیرد و امیدواریم با قراردادهای جدید برای بازسازی و نوسازی تاسیسات نفت خوزستان فعال شود. در حال حاضر خوزستان برای مواد اولیه شرکت های پایین دستی با کمبود گاز روبرو است که با تهیه آن مشکل را در این زمینه رفع خواهیم کرد.

وی با تاکید بر این که سرمایه گذاری ها باید با جذب منابع خارجی صورت بگیرد، عنوان کرد: سرمایه گذاری داخلی بودجه زیادی می خواهد که در توان ما نیست چون پول سرگردان و راکد در کشور نداریم و بانک ها ظرفیت وام دهی ندارند. سال گذشته سیستم بانکی کشور نزدیک به500 هزار میلیارد تومان به مردم و شرکت ها پول پرداخت کرده است و توان و ظرفیت بیش تر را ندارد بنابراین باید در جذب سرمایه های خارجی تلاش کنیم.

وزیر نفت در پاسخ به معاون برنامه ریزی استاندار برای اختصاص قیر رایگان به راه های استان خوزستان گفت: تحویل قیر رایگان در توان وزارت نفت نیست چون تولید داخلی ما محدود است و آن را در برابر خدمات می دهیم. از سوی دیگر وزارت نفت تنها تحویل دهنده قیر است و در این خصوص باید با وزارت خانه های راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش و بنیاد مسکن تعامل صورت بگیرد.

وی درخصوص توسعه مراکز فنی و حرفه ای در خوزستان خاطرنشان کرد: سیاست آموزشی کشور ما مسئله دار است و دکتر و کارشناسانی تربیت می کنیم که فاقد مهارت عملی هستند. کمک به مراکز فنی و حرفه ای در استان خوزستان یک وظیفه است و با افزایش مهارت آموزی در استان موافقم ولی در این زمینه مشکلات قانونی وجود دارد و چون فنی حرفه ای اسمش در قانون نیامده نمی توانیم در این زمینه کمکی اختصاص دهیم بنابراین نخست باید این مشکل را رفع کنیم.

خوزستانی ها وزیر نیرو را انداختند

نامدار زنگنه درخصوص مشکلاتی که دیگر سازمان ها و ادارات استان با آن درگیر هستند، توضیح داد: در بحث شرکت های دانش بنیان تلاش می کنیم این شرکت ها را وارد لیست نفت کنیم و برای تخصیص آب در فاز دوم با وزیر کشاورزی صحبت می کنیم ولی فعلا وزیر نیرو نداریم تا با وی مذاکره کنیم چون خوزستانی ها او را انداختند.

وی وجود فلرها در خوزستان و آلایندگی ناشی از آن را شرم آور خواند و گفت: در راستای کاهش آلایندگی فلرهای نفتی در خوزستان، دستور نصب دستگاه های MOT(دستگاه فرآورش سیار نفت) را صادر می کنم و از یک موعد زمانی به بعد بدون بکارگیری این دستگاه مجوزی صادر نمی شود.

مشکلات خوزستان را نباید افزایش داد

وزیر نفت اقدامات این وزارت خانه را در بعد مسئولیت های اجتماعی مثبت ارزیابی کرد و اذعان داشت: در خصوص مسئولیت های اجتماعی برای استان باب بزرگی باز کردیم و تا این جا موفق بوده ایم. وزارت نفت به طور مستقیم در اجرای پروژه های اجتماعی در خوزستان وارد نمی شود بلکه وظیفه را به دستگاه های ذی ربط می دهیم و ما تنها تامین منابع در حد وظایف مان می کنیم.
وی تاکید کرد: مشکلات خوزستان را نباید افزایش داد و این حداقل کاری است که می توانیم بکنیم. در خوزستان باید کار و تلاش کرد، پذیرای تعامل باشیم و افکار عمومی مردم را که خوابیده است برای جهش آماده کنیم. با روحیه کنونی استان به خوزستان و آینده آن امیدوارم.

زنگنه با بیان این که استان برای صادرات به عراق باید به توان خودش اتکا کند، گفت: خودتان محور شوید و مشکلات در خصوص صادرات به عراق را حل کنید و از وزارت خانه کمک بگیرید چون توان شما بیش تر از وزارت خانه است.

وزیر نفت با ابراز نگرانی از آینده صادرات به عراق بیان کرد: انواع محصولات کشاورزی و صنعتی می تواند به عراق صادرات شود و این عقب افتادن با توجه به ظرفیت بالقوه بازار عراق باعث تاسف است. عراق صادرات اختصاصی خوزستان است و هر موفقیت یا شکستی در بحث بازار عراق، در دست خوزستان است. در همین راستا جلسه ویژه بررسیِ ریزِ صادرات به عراق برگزار خواهد شد چون از دست دادن بازار عراق ضربه جبران ناپذیر به اقتصاد خوزستان می زند.

وی گفت: در خصوص فاز دوم طرح 550هزار هکتاری در استان خوزستان با وزیر کشاورزی صحبت خواهیم کرد تا پیگیر مجوز تخصیص آب مورد نیاز فاز دوم این طرح باشد. 


























نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار