شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۵۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۱
گزارش شوشان از همایش بررسی فرصت های سرمایه گذاری / استاندار خوزستان: با اتهامات واهی سرمایه دار را فراری ندهیم / فرصت های استان به تهدیدهای بخش سرمایه تبدیل شده اند / رفع موانع صادرات به عراق باید در اولویت نخست مسئولان استان قرار گیرد
شوشان: استاندار خوزستان در همایش بررسی  فرصت های سرمایه گذاری و رفع موانع تولید که صبح امروز دوشنبه ششم شهریور ماه در اهواز برگزار شد، با بیان این که استان، برای تسهیل در فرآیند سرمایه گذاری در خوزستان تنها در حیطه اختیارات و قدرت مانور خود توانایی نقش آفرینی دارد، اظهار کرد: خوزستان در حوزه مسائل ملی تنها نقش پیشنهاد دهنده و پیگیر برای تصمیم سازی در رده های ملی برای انجام امور را دارد و در زمینه مسائل استانی هم در چهارچوب ضوابط مقرر می تواند تصمیم‌سازی، سیاست گذاری و تسهیل گری داشته باشد.

استاندار خوزستان با اشاره به تقسیم سرمایه گذاری ها در کشور، به دو بخش ماشین‌آلات و دارایی ها، و ساختمان گفت: در سال های اخیر شاهد کاهش سرمایه گذاری در این دو بخش بوده ایم به شکلی که تشکیل سرمایه ناخالص بخش ماشین‌آلات و دارایی از یک هزار و ۳۷۵ هزار میلیارد ریال در سال ۹۰ به ۸۰۰ هزار میلیارد ریال در سال ۹۵ کاهش یافته است.  در همین مدت، سرمایه ناخالص بخش ساختمان از 812 هزار میلیارد ریال به 422 هزار میلیارد ریال رسید که به معنای کاهش پنجاه درصدی سرمایه ناخالص این بخش است.

وی دلیل افت سرمایه گذاری ها در کشور را نبود برنامه مدون در زمان افزایش درآمدها دانست و اذعان داشت: در مدت پنج سال گذشته، تشکیل سرمایه از GDP(تولید ناخالص داخلی) از 19.6به 10.8  کاهش یافته است. در واقع با افزایش جهش قیمت نفت، هزینه‌های جاری کشور را بالا بردیم و به دلیل نبود برنامه مدون برای این افزایش درآمد، پس از سقوط قیمت نفت با مشکل جدی روبرو شدیم و روند سرمایه‌گذاری در کشور کاهش یافت.

با اتهامات واهی سرمایه دار را فراری ندهیم 

شریعتی با اشاره به لزوم افزایش سرمایه گذاری در کشور یادآور شد: برای ثبات اشتغال و بالارفتن تولید ناخالص ملی باید تولید و سرمایه‌گذاری در همه زمینه‌ها اتفاق بیفتد و چون ظرف سرمایه ثابت است، باید تلاش کنیم ظرفیت‌های جدید را به ظرفیت‌های موجود بخش صنعت نفت اضافه کنیم.

استاندار خوزستان تاکید کرد: برای این که سرمایه های سرگردان خارجی جذب شود، باید فضای کسب و کار را بهبود ببخشیم و شرایط ورود سرمایه را به کشور تسهیل کنیم و وضعیت کشور را به سویی ببریم که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری تعامل سازنده و گسترده با دنیا برقرار کنیم.

وی ادامه داد: باید امنیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را بر جامعه حاکم کنیم و از این منظر جامعه را به یک ثبات برسانیم. باید از سیاسی کردن اقتصاد پرهیز کنیم، سرمایه گذار را تکریم کنیم و با اتهامات واهی وی را فراری ندهیم. در این زمینه بخش های دولتی باید تسهیل گر روند سرمایه گذاری باشند و در این زمینه بی تفاوت نباشند و مانع ایجاد نکنند. 

فرصت های استان به تهدیدهای بخش سرمایه تبدیل شده اند

شریعتی با انتقاد از روند کند و دست و پا گیر اعطای مجوز به سرمایه گذاران در خوزستان گفت: خوزستان استانی با فضای کوچک و پتانسیل و فرصت‌های بزرگ است که گاهی این فرصت ها تهدید تلقی می‌شوند. به علت پتانسیل بالای خوزستان، سازمان‌های زیادی ایجاد شده که باید برای راه‌اندازی یک کسب و کار مجوز بدهند. همین امر باعث کند شدن روند سرمایه‌گذاری شده و گاهی به علت تلاقی منافع این سازمان‌ها با سرمایه‌گذاران، مجوز داده نمی شود.

۶۶۰ فرایند زائد در اعطای مجوز به بخش خصوصی لغو شد

استاندار خوزستان با اشاره حذف ۶۶۰ فرایند زائد در اعطای مجوز به بخش خصوصی، بیان کرد: در راستای کاهش فرایندهای دست و پاگیر در ارائه مجوز سرمایه‌گذاری تعداد فرآیندها را از ۷۶۰ فرآیند به ۱۶۰ فرآیند رساندیم.

وی گفت: در حوزه شهرک های صنعتی، موانع و مشکلات زیادی وجود دارد که کسب و کار در این حوزه را دشوار کرده است در حالی که اگر زیرساخت های شهرک های صنعتی مهیا بود مشکلات کمتری را در این حوزه شاهد بودیم. استانداری باید زیرساخت های این بخش را فراهم کند به همین دلیل در یک سال اخیر تلاش های زیادی در این راستا صورت گرفته است.

استان هزینه زیادی برای اخذ مجوز ویزای فرودگاهی داده است

شریعتی اعطای مجوز فرودگاهی به سرمایه گذاران خارجی را یکی از اقدامات موثر در جذب سرمایه خواند و اذعان داشت: در استان هایی مثل اصفهان و آذربایجان شرقی ویزای فرودگاهی به سرمایه گذاران خارجی داده می شود که مصداق تسهیل است ولی در استان خوزستان اعطای ویزا به سرمایه گذار خارجی زمان بر و با سختی هایی همراه است بنابراین تلاش کردیم با هماهنگی وزارت امور خارجه با رفع این موانع سرمایه گذار خارجی را به استان جذب کنیم.

وی افزود: برای بحث صدور ویزای فرودگاهی در خوزستان سرمایه گذاری و هزینه زیادی کرده ایم تا این اتفاق افتاد و امیدواریم به زودی شاهد تحقق این امر باشیم.

استاندار خوزستان به اقدامات یک سال اخیر در بحث رونق کسب و کار در حوزه مشاغل کوچک و متوسط اشاره کرد و گفت: شهرک صنعتی شماره ۵ با همکاری همه دستگاه‌های ذیربط به زودی با تصویب طرح جامع و تفضیلی شهر اهواز به نتیجه می‌رسد و می تواند زمینه جذب سرمایه گذاری در استان را فراهم کند.

وی ادامه داد: اقدام دیگر، بحث شهرک تخصصی انرژی بود که سال گذشته با سفر زنگنه به استان خوزستان با احداث آن موافقت شد. این شهرک تخصصی که در 30 هکتار زمین بین امیدیه و ماهشهر احداث خواهد شد، به عنوان شهرک انرژی برای خوراک شرکت های پتروشیمی و نفتی فعالیت خواهد کرد.

رفع موانع صادرات به عراق باید در اولویت نخست مسئولان استان قرار گیرد

شریعتی صادرات به عراق را موتور محرکه صنایع کوچک و متوسط خوزستان خواند و خاطرنشان کرد: رفع موانع صادرات به عراق باید در اولویت نخست مسئولان استان قرار گیرد و برای جاری بودن مسیرهای شلمچه و چزابه و تسهیل و کمک به امر صادرات به عراق نباید از هیچ کوششی فروگذار کرد. 

وی یادآور شد: صادرات ما به عراق از 800 میلیون دلار در سال 94 به یک میلیارد و 800 میلیون دلار در سال 95 افزایش پیدا کرده است و موجب رونق تولید بخش اقتصاد شده است بنابراین ضمن ایجاد تسهیل گری در این امر، باید در رفع موانع از سوی طرف عراقی هم کوشش کنیم.

استاندار خوزستان هرگونه توسعه استان را تنها با حضور بخش خصوصی ممکن دانست و تاکید کرد: ارتباط با بخش اقتصادی باید بیش تر شود چون استان با کار دولتی به جایی نمی رسد و اگر قرار است خوزستان پیشرفت کند توسط بخش خصوصی پیشرفت می کند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار