شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۶۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷
آمریکا بازرسان هسته‌ای سازمان ملل را تحت فشار قرار داده که برای تأیید عدم نقض توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهان، از پایگاه‌های نظامی ایران دیدن کند. اما برای اینکه چنین اتفاقی رخ دهد، بازرسان باید چنین بازرسی را لازم بدانند و به گفته مقامات تاکنون این‌طور نبوده است.
رویداد۲۴ نوشت:  آمریکا بازرسان هسته‌ای سازمان ملل را تحت فشار قرار داده که برای تأیید عدم نقض توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهان، از پایگاه‌های نظامی ایران دیدن کند. اما برای اینکه چنین اتفاقی رخ دهد، بازرسان باید چنین بازرسی را لازم بدانند و به گفته مقامات تاکنون این‌طور نبوده است.

به گزارش رویترز، هفته گذشته نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که تعهد به توافق 2015 را تحت نظر دارد، دیدن کرد تا بخشی از بسته بازبینی برجام توسط دولت ترامپ انجام گرفته باشد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا این توافق را «بدترین توافق تاریخ» خوانده است.

هیلی پس از گفت‌وگو با ناظران هسته‌ای سازمان ملل گفت: «پایگاه‌های اعلام نشده بسیاری وجود دارند که مورد بازرسی قرار نگرفته‌اند. مشکل این است.» ایران خواسته هیلی را یک رویا خواند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این اختیار را دارد که درخواست دسترسی به این تأسیسات از جمله تأسیسات نظامی در ایران را ارائه دهد، البته درصورتی‌که نشانه‌های جدید و معتبری از فعالیت‌های ممنوعه هسته‌ای در آن‌ها وجود داشته باشد.

اما به گفته برخی مقامات آژانس، واشنگتن تاکنون چنین مدارک و نشانه‌هایی که فشار آن به آژانس برای ارائه چنین درخواستی را حمایت کند، ارائه نداده است.

یکی از مقامات آژانس با اشاره به یکی از پایگاه‌های نظامی ایران که اغلب از سوی دشمن اصلی آن یعنی اسرائیل و بسیاری از جمهوری خواهان آمریکا مورد اشاره قرار می‌گیرد، گفت: «ما اقدام به بازدید از یک پایگاه نظامی مانند پارچین نمی‌کنیم که فقط یک پیام سیاسی ارسال کنیم.»

یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها تأکید کرده که این آژانس یک پایگاه فنی است نه سیاسی و متذکر می‌شود که اقدامات آن مبتنی بر واقعیات است.

توافق هسته‌ای به آژانس این اختیار را می‌دهد که درخواست دسترسی به تأسیساتی جز تأسیسات هسته‌ای اعلام شده ایران را در صورت نگرانی از فعالیت‌های آن مطرح کند. اما این آژانس باید پایه و اساس این نگرانی را ارائه کند.

این مفاد برجام به مقامات آژانس و کشورهای عضو تأکید می‌کند که باید اطلاعات معتبری در مورد هرگونه سوءظن و بدگمانی ارائه شود. یکی دیگر از مقامات آژانس با تأکید بر عدم ذکر نامش به دلیل حساسیت موضوع گفت: «ما باید قادر به بررسی دقیق این اطلاعات باشیم.»

یکی از مقاماتی که در نشست هیلی و دبیرکل آژانس حضور داشت، تأکید کرد که علیرغم اظهارات عمومی هیلی، او نه درخواست بازدید از پایگاه خاصی را مطرح کرد و نه اطلاعات جدیدی در مورد پایگاه‌های ایران ارائه داد.

علیرغم موضع‌گیری‌های ترامپ، ایران متعهد به مفاد توافق بوده و البته تأکید کرده که پایگاه‌های نظامی آن خارج از دسترس هستند. مقام آژانس با اشاره به دولت ترامپ گفت: «اگر آن‌ها بخواهند توافق را برهم بزنند، می‌زنند ما نمی‌خواهیم بهانه‌ای به دست آنها بدهیم.»
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار