شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۶۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
رییس انجمن صنفی کشاورزان شوش گفت: قرارداد کشت چغندرقند پاییزه با کارخانه‌های مختلف باید یکسان‌سازی شود تا مشکلات کشاورزان در بحث فروش این محصول به کارخانه‌ها حل شود. 
  
عبدالرحیم رحیمی‌نیا با اشاره به حضور انجمن صنفی کشاورزان شوش در جلسه‌ای در وزارتخانه که با موضوع چغندرقند پاییزه برگزار شد، اظهار کرد:  در راستای احقاق حقوق کشاورزان چغندرکار و با توجه به این‌که دغدغه چغندرکاران اصلاح قراردادها از جمله لحاظ شدن کمک کرایه حمل است، پیگیری حل مشکلات در سطح استانی و کشوری در حال انجام است. 
  
وی افزود: با توجه به وجود مشکلات فراوان در این زمینه هماهنگی‌هایی انجام شد تا با تشکیل جلسه‌ای در وزارتخانه جهاد کشاورزی مسائل و مشکلات کشت چغندرقند مطرح و نسبت به حل مشکلات چغندرکاران اقدام شود. 
  
رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش با اشاره به اهمیت کشت چغندرقند پاییزه تصریح کرد: باید برای حل مشکلات چغندرکاران استان اقدام شود تا شاهد تداوم و توسعه کشت این محصول استراتژیک در استان باشیم. 
  
رحیمی نیا عنوان کرد: لزوم یکسان‌سازی قرارداد کشت چغندرقند پاییزه برای کارخانه‌های مختلف و مساله تأمین کامیون و پرداخت کمک کرایه حمل از طرف کارخانه‌ها با توجه به طولانی بودن مسیر کارخانه‌ها از محل کشت، از مسایلی است که باید توجه ویژه شود. 
  
وی ادامه داد: یکی از مواردی که باید نسبت به حل آن اقدام شود، ضرورت محاسبه صد درصدی بهای چغندرقند پاییزه بر مبنای عیار 15 است. همچنین تفکیک یارانه حمل، از قیمت تضمینی با توجه به میانگین عیار چغندرقند پاییزه نیز از مسایلی است که باید برای حل آن تلاش کرد. 
  
رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش با بیان این‌که انتظار داریم مطالبات چغندرکاران حداکثر تا یک ماه بعد از برداشت پرداخت شود، اظهار کرد: منعقد کردن قرارداد حمل از طرف کارخانه و دریافت تضمین‌های لازم از پیمانکار حمل به منظور جلوگیری از افزایش کرایه حمل در زمان برداشت از دیگر مسایلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
  
رحیمی نیا گفت: تسهیل امر پرداخت تسهیلات به منظور تأمین نقدینگی چغندرکاران بخصوص در زمان داشت محصول، نوسازی ماشین آلات برداشت و ضرورت افزایش تعداد آن‌ها با پرداخت تسهیلات یارانه‌ای و همچنین عملیاتی کردن تعهدات صندوق بیمه محصولات کشاورزی از جمله خواسته‌های چغندرکاران بود که در جلسه برگزار شده در وزارتخانه آن‌ها را مطرح کردیم. 
  
وی با بیان این‌که یارانه بذر باید قبل از عملیات داشت پرداخت شود، عنوان کرد: آماده شدن قرارداد و تأمین به موقع بذر و دیگر نهاده‌ها به منظور رعایت تاریخ کاشت مناسب بخصوص برای شروع به موقع برداشت و تعیین سازوکار تشویقی برای چغندرکارانی که نیمه اول اردیبهشت اقدام به برداشت می‌کنند نیز از دیگر خواسته‌های چغندرکاران برای حل مشکلات است. 
  
رئیس انجمن صنفی کشاورزان شهرستان با اشاره به راه‌اندازی مجدد کارخانه قند شوش و ضرورت آزمایش کارخانه در پاییز خاطرنشان کرد: تعیین دقیق و مکانیزه افت و عیار و جلوگیری از تعیین نظری، استفاده از کارشناسان خبره در بحث کشت (به ازای هر 400 هکتار یک کارشناس) از دیگر مواردی است که اگر به آن‌ها توجه شود، بسیاری از مشکلات در بحث کشت چغندر حل خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار