شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۵۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۱
  


سهام خزلی


جهان پهلوان غلامرضا تختي در پنجمين روز از ششمين ماه سال ١٣٠٩ در خانواده اي متعهد و با اخلاق در يكي از محله هاي جنوب شهر تهران پا به عرصه گيتي نهاد .

غلامرضا دو خواهر و دو برادر داشت كه همگي در منزل مسكوني پدري در خاني آباد زندگي ميكردند . مشكلات اقتصادي و معيشتي باعث شد جهان پهلوان تختي فقط ٩ سال درس بخواند و از آن پس به جاي ادامه تحصيل براي يافتن شغلي مناسب راهي مسجد سليمان در استان خوزستان شود .

غلامرضا در سال ١٣٢٩ به دليل علاقه وافري كه به كشتي و ورزش باستاتي داشت به باشگاه پولاد رفت هر چند وي ورزش را از نوجواني آغاز كرده بود اما ابتدا ورزش براي او فقط نوعي سرگرمي بود.پس از مراجعت از مسجد سليمان غلامرضا بلافاصله به خدمت سربازي رفت اما اين مسئله موجب نشد تا از كشتي فاصله بگيرد .تشويق و حمايت دبير وفت فدراسيون كشتي كه در دژبان ارتش فعاليت داشت عامل مهمي در اين موفقيت ها بود تا جايي كه غلامرضا در نخستين دوره مسابقات كشتي آزاد جهان با وجود اينكه هنوز ٢١ سال سن داشت نايب قهرمان جهان شد . 

اين مسابقات براي تختي آغاز راهي بود كه طي ١٥ سال منجر به فتح قله هاي قهرماني در بزرگ ترين ميادين بين المللي كشتي شد .

جهان پهلوان تختي به هنگام عظيمت به آخرين سفر ورزشي در ميان انبوهي از جمعيت كه براي بدرقه وي به فرودگاه آمده بودند گفت: من به جز احساس شرمندگي از اين مردم چيزي براي گفتن ندارم .حالا ديگر هيچ چيز نمي تواند مرا خوشحال كند نه پول نه مدال طلا نه مقام و نه حتي عشق .فقط شرمنده اين مردم دوست داشتني هستم .

جهان پهلوان تختي علاوه بر قهرماني به لحاظ منش و رفتار انساني در جوانمردي  و نوع دوستي هم زبانزد خاص و عام بود .

امابچه ي جنوب شهر ناگهان و در عنفوان جوانی در هفدهمين روز از  دهمين ماه سال ١٣٤٦ که تهران  يكي از سرد ترين روزهاي سال را تجربه میکرد اسير مرگي مرموز شد اما هرگز مرگ پايان كبوتر نيست .

برچسب ها: غلامرضا تختي
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار