شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۵۶۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۰
گزارش شوشان از همایش نقش زنان در توسعه خوزستان/ عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز : دسترسی نابرابر، زنان را فرصت‌های برابر محروم کرده است/زنان در برنامه توسعه دیده نمی شوند
مهم ترین علت حضور کم رنگ زنان در جامعه مسائل اجتماعی نیست بلکه برخی مردان به هدف به دست گرفتن همه مشاغل برای مردان، دست به حذف زنان می زنند
 

شوشان: سکینه شاهی عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران در همایش «نقش زنان در توسعه استان» با محوریت بررسی نقش زنان در توسعه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی استان که صبح امروز چهارم شهریور ماه در اهواز برگزار شد، با اشاره به اهمیت توسعه انسانی در بحث توسعه پایدار اظهار کرد: توسعه‌ی پایدار فراتر از ثروت و مادیات در یک جامعه است و مشارکتی ساختن توسعه که یکی از اهداف مهم آن است، بر مبنای مشارکت اقوام، اقلیت ها، گروه ها و زنان و مردان استوار است. 

وی تصریح کرد: توانمندسازی زنان و مشارکت آن ها در زمینه های مختلف در فرآیند تصمیم گیری، از پیش‌نیازهای توسعه پایدار است و نیازمند مشارکت عادلانه و شایسته‌سالاری افراد در جامعه است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران با بیان این که شاخص های توسعه در ایران در دهه گذشته کاهش یافته است، گفت: شاخص توسعه در ایران تا سال ۲۰۱۰ شاخص توسعه روند رو به رشدی داشته است ولی از این سال به بعد به دلایل مختلف از جمله تحریم ها شاهد افت شاخص توسعه در ایران بوده ایم. در سال ۱۹۷۲ شاخص توسعه در ایران 0.56 و در سال ۲۰۰۲ برابر 0.073 و در سال ۲۰۰۹  برابر 0.708 بوده است.

شاهی با اشاره به دیده نشدن زنان در برنامه های توسعه ای کشور عنوان کرد: یکی از ضعف های برنامه های توسعه ای ، دیده نشدن زنان در توسعه است و از این جهت اهمیت دارد که توسعه یک جانبه و بدون حضور زنان که نیروهای بلقوه و بالفعل خلاق جامعه هستند، ممکن نخواهد بود. 

وی یادآور شد: آمار نشان می دهد در ایران 2.8 درصد مشاغل مدیریتی در دست زنان و 67 درصد فعالیت‌های اداری برعهده زنان است. دسترسی نابرابر باعث شده تا زنان نتوانند فرصت‌های برابری را داشته باشند و پتانسیل خود را به منصه ظهور برسانند بنابراین امیدواریم با فراهم کردن فرصت‌های برابر، هویت مستقل زنان که در توسعه پایدار نقش به‌سزایی دارد، حفظ شود.

مردان حضور فعال زنان را در اجتماع نمی خواهند

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران، دلیل بی توجهی به فعالیت زنان را تبعیض، تعصب و نابرابری های جنسیتی خواند و گفت: مهم ترین علت حضور کم رنگ زنان در جامعه مسائل اجتماعی نیست بلکه برخی مردان به هدف به دست گرفتن همه مشاغل برای مردان، دست به حذف زنان می زنند ولی باید توجه داشت که استقلال زنان به نفع خود زنان و به نفع جامعه است و نقش واقعی زنان را در توسعه به آن ها بازمی‌گرداند.

وی یادآور شد: جامعه از عدم حضور فعال زنان در عرصه های مختلف اجتماعی به ویژه حوزه تصمیم گیری صدمات جبران ناپذیری دیده و برای جبران آن در بحث توسعه پایدار و حضور فعال زنان در عرصه های تصمیم گیری مطرح شده است. توانمند سازی زنان و مشارکت آن ها در همه زمینه ها به ویژه در بحث تصمیم گیری از پیش نیاز های توسعه پایدار است و نیازمند مشارکت عادلانه در فرایندهای اجتماعی است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار