اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۵۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۹
رییس میراث فرهنگی آبادان: شهرداری آبادان با تخریب خانه بچاری موافقت کرده است / تخریب خانه بچاری آبادان بدون اطلاع‌ میراث فرهنگی خوزستان صورت گرفت / دبیر کانون جهانگردی آبادان: شاهد از بین رفتن یکی از ارزشمندترین میراث فرهنگی آبادان هستیم
متاسفانه در سکوت مسؤولان شهرستان، منطقه آزاد و خوزستان شاهد از بین رفتن یکی از ارزشمندترین میراث فرهنگی آبادان هستیم.
 خانه تاریخی بچاری در آبادان که تا چندی پیش در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود عاقبت با تلاش‌های مالک این بنا از فهرست مزبور خارج و روند تخریب آن آغاز شد .

احمد امیری، دوستدار میراث فرهنگی و دبیر کانون جهانگردی آبادان، ضمن تایید این خبر گفت:  زمانی که ما به محل خانه بچاری رسیدیم نرده‌های بالکن تخریب شده بود و قسمتی از سقف جلو ساختمان در حال خراب شدن بود. 
 
امیری افزود: متاسفانه در سکوت مسؤولان شهرستان، منطقه آزاد و استان خوزستان شاهد از بین رفتن یکی از ارزشمندترین میراث فرهنگی آبادان هستیم. 

این دوستدار میراث فرهنگی تاکید کرد: هر چه زودتر مسؤولان به این مساله ورود کنند زیرا تخریب این اثر ارزشمند یک فاجعه فرهنگی است . 
 
این در حالی است که اداره کل میراث فرهنگی خوزستان پس از اطلاع از خروج این خانه از فهرست آثار ملی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تمام تلاش خود را برای بازگرداندن این خانه به میراث ملی به کار خواهد بست.

شهرداری آبادان با تخریب خانه بچاری موافقت کرده است 

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان گفت: ماه گذشته طبق شکایت مالک و دستور دیوان عدالت اداری، بنای تاریخی خانه بچاری از ثبت ملی خارج شد و ما در پی این حکم از طرف بخش حقوقی اعتراضاتی کردیم اما به نتیجه‌ای نرسیدیم.

سجاد پاک‌گهر بیان کرد: این در حالی است که جهت خریداری بنا اعتباراتی از بخش دولتی به میراث فرهنگی تعلق داده نشد.

وی خاطرنشان کرد: هیچ قانونی جهت خریداری این بنا با مبلغ گفته شده از سوی مالک بنا وجود ندارد ولی ما پیگیر بودیم تا بخش خصوصی وارد این قضیه شود و بتوانیم بنا را خریداری کرده و مجدد ثبت کنیم. ضمن این که مکاتبه‌هایی نیز برای تملک بنا با شهرداری کردیم چون این بنا از ارزش میراثی و معماری خیلی بالایی برخوردار است.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان و خرمشهر در خصوص وضعیت و روند تخریب خانه بچاری اظهار کرد: مالک نرده‌های چوبی بیرونی بنا را تخریب کرده است. این کار مالک بدون رضایت و مجوز میراث فرهنگی صورت گرفته است ولی با وجود این که بنا از ثبت خارج شده است مشکلاتی وجود دارد که به نارضایتی ما برمی‌گردد.

پاک‌گهر تصریح کرد: در حال حاضر موضوع قابل پیگیری این است که متوجه شویم مالک با مجوز از شهرداری یا به تصمیم خود، بنا را تخریب کرده است. البته ما نیروهای خود را جهت پیگیری از صبح به محل اعزام کرده‌ایم.

وی همچنین با اشاره به نظر شهرداری آبادان گفت: شهرداری معتقد است که این بنا بهتر است تخریب شود.

 تخریب خانه بچاری آبادان بدون اطلاع‌ میراث فرهنگی خوزستان صورت گرفت

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: خانه بچاری آبادان از ثبت خارج شد اما از نظر کارشناسان میراث فرهنگی، هرگز از فهرست بناهای ارزشمند میراث فرهنگی خارج نشده است.

مرجان شوشتری گفت: متاسفانه در پی شکایت مالک بنا و رای دیوان عدالت اداری، خانه‌ بچاری شماره ثبت خود را از دست داد اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا با خروج از ثبت ارزش‌های این بنا نیز از بین رفته است؟ آیا با خروج از ثبت هویت تاریخی بنا از بین رفته یا کمرنگ تر شده است؟

او ادامه داد: حذف شماره‌ ثبت هرگز این واقعیت را که این بنا دارای ارزش‌های معماری است، تغییر نمی‌دهد. با نگاه به نمای این بنا اولین چیزی که به ذهن متبادر می‌شود این است که این خانه، بنایی قدیمی و اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: خانه بچاری در فهرست آثار ارزشمند آبادان قرار داشت که در سال 1382 به شماره 9968 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و چندی  پیش به دلیل شکایت مالک از طریق دیوان عدالت اداری از ثبت خارج شد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی خوزستان درخصوص حفاظت بناهای ثبت شده اظهار داشت: قطعا بناهای ثبت شده با توجه به قوانین، بناهای حفاظت شده هستند. اما بناهای با ارزش نیز از بناهایی هستند که سازمان میراث فرهنگی از آنها با توجه به مسئولیت خود نسبت به حفظ آنها پیگیری‌های لازم را برای حفاظت از آنها انجام می‌دهد. 

شوشتری درخصوص خریداری بناهای تاریخی اظهار کرد: بعد از خروج این بنا از ثبت نیز تلاش‌های بسیاری برای خریداری آن توسط بخش خصوصی و ثبت مجدد در حال پیگیری است اما متاسفانه عملیات تخریب این بنا بدون هیچ‌ گونه اطلاع‌رسانی به اداره‌ میراث فرهنگی، صورت گرفت. 

وی درمورد مجوز شهرداری برای تخریب بنا تصریح کرد: خارج شدن بنا از ثبت وظیفه‌ شهرداری را نسبت به مکاتبه با میراث فرهنگی برای اعلام نظر و صدور مجوز تخریب و ساخت وساز سلب نمی‌کند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی خوزستان تاکید کرد: یادمان باشد بخشی از وظایف شهرداری مراقبت از هویت شهری است که در این زمینه از آن‌ها انتظار می‌رود همکاری با میراث فرهنگی در حفاظت هویت شهر را از اولویت‌های مهم خود بدانند.
برچسب ها: بچاری ، آبادان ، تخریب
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار