شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۰

شوشان : معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست از تلفات تعداد زیادی از گوزنهای زرد موجود در جنگلهای محصور دز و كرخه طی 10 روز گذشته در اثر هجوم مگس‌های مهاجم از گونه ‍Crysemia besiama خبر داد.

احمدعلی كیخا با بیان اینکه به دلیل تراكم پوشش گیاهی در بخشی از زیستگاه و عدم امكان دسترسی، هنوز آمار دقیق تلفات مشخص نیست افزود: اما متاسفانه روند تلفات همچنان ادامه دارد.

به گفته وی،  «اقدامات اولیه از آغاز حصول اطلاع اداره كل حفاظت محیط زیست خوزستان از مرگ نخستین گوزن‌ها با حضور دامپزشكان، مدیركل، معاونین و محیط بانان استان به صورت شبانه روزی در محل صورت پذیرفته است ولی به دلیل كوتاه بودن فاصله زمانی  پدیدار شدن  اثرات این بیماری  و تلف شدن  حیوان امكان كنترل ابتلا و مرگ و میر گوزن‌ها به سادگی میسر نشده است.

معاون محیط طبیع یسازمان محیط زیست اظهار داشت:  تیمی متشكل از متخصصان و كارشناسان نیز از تهران به منطقه اعزام شده كه ماحصل اقدامات آنها تا كنون نجات جان 3 گوزن و خروج و معدوم كردن لاشه های آلوده به تخم و نوزاد این مگس از طریق لاشه سوزی است .

كیخا افزود: در حال حاضر به دلیل تراكم پوشش گیاهی و گریزپا و پنهان كار بودن این گونه و عدم  امكان زنده گیری و دسترسی آسان به نمونه های آسب دیده شرایط در زیستگاه مساعد ارزیابی نمی‌شود و با اینکه  محیط بانان با استفاده از هر ترفند و وسیله‌ای در تلاش برای یاری رساندن به گوزن‌ها هستند ولی به دلیل هجوم گسترده مگس‌ها و زمان كوتاه تخم گذاری و مرگ در كنار شرایط خاص زیستگاه مشكلاتی بر سر راه امداد رسانی به وجود آمده است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح كرد : این گونه از مگس كه عامل شیوع بیماری به نام «میاز» در جانوران است در این زیستگاه بخش سر و گردن حیوان را مورد هدف قرار داده است.

به گفته وی، تیم امداد رسانی پس از عزیمت به زیستگاه با همكاری50 نفر از محیط بانان و نصب یك كیلومتر تور موفق به زنده گیری سه راس گوزن آلوده به انگل شدند. این سه راس پس از كنه‌زدایی و خارج كردن نوزادان مگس از بافت‌ها و مداوای اولیه و تزریق داروهای لازم قرنطینه شده‌اند. نمونه‌های لازم هم از بافت و خون با همكاری دامپزشكی استان انجام شده و به چندین آزمایشگاه ارسال شده است.

کیخا ادامه داد: عاجل ترین و مهمترین چالش در حال حاضر زنده‌گیری گوزن‌ها و پاك سازی زیستگاه است كه چنانچه گفته شد با موانعی مواجه است.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست از برپایی كومه هایی برروی آبشخورها خبر داد و افزود: «امیدواریم بتوانیم گوزن‌ها را در زمان نوشیدن آب زنده گیری كنیم چرا كه در حال حاضر به دلیل تراكم پوشش گیاهی حتی استفاده از سلاح‌های بیهوشی نیزمیسر نیست. پس از زنده گیری ضمن انگل زدایی از حیوانات مبتلا نسبت به تزریق داروهای ضد انگل كه هم نوزاد مگس‌ها هم كنه‌ها را از بین می‌برد اقدام خواهد شد.

منبع : رهیاب به نقل از مهر


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار