اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۶۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۳
رئیس جمهور: تحت فشار وزرا را انتخاب نکردم / حذف رقیب امکان‌پذیر نیست / رابطه رئیس جمهور با نیروهای نظامی بسیار مهم است؛ دیدار های ما حادثه ای نیست / انتخاب بهشت و جهنم برعهده مردم است/ فقر مطلق را تا پایان قرن از بین می‌بریم/ تحریم ها دیگر بر نمی گردد

حسن روحانی رئیس‌جمهور در برنامه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی که از شبکه اول سیما در حال پخش است، در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه خدمت همه فرزندان این مرز و بوم، ایرانیان عزیز در سراسر کشور و در خارج از کشور سلام عرض می‌کنم و به همه آنها شب بخیر می‌گویم، اظهار داشت:‌ شهادت امام باقر(ع) را به ملت بزرگ‌مان تسلیت می‌گویم و پیشاپیش اعیاد پیش رو از جمله عید قربان و غدیر را تبریک می‌گویم و امیدوارم همه ما بتوانیم از روز پرفیض عرفه بهره‌برداری و استفاده کنیم و دعا می‌کنیم برای سلامت حاجیان ما که امشب عازم عرفات هستند و فردا برای آنها روز عرفه است.

وی ضمن گرامیداشت هفته دولت افزود: به همه کارکنان خانواده بزرگ دولت و به ملت ایران تبریک می‌گویم، احترام می‌کنیم به شهیدان عزیز، شهید رجایی و باهنر که این ایام به مناسبت شهادت آنها هفته دولت نامگذاری شده و برای همه مسئولان دولت دوازدهم آرزوی موفقیت دارم که همه ما بتوانیم خدمتگذار خوبی برای ملت بزرگوار و عزیزمان باشیم، ملت بزرگی که حماسه بزرگ 29 اردیبهشت را آفرید و آن حماسه بزرگ بود که دولت دوازدهم در سایه آن امروز مشروعیت دارد و می‌تواند فعالیت خودش را آغاز کند و آغاز کرده است.

 تشکر از رای اعتماد نمایندگان مجلس

رئیس‌جمهور اضافه کرد:‌ همچنین تشکر می‌کنم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خاطر رای اعتماد بسیار بزرگی که به دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی دادند و آنها امروز با روحیه بالاتری شروع به کار کردند.
 

مجری برنامه اولین سوال خود را این‌گونه مطرح کرد؛ جناب آقای رئیس‌جمهور اشاره فرمودید که بعد از انتخابات که بیش از 2 ماه سپری شده، طی مراسمات قانونی کابینه دولت دوازدهم شکل گرفت و وزرا به مجلس معرفی شدند و فکر می‌کنم رای خوبی نمایندگان دادند و به غیر از یک وزیر بقیه وزرا رای اعتماد گرفتند و 12 وزیر بیش از 200 رای داشتند و این یک میانگین بالایی بود، از فرایند انتخاب کابینه بفرمایید و چه معیارها و شاخص‌هایی را مدنظر داشتید و اینکه تفاوت دولت دوازدهم و با یازدهم چیست؟

روحانی در پاسخ گفت: به طور طبیعی بعد از انتخابات ما رایزنی را برای کابینه شروع کردیم، البته مراحل قانونی آن تنفیذ مقام معظم رهبری و بعد تحلیف در مجلس شورای اسلامی بود، اما ما پیشاپیش رایزنی‌ها را شروع کرده بودیم و با همه چهره‌های معروف سیاسی، جناح‌ها و احزاب با آنها مشورت کردیم و همه آنها کمک کردند و پیشنهاداتی داشتند.

با اعضای کابینه دوازدهم مستقیم و غیرمستقیم کار کرده بودم

وی اضافه کرد:‌ من می‌توانم بگویم که بزرگ‌ترین فرقی که بین کابینه دوازدهم و یازدهم وجود دارد، این است که کابینه دوازدهم افرادی هستند که با آنها یا مستقیم یا غیرمستقیم در 4 سال گذشته کار کردم، بنابراین شناخت بیشتری دارم و نیمی از کابینه همان وزرا هستند که سمت‌های خودشان را ادامه می‌دهند و از مجلس رای اعتماد گرفتند. بقیه وزرا هم برخی‌شان معاونان وزرای سابق بودند، مثل وزیر ارتباطات، وزیر اقتصاد، وزیر آموزش و پرورش، اینها افرادی بودند که قبلا معاونت وزیر را در همان وزارتخانه بر عهده داشتند، برخی هم از افرادی بودند که من با آنها مستقیم کار کردم یا معاون اجرایی رئیس‌جمهور بودند یا وزیر دادگستری، رئیس بازرسی ریاست‌جمهوری بودند، من در 4 سال گذشته مستقیم یا غیرمستقیم با آنها کار کردم، شناخت بیشتری دارم و آنها هم نظرات من را دقیق‌تر می‌دانند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: خوب 4 سال پیش با برخی تازه آشنا شده بودیم و شرع به کار کرده بودیم و من اینجا از همه وزرایی که در دولت یازدهم در خدمت‌شان بودیم و الان در خدمت‌شان نیستیم، سپاسگذاری می‌کنم. کار بسیار شایسته‌ای را در دولت یازدهم انجام دادند. همه آنهایی که در مسئولیت دیگری حتما به مردم و کشور ما خدمت خواهند کرد.

روحانی با بیان اینکه با مشورت بیشتر و شناخت بیشتر دولت دوازدهم کار خودش را آغاز کرده و چون نیمی از وزرا همان وزرای سابق هستند کاملا به مسیر و راهی که باید برویم آشنا هستند، به دلیل اینکه ما بسیاری از برنامه‌های‌مان تکمیل برنامه دولت یازدهم است، تصریح کرد:‌ در مسیری نیمه راه بودیم و مردم هم به یک بیان گفتند که ما به عقب بر نمی‌گردیم، بنابراین امروز شرایط بهتری است برای اینکه ما بتوانیم به مردم خدمت کنیم.

در‌ آغاز دولت یازدهم مشکلات بسیار عظیم و بزرگی داشتیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در آغاز دولت یازدهم ما با یک مشکلات بسیار عظیم و بزرگی روبرو بودیم، گفت: امروز آن مشکلات یا از بین رفته یا خیلی کاهش پیدا کرده است. ما با یک تورم بزرگ و با یک بیکاری بزرگ روبرو بودیم. ما با رشد منفی روبرو بودیم و مردم ما سال‌ها با مذاکرات هسته‌ای مواجه بودند.

وی افزود: در افکارعمومی مردم این بود که چه می‌شود، گروه‌هایی برای مذاکره می‌رفتند و برمی‌گشتند و بعد هم یک قطعنامه جدید علیه ملت ما در شورای امنیت سازمان ملل تصویب می‌شد. امروز دیگر آن نگرانی‌ها در این زمینه‌ها کمتر شده که البته معنایش این نیست که مشکلات تمام شده است.

مشکلات فراوانی پیش رو داریم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما مشکلات فراوانی پیش رو داریم، خاطرنشان کرد: هنوز سنگلاخ‌هایی پیش رو داریم، اما ما با اراده قوی‌تر و با آشنایی بیشتر و با روشنی بهتر راه‌مان را می‌بینیم و مسیرمان را می‌شناسیم. من امروز از آغاز دولت یازدهم برای موفقیت این دولت بسیار امیدوارتر هستم و حتماً با کمک مردم و حمایت و حضور مردم می‌توانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم.

به‌ هیچ عنوان تحریم‌ها به‌ صورت قبلی باز نمی‌گردد

به گزارش تسنیم، روحانی با اشاره به اینکه برخی مشکلات کوچک‌تر شدند، اظهار داشت: مثلا در بحث هسته‌ای آن زمان که دولت شروع به کار کرد، برنامه این بود که هر چند وقت یک بار تولید نفت ما کاهش پیدا کند و تحریم شدت پیدا کند، اما امروز تحریم‌ها شکسته شده است. آمریکایی‌ها ممکن است تصوراتی داشته باشند، اما به هیچ عنوان تحریم‌ها به صورت قبلی بر نخواهد گشت.

وی تأکید کرد: شرایط بین‌المللی نسبت به ایران کاملا تغییر کرده و نگاه جهانیان نسبت به ایران کاملا عوض شده است. ما بسیاری از مشکلات بزرگ را پشت سر گذاشتیم و در مسائل اقتصادی امروز مردم احساس آرامش بیشتری می‌کنند. در مسائل سیاست خارجی و داخلی مردم احساس امنیت و آرامش بیشتری دارند.

برخی مشکلات بیشتر شده است

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه به‌ هر حال برخی مشکلات ما بیشتر شده است، گفت: مشکل آب روز به روز ادامه دارد و خشکسالی‌ها بیشتر شده است. در زمینه محیط زیست مشکلات داریم، اما در عین حال مسیر برای ما روشن است و ما برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم، بنابراین نوع مشکلات ممکن است عوض شده باشد، اما امید ما بیشتر است و تجربه ما بیشتر است. به اعتقاد من مردم ما هم آماده‌تر هستند و شرایط جامعه شرایط آرام‌تری است و انشاءالله این آرامش ادامه دارد.

روحانی در پاسخ به این پرسش که بحث‌هایی درباره میزان جوان‌تر شدن کابینه دولت دوازدهم و سهم بانوان در کابینه مطرح شد و در محافل سیاسی انتقاداتی مطرح شد، اظهار داشت: من بسیار خوشحالم که جامعه امروز ما نسبت به جوانان و بانوان حساسیت بیشتری دارند. کاملا حق با افکارعمومی است و نیروی عظیمی در جامعه با ظرفیت بسیار بزرگ وجود دارد.

نگرانم که چرا گردش نخبگان با سرعتی که باید باشد، نیست

وی افزود: قشر جوان ما می‌توانند تحول زیادی بیافرینند، اکثر جوانان ما تحصیل‌ کرده هستند، عده‌ای تحصیلات تکمیلی دانشگاهی دارند و ما ظرفیت انسانی بسیار خوبی داریم. از جوان‌ها باید استفاده شود و بهره‌برداری شود و من هم نگران هستم که چرا گردش نخبگان با آن سرعتی که باید باشد، شاهد نیستیم و لذا به همه وزرای دولت دوازدهم دستور دادم که هر وزیری حداقل باید دو نفر از جوان‌ها را در سمت معاون وزیر یا مشاور وزیر یا دستیار وزیر بگمارد و حتما یکی از خانم‌ها در یکی از این سمت‌های مشابه حضور داشته باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید زمینه را برای جوان‌گرایی آماده کنیم و بانوان ما بتوانند از ظرفیت خودشان بیشتر استفاده کنند، تصریح کرد: آخرین مصوبه‌ای که ابلاغ شد این بود که ما باید ظرفیت مدیریت را در بخش‌های دولتی برای بانوان تا 30 درصد افزایش دهیم، یعنی 30 درصد مدیران ما از بانوان باشند. این کار آغاز شده و اعتقاد من این است که از بانوان باید در سطوح مدیریتی استفاده شود. در بخش‌های مختلف فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی از جوان‌های ما باید استفاده شود. ما به عنوان نمونه در این کابینه یک جوان را به عنوان وزیر ارتباطات انتخاب کردیم و خوشبختانه مجلس به او رای اعتماد داد و من بسیار امیدوارم که او راهگشا باشد، برای اینکه نسل جوان ما اعتماد بیشتری داشته باشد و ما بتوانیم در سال‌های بعد از وجود جوانان در سمت‌های بالای مدیریت استفاده کنیم.

روحانی تأکید کرد: در کابینه امروز ما 3 نفر از خانم‌ها حضور دارند که از افکار و نظرات آنها استفاده می‌کنیم. قبلا هم در سمت‌های مدیریتی این 3 نفر حضور داشتند، اما معنای استفاده از جوانان و بانوان به این معنا نیست که در هیئت وزیران چند نفر هستند، چون ما یک جامعه بزرگ در دستگاه اجرایی داریم، ما چیزی حدود 3 میلیون نفر کارمند لشکری و کشوری داریم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه  وقتی ما می‌گوییم در دستگاه اجرایی یعنی همه آن 3 میلیون نفر را باید در نظر گرفت، خاطرنشان کرد: بحث همان 30 نفری نیست که دور میز هیئت وزیران نشستند، البته ما دل‌مان می‌خواهد جوانان و بانوان فعال باشند، در شورای شهر می‌بینیم که خانم‌ها فعال هستند، در بخش‌های دیگر هم همین‌طور، مقصود من همه قوا و بخش‌هایی است که به عنوان نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند. ما باید هم از جوانان و هم از بانوان و هم از اقوام و مذاهب مختلف به خوبی استفاده کنیم و آنها از ظرفیت خودشان بتوانند در بخش‌های مدیریتی به کشورشان خدمت برسانند. اصل بر شایسته‌سالاری است، اصل بر وابستگی به جناح یا گروه یا مذهب نیست.

وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: ما به آن مصوبه‌ای که اشاره کردم مصوبه نسبت به بانوان است، مصوبه به جوانان و بانوان ابلاغیه رئیس‌جمهور به وزرا هست، نسبت به مذاهب هم در دولت یازدهم و هم دوازدهم تاکید داشتیم، بخشی از فرمانداران و معاونان استانداران ما از اهل سنت هستند و برادران و هموطن ما هستند و همه ایرانیان باید از فرصتی که پیش روی آنهاست بتوانند به خوبی استفاده کنند.

مجری در ادامه سوال خود را اینگونه مطرح کرد:  آقای دکتر روحانی شما گفتید که برای انتخاب اعضای کابینه تحت فشار نبودید و مشورت گسترده‌ای صورت گرفت، اما مستحضرید که نسبت به شما انتقاداتی مطرح شد و تعبیر سهم‌خواهی هم از این گفته‌ها شد، این مشورت و سهم‌خواهی جمعش دچار تناقض شد آیا سندیت داشت یا موضوع رسانه‌ای بود. به گزارش تسنیم،  روحانی در پاسخ گفت: ما از همه انتقادها استفاده می‌کنیم، در مجموع انتقاد نسبت به دولت و همه قوا فرق نمی‌کند، مردم باید آزاد باشند و نقد کنند.

بخاطر رضایت حزبی،‌ وزیری را انتخاب نکردم / دولت دوازدهم فراجناحی است

وی افزود:‌ اما نسبت به کابینه من تحت فشار نبودم، ممکن است جناح‌ها یا احزاب نقطه نظراتی داشتند و مطرح می‌کردند، اما اینکه من نسبت به وزیرم تحت فشار تصمیم گرفته باشم یعنی جناحی یا گروهی فشار آورده باشند و من به خاطر رضایت آنها وزیری را انتخاب کردم، اصلا اینطور نبود، با هر 3 فراکسیون مجلس صحبت کردم با آنها بحث کردم و از آنها مشورت گرفتم بنابراین اصل مشورت درست است، اما اینکه افراد یا جناح‌ها سهم‌خواهی بکنند طبیعی است که هر جناحی دوست دارد افراد خود یا وابستگان فکری خودش در مناصب مختلف فعالیت کنند و این به نظر من اشکالی ندارد اما دولت دوازدهم مثل دولت یازدهم جناحی نیست فراجناحی است البته همه وزرا و همه مسئولین بلندپایه بخش اجرایی هم به اصول پایبند هستند و هم معتقد به اصلاح امور هستند و هم معتدلند و ما اصلمان شایستگی است و وابستگی جناحی نداریم.

هفته‌های اولیه مهرماه وزرای علوم و نیرو به مجلس معرفی می‌شوند

روحانی در ادامه درخصوص زمان دقیق انتخاب دو وزیر باقی‌ مانده کابینه دوازدهم و معرفی آنان به مجلس نیز گفت: نسبت به وزرا مجلس شورای اسلامی البته طبق وظایف خودش عمل کرد و من هم بسیار متشکرم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دو چیز دلمان می‌خواست اما نشد، من دلم می‌خواست آن لایحه‌ای که با دوفوریت به مجلس دادیم برای اینکه وزارت صنعت معدن تجارت به دو وزارتخانه تقسیم شود همچنین وزارت راه و شهرسازی به دو وزارت تقسیم شود همچنین سازمان ملی جوانان از وزارت ورزش جدا شود، این لایحه انجام نشده است، من دلم می‌خواست قبل از انتخاب وزرا به تصمیم مجلس می‌رسید، به هر حال اگر نمایندگان به این لایحه‌ها رای بدهند یک تغییراتی در کابینه به وجود می‌آید و کابینه ترمیم می‌شود، نسبت به وزیر علوم من نتوانستم در زمانی که می‌خواستم همه وزرا معرفی کنم وزیر علوم را معرفی کنم، به دلیل اینکه فردی که مشخص کرده بودم، درست 20 ساعت قبل از معرفی انصراف داد، و نمی‌خواستم ارائه لیست وزرا به تاخیر بیفتد، وزیر نیرو هم به هر حال نتوانست رای کافی کسب کند، من امیدوارم بتوانم در هفته‌های آینده و یا هفته‌های اولیه مهرماه این دو وزیر را به مجلس معرفی کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار