اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۶۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۸
 شورای پنجم شهر اهواز همچنان با چالش انتخاب شهردار روبه روست.

به گزارش ایرنا نخستین جلسه علنی شورای پنجم شهر اهواز برای دومین بار لغو شد. دلیل رسمیت نیافتن این جلسه که قرار بود ساعت 10 صبح سه شنبه به منظور انتخاب شهردار برگزار شود، غیبت پنج عضو و نداشتن حدنصاب لازم بوده است.

محمدجعفر فلسفی، مهران باباپور، محمدهادی قنوات، اسکندر لطفعلی زاده، حسین حیدری، فتح اله حاجتی، محمدرضا ایزدی و مازیار جهان بخشی در این نشست حاضر بودند و رحیم کعب عمیر، سید ناصر موسوی نژاد، سیدمحسن موسوی زاده، جاسم موسی پور و عبدالزهرا سنواتی در این جلسه غیبت داشتند.

شورای اسلامی شهر اهواز 13 عضو دارد که برای تشکیل جلسه رسمی، دو سوم اعضا (9 نفر) باید حاضر باشند.  رئیس شورای اسلامی شهر اهواز در این نشست از دلیل غیبت پنج عضو شورا اظهار بی اطلاعی کرد.

محمدجعفر فلسفی گفت: دلیل عدم حضور اعضا برای من روشن نیست بنابراین تا زمانی که غایبان توضیح ندهند، صلاح نمی دانیم قضاوت زودهنگام کنیم. وی پیچیدگی در انتخاب شهردار را یکی از پیچیده ترین موضوعات دانست که در گذشته نیز مسبوق به سابقه بوده است.

فلسفی با بیان اینکه یکی از آمال ما انتخاب شهردار با 13 رای شورا بوده، افزود: نظر دوستان این بود که شهردار با هماهنگی و اجماع، در فضایی سالم و به دور از هر گونه شائبه انتخاب شود و برای تحقق این امر نیز تلاش زیادی صورت گرفت و همه اعضا تا حدودی اقناع شدند که تاخیر بیش از این در انتخاب شهردار به صلاح نیست.

وی اضافه کرد: این نشست بعد از توافق اعضا برگزار شده و نظر آنها به عنوان موافق یا مخالف محفوظ است زیرا هدف ما برگزاری جلسات به نحوی بوده که راه برای افرادی که می خواهند به اتحاد شورا خدشه وارد کنند، بسته شود.

فلسفی با تاکید بر اینکه فرماندار می تواند از اختیارات خود برای تشکیل جلسه فوق العاده استفاده کند، گفت: ماهیت کار شورایی این است که افراد به نظر جمع تمکین کنند و هیچکدام نباید رفتاری داشته باشیم که منجر به آسیب به شهر شود.

وی با اشاره به حاشیه های منتشر شده پیرامون شورای پنجم از رسانه ها درخواست کرد که ضمن طرح انتقادات، فضای رسانه ای را به سمت آرامش هدایت کنند و مطالبی منتشر نکنند که فضا را بیش از این ملتهب کند و یا دودستگی و دشمنی بین اعضا را به دنبال داشته باشد؛ به طور نمونه اشتباه در تنظیم خبر یکی از رسانه ها منجر به ناراحتی و اختلاف شده است.

*عذرخواهی نایب رئیس

مهران باباپور نایب رئیس شورای اسلامی شهر اهواز در این نشست بابت تاخیر پیش آمده در انتخاب شهردار از شهروندان عذرخواهی کرد. وی افزود: با توجه به حساسیت های موجود در انتخاب شهردار باید همه در راستای اتحاد و همدلی اعضا تلاش کنند.

باباپور از غیبت تعدادی از اعضای شورا در این نشست اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: آمادگی دارم هر نوع از خودگذشتگی برای ایجاد تعامل انجام دهم.

*بلاتکلیفی پذیرفته نیست

فرماندار اهواز نیز در این نشست با اشاره به تاخیر شورا در انتخاب شهردار گفت: بلاتکلیفی مدیریت شهری را نخواهیم پذیرفت.

نبی الله خون میرزایی افزود: بدون تردید شورا یکی از ارکان مهم و تصمیم گیر برای شهر است و بی گمان این نهاد یکی از بهترین ظرفیت های قانونی برای رایزنی و تبادل نظر و همفکری است.

وی با اشاره به تلاش اعضا برای رایزنی و بحث و تبادل نظر، گفت: با توجه به اینکه برگزاری این جلسه طبق قانون بوده، انتظار داشتیم در جلسه امروز همه اعضا حاضر باشند. خون میرزایی اضافه کرد: اقدامات بر اساس روال عادی در حال انجام است بنابراین ضرورتی نمی بینیم که فرمانداری برای دعوت به برگزاری جلسه ورود کند.

وی افزود: انتظار داریم همه اعضا در نشست بعدی حاضر و تکلیف مدیریت شهر را روشن کنند.

*ادامه تنش در شوراها

شوراهای پیشین اهواز همیشه حاشیه ساز بوده اند. شورای سوم در نیمه راه منحل شد و اختلافات شورای چهارم نیز علنی بوده و چهار سال عمر خود را با چند دستگی و درگیری بین اعضا سپری کرد.

تنش های شورای پنجم اهواز اما زودتر از شوراهای قبلی و در همان ابتدای راه نمایان شده است. این در حالیست که با راهیابی هشت نفر از لیست 'جمنا' به این شورا، پیش بینی می شد که اعضا اتفاق نظر و اتحاد بیشتری داشته باشند.

اختلاف نظر اعضای شورای شهر اهواز که از جلسه اول و انتخاب هیات رئیسه آغاز شده بود، حالا و در جریان انتخاب شهردار، وارد مرحله تازه ای شده است. همین اختلاف نظرها بود که جلسه قبل این شورا در تاریخ چهارم شهریور را نیز به تعطیلی کشانده بود. 

امروز همزمان با برگزاری این نشست، بیانیه ای در فضای مجازی از سوی اعضای غایب شورا منتشر شد. 

در این بیانیه آمده است: نظر به اینکه جلسه تحلیف و انتخاب هیات رئیسه در محل فرمانداری انجام گرفته و طبق ماده 11 بند 6 قانون تشکیلات و وظایف و انتخابات شورای شهر مبنی بر اتخاذ هر گونه تصمیم در خارج از محل صحن شورای شهر فاقد وجاهت قانونی است و پیرو مکاتبات انجام گرفته با فرمانداری اهواز هنوز جوابیه ای حاصل نشده است لذا در جلسه شورای شهر مورخ هفتم شهریور به دلیل وجود شائبه، شرکت نخواهیم کرد.

*انتخابات صحیح است

در همین حال، فرماندار اهواز در حاشیه این نشست در گفت وگو با خبرنگاران، انتخابات هیات رئیسه شورای شهر اهواز را صحیح و قانونی دانست.

خون میرزایی درباره بیانیه تعدادی از اعضای شورای شهر در زمینه انتخابات هیات رئیسه، توضیح داد: سه نفر از اعضای شورا نامه ای نوشته و نسبت به فرآیند انتخابات هیات رئیسه اعتراض کردند که پاسخ این نامه طبق قانون داده شده است.

وی افزود: مطابق ماده 16 قانون تشکیل و انتخابات شوراها، ماده 2، 3 و 4 آیین نامه داخلی، ماده 3 و 9 آیین نامه اجرایی شوراها جلسه انتخاب هیات رئیسه قانونی و درست بوده و خدشه ای به آن وارد نیست.

خون میرزایی اضافه کرد: بر اساس قانون جلسه انتخاب هیات رئیسه به دعوت فرماندار و در محل فرمانداری برگزار می شود و هیات رئیسه سنی در سال اول انتخاب می شوند.

*تقسیم بندی سیاسی در کار نیست

رئیس شورای شهر اهواز در حاشیه این نشست در پاسخ به خبرنگاران از بیانیه تعدادی از اعضای شورا درباره علت غیبت در این جلسه اظهار بی اطلاعی کرد.

فلسفی افزود: اعضای شورا در جلسه 5 شهریور برای برگزاری نشست امروز و انتخاب شهردار، توافق کرده و صورتجلسه را امضا کردند، در صورت اعلام مخالفت در آن جلسه می توانستیم بحث و بررسی و مشکل را حل کنیم.

وی با اشاره به انصراف 2 گزینه شهرداری اهواز اظهار کرد: بر اساس توافق اعضا قرار شد گزینه های جدیدی در جلسه امروز طرح و بررسی شوند.

فلسفی اختلاف نظر میان اعضای جمنای شورای شهر اهواز را رد کرد و افزود: مشکلات پیش آمده سیاسی نیست و ما تقسیم بندی با عنوان اصلاح طلب و اصولگرا نداریم و هیچ دسته بندی میان اعضا صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه اهواز مجموعه ای قومیت هاست و شورا نیز به تبع آن دارای تنوع قومی است اظهار کرد: اعضای شورا با انگیزه های قومی به این نهاد وارد نشده اند؛ و اگر چه ممکن است از بحث های پیش آمده استنباط قومی شود اما هیچ مساله و یا اختلاف نظر قومی میان اعضا مطرح نبوده است.

فلسفی درباره انتخابات هیات رئیسه و اختلاف نظرهای پیش آمده بعد از آن، اظهار کرد: در زمان انتخاب منشی های اول و دوم شورا اشتباه ساده ای صورت گرفت که باعث شد شائبه ها و ناراحتی هایی بوجود بیاید، وگرنه هیچگونه بحث قومی در میان اعضا مطرح نبوده است.

*یک بیانیه دیگر

بعد از پایان نشست بی نتیجه شورا برای انتخاب شهردار، بیانیه دیگری در فضای مجازی منتسب به تعدادی از غایبان جلسه امروز منتشر شد که نسبت به روند انتخاب شهردار اعتراضاتی را مطرح کرده است؛ البته هنوز هیچکدام از اعضای شورا صحت و یا نادرستی این بیانیه را به صورت رسمی تایید نکرده است.

در پی این بحث ها سید کریم حسینی یکی دیگر از گزینه های اصلی شهرداری اهواز (سخنگوی جمنا خوزستان) انصراف خود را از نامزدی شهرداری اعلام کرد. پیش از این نیز یکی دیگر از گزینه ها، جمالی نژاد (شهردار سابق اصفهان) از نامزدی شهرداری اهواز انصراف داده و شهردار یزد شد. 
ساعت 14 فردا (چهارشنبه) به عنوان نشست بعدی شورای شهر اهواز برای انتخاب شهردار تعیین شده است. باید منتظر بود و دید سرانجام شورای پنجم اهواز به کجا می رسد؟


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار