اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۷۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۴
شوشان خرمشهر :  معمولا و به خصوص در بدو استخدام و بحث انتخاب بیمه و صندوق بیمه پرداز پرسشی که ذهن بسیاری از همکاران را به خود مشغول کرده است این است کدام بر دیگری ارجحیت دارد؟
تامین اجتماعی یا خدمات درمانی؟ مساله اینست
 
یقینا نمی توان پاسخ قاطعی به پرسش فوق داد اما می توان تفاوت های دو صندوق را در دریافت ها و پرداخت ها و توان مالی صندوق ها بیان نمود.
مهم ترین نکته در خصوص هر دو صندوق این است که در حال حاضر توان مالی زیادی در مقایسه با صندوق های بازنشستگی کشورهای توسعه یافته ندارند. در حال حاضر برخی از بزرگترین کمپانی ها نفتی و … متعلق به صندوق های بازنشستگی می باشند که با سرمایه گذاری های مناسب قدرت مالی آنان را بسیار بالا برده است.
ضعف صندوق های بازنشستگی علل زیادی دارد.
تفاوت های دو صندوق با توجه به قوانین موجود که البته تغییر آن در آینده دور از ذهن نیز به نظر نمی رسد به شرح ذیل می باشد:
۱- از مشترکین صندوق بازنشستگی کشوری ماهانه ۹ درصد از کارمند به عنوان سهم بازنشستگی و همچنین دو و نیم درصد از حق شغل جهت  دفترچه خدمات درمانی وی کسر می گردد. اما در #تامین اجتماعی ماهانه ۷ درصد از کارمند به عنوان سهم بازنشستگی و درمان دریافت می نماید. لذا پرداختی فرد به تامین اجتماعی پایین تر می باشد.
۲- از فوق العاده هایی مانند بدی آب و هوا و نوار مرزی و کمتر توسعه یافته، تامین اجتماعی کسور بازنشستگی دریافت می نماید که مشترکین صندوق بازنشستگی جهت این فوق العاده ها کسور بازنشستگی  پرداخت نمی کنند. لذا مشمولین تامین اجتماعی در دو سال آخر که فوق العاده مذکور را در حکم خود دارند از میانگین حقوق بالاتری برخوردار می گردند.
۳- صندوق بازنشستگی با هر افزایش کل آن را به عنوان مقرری ماه اول دریافت می کند اما مشمولین صندوق تامین اجتماعی مبلغی به عنوان مقرری کارگزین آنلاین ماه اول ندارند و با صدور هر نوع حکم حقوقی افزایش خود را از همان ماه اول دریافت می کنند.
۴- مشترکین صندوق بازنشستگی کشوری در ایام بیماری و مرخصی معذوریت با هر نوع استخدام پرداخت حقوق و مزایای کارمند بر عهده دستگاه می باشد، اما کارمندان پیمانی مشترک صندوق تامین اجتماعی در بیماری بیش از ۳ روز و مرخصی معذوریت جهت دریافت حقوق می بایست به تامین اجتماعی مراجعه نمایند. تامین اجتماعی در ایام مرخصی استعلاجی و معذوریت حقوق را به صورت دو سوم و سه چهارم با طی روند اداری پرداخت می نماید.
۵- کسانی که قبل از کارگزین آنلاین استخدام سوابق بیمه پردازی خصوصی به #تامین اجتماعی دارند چنانچه تمایل دارند از سوابق بیمه ای قبلی خود برخوردار باشند بهتر است همچنان مشترک صندوق تامین اجتماعی باشند.
۶- کارمندی که به تامین اجتماعی بیمه می پردازد پس از بازنشستگی ارتباط وی با دستگاه محل خدمت به طور کامل قطع می گردد. اما کارمند بازنشسته مشترک صندوق بازنشستگی فعلا دستگاه محل خدمت وی به عنوان رابط با سازمان بازنشستگی بوده و می تواند  پس از بازنشستگی همچنان از تسهیلات دستگاه خود مانند وام و … استفاده نماید.
۷- تامین اجتماعی در پرداخت حقوق بازنشستگی سقف پایین تری نسبت به بازنشستگی کشوری دارد لذا افرادی مانند اعضا هیات علمی و قضات می بایست در صندوق بازنشستگی کشوری مشترک شوند.
۸- حقوق بگیران #تامین اجتماعی قشر وسیعی از کارگران و کارمندان می باشند که به نظر می رسد در ترمیم های حقوقی که طول سالهای بازنشستگی اعمال می گردد افزایش کمتری نسبت به مشترکین صندوق بازنشستگی کشوری در بلند مدت داشته باشند. 
در حال حاضر صندوق بازنشستگی کشور در ترمیم های حقوقی که هر چند سال اتفاق می افتد به گزینه هایی کارگزین انلاین چون سابقه ، طبقه، سوابق مدیریتی فرد، رتبه و مدرک تحصیلی که در سامانه های صندوق بازنشستگی ثبت است توجه می نماید.
۹- افرادی که مشترک تامین اجتماعی می باشند می توانند در سال های آخر خدمت نسبت به پرداخت بیمه از کارگاهی دیگر  جهت بالا رفتن حقوق بازنشستگی خود اقدام کنند. که این امر برای مشترکین صندوق بازنشستگی میسر نمی باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار