اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۵۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹
جعفری دولت آبادی دادستان تهران درخصوص پرونده مهدی خزعلی، حصر سران فتنه و پرونده مدیران تلگرامی توضیحاتی ارائه داد.
به گزارش میزان، دادستان تهران با یادآوری اظهاراتش پیرامون اعتصاب غذای برخی زندانیان که در همایش دادسراهای استان تهران با موضوع زندان‌ها و کاهش جمعیت کیفری در هفته گذشته ایراد شد، این سیاست را شکست خورده ارزیابی نمود و در خصوص ادعای مهدی خزعلی اظهار داشت: اعتصاب غذا مانع از اجرای حکم نیست، اما بر انجام وظیفه سرپرستان دادسراها در خصوص نظارت بر وضعیت زندانیان تاکید داریم.

دادستان تهران اعلام کرد: نامبرده به لحاظ اجرای حکم صادره قبلی تحمل حبس می‌کند و ظرف 24 ساعت گذشته سه بار پزشک در زندان وی را معاینه نموده است و ادعای این که 16 روز پیاپی در اعتصاب غذا به سر می‌برد کذب است و تا‌کنون چندین نوبت اعتصاب غذای خود را شکسته، اما شهامت ندارد آن را اعلام نماید و ادعای سکته قلبی نامبرده هم کذب است.

مهدی خزعلی از طریق یک زن اخبار کذب را به رادیو آمریکا می‌رساند
جعفری دولت‌آبادی گفت: مهدی خزعلی و برخی افراد از طریق رسانه‌های معاند اخبار دروغ و خلاف واقع را علیه قوه قضاییه منتشر می‌نمایند.

وی افزود: اخبار دقیق داریم که مهدی خزعلی از طریق خانمی به نام ز - ر که با ایشان مرتبط بوده است و ظرف روز جاری دستگیر شده و هم‌چنین برخی بستگان خود، اخبار کذب را برای صدای آمریکا و سایت‌های ضد انقلاب ارسال می‌نمایند که این اقدامات، مجرمانه تلقی و قابلیت تعقیب قضایی دارد.

وی انتشار اخبار کذب از سوی امثال خزعلی را با هدف موجه جلوه دادن اقدامات خلاف قانون وی ارزیابی نمود و از قضات ناظر زندان خواست وظایف خود در اجرای حکم را به نحو قاطع انجام دهند و اگر در مواردی حقوق محکومان را در حال تضییع می‌بینند، اقدام قانونی نمایند و بدیهی است مسؤولیت اقدامات غیر موجه محکومان از قبیل خودداری از غذا خوردن و نظایر آن بر عهده شخص محکوم زندانی است.

دادستان تهران در مورد درخواست یکی از نمایندگان در مورد صرف‌ نظر کردن رییس قوه قضاییه از تعقیب مهدی خزعلی اعلام کرد: اقدام‌ اخیر مهدی خزعلی از جمله توهین به نهادها و برخی مسؤولان، با اجرای محکومیت قبلی ارتباطی ندارد و عنوان اتهامی جدید، به نحو مستقل تحت رسیدگی است.

فضاسازی برخی افراد علیه نظام تاثیری در اجرای حصر نخواهد داشت
دادستان تهران اظهار داشت: حصر مصوبه شورای عالی امنیت ملی ایران است و تصمیم نظام محسوب می‌شود که وزارت اطلاعات و قوه قضاییه مسوول اجرای آن می‌باشند و لذا فضاسازی برخی افراد علیه این مصوبه تاثیری در اجرای آن نخواهد داشت.

جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به ایراد مطرح از سوی برخی افراد مبنی بر علت عدم محاکمه سران فتنه افزود: اگر شرایط فراهم شود، قوه قضاییه آمادگی محاکمه دارد؛ اما تصمیم نظام در سال 1389 حصر بوده و این که برخی حصر را فاقد مبنا می‌دانند پذیرفته نیست؛ چرا که حصر مبنای قانونی دارد و قوه قضاییه و وزارت اطلاعات مسوول اجرای آن هستند و لذا سایر دستگاه‌ها در کاری که به آن‌ها مربوط نیست دخالت نکنند و این فضاسازی‌ها نیز موثر در مقام نیست.

وظایف و اقدامات دادسراهای تخصصی
دادستان تهران خطاب به سرپرستان و بازپرسان نواحی تخصصی، وجوه مشترک و مرتبط با وظایف این پنج ناحیه از دادسرا را در 10 عنوان مورد توجه قرار داد و از جمله به از حیث وضعیت متهمان اشاره نمود و اظهار داشت: متهمان پرونده‌های دادسراهای اقتصادی، کارکنان دولت، پولی - بانکی، انفال و حمایت از ثروت‌های عمومی و فرهنگ و رسانه از قشر خاصی هستند؛ یا مسوول حکومتی‌اند و یا مرتبط با آن‌ها هستند. از این رو رفتار قاضی با آن‌ها باید با تدبیر همراه باشد. چرا که از قدرت دسترسی مناسبی به سایر مسؤولین برخوردارند.

مبارزه با فساد، ما را از عدالت خارج نخواهد کرد
جعفری دولت‌آبادی به قضات توصیه نمود که ویژگی متهمان نواحی تخصصی موجب واهمه قاضی از رسیدگی و تزلزل در این امر نشود، و از آنان خواست منصفانه و همراه با احسان رفتار کنند تا بدانند ما با آن‌ها خصومت نداریم و مبارزه با فساد، ما را از عدالت خارج نخواهد کرد، و کارگزاران نظام هم بدانند زمانی که به عنوان متهم در محضر قاضی حاضر می‌شوند، باید عناوین، سمت‌ها و درجه‌های خود را پشت درب قاضی بگذارند.

ویژگی سومی که دادستان تهران برای قضات نواحی تخصصی برشمرد، ضرورت استقلال در رسیدگی و اطلاع‌رسانی به دادستان بود که در توضیح آن گفت: بازپرسان این دادسراها باید در انجام وظایف مستقل باشند و تاکید می‌شود در مواردی، استقلال در هماهنگی است و به عنوان مثال، بعضاً هدف از رسیدگی، نه بازداشت این افراد، بلکه با صدور قرار تامین کیفری دیگری حضور آنان تضمین می‌شود؛ چرا که برخی از این متهمان به لحاظ شهرت یا موقعیت، همواره در دسترس می‌باشند و نیازی به بازداشت آن‌ها نیست.

جعفری دولت‌آبادی ضرورت پی‌گیری پرونده‌های مفتوح در این دادسراها را، وجه مشترک دیگری دانست که باید مورد توجه سرپرستان نواحی قرار گیرد و افزود: این‌گونه نباشد که پرونده‌ها از پیگیری و رصد خارج شود و هم‌چنین تسریع در رسیدگی ضروری است و در مواردی اطاله رسیدگی در دادسرا، موجب طلبکار شدن متهمان گردیده است. لذا یکی از مهم‌ترین وظایف سرپرستان این نواحی، رصد پرونده‌ها و نظارت بر رسیدگی و ارائه تعلیمات به بازپرس است.

نکته دیگری که در مورد پرونده‌های نواحی تخصصی مورد توجه دادستان تهران قرار گرفت، عدم مصونیت متهمان به لحاظ موقعیت و مقام آن‌ها بود. وی در توضیح اظهار داشت: در مواردی تعقیب متهم به لحاظ مقام دولتی که داشته با تاخیر مواجه شده، اما تعقیب منتفی نشده است.

جعفری دولت‌آبادی به عنوان مثال به پرونده‌ای اشاره نمود و اظهار داشت: گاهی اجازه نمی‌دهند متهم نزد بازپرس حاضر شود و تاخیر در تعقیب متهم که ناشی از خط قرمزهای رسم شده توسط برخی مسوولین است، صرفاً برای مدتی جریان پرونده را معوق می‌گذارد، اما این تدبیر دادستانی است که در مقابله با چنین متهمانی صبور باشد و تجربه چندین ساله گذشته در خصوص این‌گونه پرونده‌ها، موفقیت‌آمیز بوده است.

وقتی قادر به نفوذ در قاضی نیستند، به عیب‌جویی از قاضی و بزرگ کردن آن رو می‌آورند
دادستان تهران به نقش مهم قضات در رسیدگی به پرونده‌ها اشاره نمود که همواره مورد هجمه متهمان و مرتبطان آن‌ها قرار می‌گیرند. وی با توصیه به قضات که از این هجمه‌ها دلگیر نشوند، اظهار داشت: شخصیت رفتاری و شگرد این دسته از متهمان چنین است که زمانی که قادر به نفوذ در قاضی نیستند، به عیب‌جویی از قاضی و بزرگ کردن آن و اعلام به مراجع نظارتی رو‌ می‌آورند؛ برای مثال در مورد یک پرونده، از طریق سه مرجع نظارتی پیگیری‌ صورت گرفت.

جعفری دولت‌آبادی از قضات خواست که از چنین شکایاتی نهراسند و افزود: آن که باید بترسد، مجرم سرا پا تقصیر است نه قاضی؛ توصیه می‌کنم در مقابله با این متهمان منفعل نباشید، اما رفتارتان به گونه‌ای باشد که بهانه به دست آن‌ها ندهید.

دادستان تهران به یک پرونده فساد اقتصادی اشاره کرد و ضمن اشاره به اقدام محکوم علیه زندانی مبنی بر نامه‌نگاری‌های متعدد به مراجع مختلف، در توضیح گفت: این فرد که محکوم به اعدام است مکرراً نامه‌نگاری می‌کند و اخیراً نامه‌ای سرا پا توهین و تهمت علیه یکی از قضات مکتوب کرده است.

وی تاکید کرد: طرف شما در پرونده‌های قضایی این گونه متهمان می‌باشند که طی چند سال گذشته بیش از هزار صفحه نامه‌نگاری کرده و به مراجع مختلف نیز رونوشت می‌دهد؛ ما هم نامه‌هایش را به مراجع مربوطه ارسال می‌کنیم و از این گونه اقدامات نگرانی نداریم.

جعفری دولت‌آبادی در خصوص برخی پرونده‌های مهم این نواحی تخصصی اطلاع‌رسانی نمود که از جمله پرونده مداحان بود.
وی با اعلام این که پرونده فساد اخلاقی دو مداح که اخیراً از دادسرای ویژه روحانیت برای رسیدگی به دادسرای تهران ارسال و به یکی از شعب بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع شده است، اظهار داشت: متهمان برای انجام تحقیقات احضار شده و باید بدانند مصونیت از تعقیب قضایی نخواهند داشت.

جعفری دولت‌آبادی هم‌چنین از محکومیت هشت نفر متهمان کانال‌های تلگرامی خبر داد که به موجب حکم دادگاه به حبس از شش ماه تا پنج سال محکوم‌ شده‌اند. هم‌چنین دادگاه محکومان را به عنوان مجازات تکمیلی به منع عضویت در احزاب، گروه‌های سیاسی و فعالیت‌های رسانه‌ای محکوم کرده است.

دادستان تهران با توجه به اهمیت پرونده‌های پتروشیمی، ثامن‌الحجج و فرشتگان و پرونده‌های اتهامی قضات و نمایندگان مجلس که در دادسرای کارکنان دولت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و با اشاره به حادثه درگیری اخیر یک نماینده مجلس شورای اسلامی با مامور پلیس راهور اظهار داشت: نحوه رسیدگی به این پرونده‌ها، نحوه رفتار کارگزاران را تعدیل می‌کند که آنان در رسیدگی‌های قضایی هیچ برتری نسبت به سایرین ندارند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار