شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۰

روزنامه وطن امروز در ستون سایه‌روشن امروز سه شنبه خود نوشت:

*توهین کانادا به حماسه سیاسی ایران

به‌رغم واکنش مثبت جامعه جهانی به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، وزیر خارجه کانادا مدعی شد انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و نتیجه آن بی‌معنی بوده است! به گزارش فارس، «جان برد» وزیر خارجه کانادا در واکنش به پیروزی «حسن روحانی» در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران اعلام کرد که انتخابات و نتایج آن کاملاً بی‌مفهوم و بی‌معنی است.

به‌رغم اذعان رسانه‌های جهان به مشارکت بالای مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، وی با لحن بسیار تندی ضمن محکوم کردن محدودیت‌های موجود برای برگزاری یک انتخابات آزاد مدعی‌ شد: این انتخابات و نتایج آن بی‌معنی است. وی دولت ایران را متهم کرد که همه بحث‌های آزاد و بامفهوم درباره موضوعات کلیدی که بر شهروندان عادی و ایرانیان در زمینه حقوق تجمع صلح‌آمیز و آزادی ارتباط در این انتخابات تاثیر می‌گذارد را ساکت کرده است. برد مدعی شد که رئیس‌جمهور ایران تاحدودی قدرت سیاسی دارد اما این نقش با مجلس و همچنین جایگاه رهبر عالی انقلاب اسلامی ایران محدود شده است.

واکنش تند دولت کانادا با انتقادات شدیدی در شبکه‌های اجتماعی و همچنین تعدادی از ایرانیان کانادا روبه‌رو شد. شبکه «بی‌بی‌سی» نیز به دنبال واکنش وزیر خارجه کانادا به انتخابات ایران با «پال دویر»، نماینده مجلس کانادا در حزب اصلی مخالف دولت این کشور که مسؤولیت اظهارنظر درباره سیاست خارجی این حزب را برعهده دارد، مصاحبه کرد.

وی واکنش وزیر خارجه کانادا را غیردیپلماتیک خواند و تصریح کرد: محتوای بیانیه او با وقایع چند روز گذشته در ایران هیچ تناسبی ندارد. این انتخابات نشان‌دهنده پافشاری مردم ایران بر خواسته‌هایشان بود. دویر تاکید کرد که متاسفانه این بیانیه نشان داد که وزیر خارجه کانادا تا چه اندازه از واقعیت‌های سیاسی ایران بی‌اطلاع است.

*عبدی: پیروز بزرگ انتخابات رهبری بود

عضو مستعفی حزب مشارکت معتقد است برگزاری انتخابات با مشارکت 73 درصدی مردم، پیروزی عظیم برای نظام است و حتی اگر اصلاح‌طلبان وارد میدان نمی‌شدند، رقم مشارکت به 60 تا 65 درصد می‌رسید. عباس عبدی در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: من وقتی با اکثر تحلیلگران صحبت می‌کنم، نخستین حس‌شان این است که در برابر رفتار مردم باخته‌اند.

این انتخابات نشان داد که مردم در امور مهم خود نه تحت تاثیر رسانه‌های خارجی و فضای مجازی هستند و نه تحت تاثیر جو مایوس و ناامیدکننده برخی نیروهای سیاسی داخل کشور. مردم با وجود همه انتقادها، به سیستم یک اعتماد نسبی دارند که باعث می‌شود راه انتخابات را کم‌هزینه‌ترین و در عین حال پردستاوردترین راه بدانند. وی اضافه کرد: طرف دیگر قضیه حکومت است. رفتار حکومت بسیار عاقلانه و درست بود. من شخصا معتقدم که رهبری نظام در این قضیه بیشترین نقش را داشت.

وقتی حکومتی 4 سال تحت فشار تبلیغاتی درباره مسائلی نظیر کودتای انتخاباتی قرار دارد اما در نهایت انتخاباتی را برگزار کند که بیش از 70 درصد مردم در آن شرکت کنند و بسیار آرام و قابل اعتماد برای همه طرف‌ها، این انتخابات برگزار شود، این یک پیروزی عظیم برای حکومت و کشور و مصداق واقعی حماسه سیاسی است. وی با بیان اینکه «شرکت در انتخابات را مردم به اصلاح‌طلبان تحمیل کردند» افزود: اگر اصلاح‌طلبان شرکت نمی‌کردند، اصل مشارکت شاید مقداری کمتر از الان می‌شد و شاید به 60 تا 65 درصد می‌رسید.

عبدی درباره فضاسازی‌های رادیکال در فضای مجازی مبنی بر رفع حصر موسوی و کروبی و آزادی زندانیان حوادث سال 88 هم گفت: «این همان اشتباهی است که باید از آن پرهیز کرد. این مسائل تحت تاثیر فضای مجازی است. نخستین کاری که باید دولت جدید و اصلاح‌طلبان انجام دهند این است که دور این فضای مجازی یک خط قرمز بکشند. این فضا به معنای واقعی «مجازی» است. اگر این فضا واقعی بود الان هیچ‌کس نباید در انتخابات شرکت می‌کرد».

*دستگیری چند تن از عوامل فتنه‌گر مخل بازار ارز

یک مقام آگاه امنیتی گفت: چند تن از عوامل فتنه‌گر که از طریق خروج غیرقانونی و انبوه ارز، به اقتصاد کشور آسیب می‌زدند، بازداشت و مقادیر معتنابهی ارز خارجی از آنها کشف و ضبط شد. این مقام امنیتی در گفت‌وگو با فارس افزود: این گروه مرتبط با زندانی فراری اردشیر امیر ارجمند، و با یکی از فعالان سابقه‌دار فتنه در داخل کشور ضمن فعالیت‌های فتنه‌گرانه، به قاچاق انبوه ارز می‌پرداختند؛ تا آنجا که برای تامین پوشش فعالیت‌های موسوم به پولشویی، اقدام به راه‌اندازی شرکت‌های متعدد تجاری و سرمایه‌گذاری کرده و همزمان و هماهنگ با تشدید تحریم‌های اقتصادی قدرت‌های استکباری علیه کشورمان، به اقتصاد ملی ضربه می‌زدند.

این مقام آگاه امنیتی افزود: یکی از وجوه اهمیت مضاعف این پرونده که در دست بررسی است، مشاهده رد پای یک سرویس اطلاعاتی اروپایی است که در نقل و انتقال وجوه به خارج و نیز ارائه فوری ویزا توسط سفارت فرانسه در تهران قابل مشاهده است. لازم به یادآوری است که اردشیر امیر‌ارجمند، مشاور ارشد یکی از سران فتنه است که با کمک سازمان تروریستی منافقین از کشور فرار کرد.

شوشان : انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار