اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۷۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۱
رییس دانشگاه جامع علمی‌ کاربردی خوزستان در نشست خبری: بیش از ۹۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی شاغل هستند / مراکز علمی‌ کاربردی مخابرات و پتروشیمی در خوزستان راه اندازی می شود
از سال گذشته تمرکز این دانشگاه بر کیفیت آموزش بوده و دیگر به دنبال افزایش کمیت، دانشجو و رشته نخواهیم بود...


شوشان: رییس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خوزستان در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان این که نگاه دانشگاه علمی کاربردی به بحث کیفیت آموزشی معطوف است، اظهار کرد: از سال گذشته تمرکز این دانشگاه بر کیفیت آموزش بوده و دیگر به دنبال افزایش کمیت، دانشجو و رشته نخواهیم بود مگر این که بر اساس نیاز بازار و در بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات نیاز به ارتقای کمی در دانشگاه باشد.

بیش از ۹۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی شاغل هستند

به گزارش شوشان ، مسعود خداپناه با بیان این که مرکز علمی کاربردی تنها دانشگاه مهارتی وزارت علوم است، تصریح کرد: مهارت، اثربخشی بالاتری از آموزش های نظری دارد به شکلی که بیش از ۹۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی شاغل هستند چون یا پیش از ورود به دانشگاه مشغول خدمت بوده اند و برای مهارت آموزی وارد دانشگاه شده اند و یا این که پس از مهارت آموزی به راحتی جذب بازار شده اند.

خداپناه با اشاره به جذب استادان توانمند به عنوان اولویت نخست این دانشگاه گفت: در بحث کیفیت مهمترین اقدام ما جذب مدرسان توانمند و با کیفیت است و در همین راستا از سال گذشته متقاضیان تدریس در دانشگاه علمی کاربردی را با مصاحبه علمی و ارائه مدارک و مستندات آموزشی و پژوهشی، بر اساس مهارت و توانایی در تدریس برمی گزینیم.

وی ادامه داد: نزدیک ۵۰۰ مدرس جدید با انجام این مصاحبه ها به مجموعه علمی کاربردی استان اضافه شد که امیدوارم با وجود این مدرسان توانمند و با مهارت، شاهد تحول در کیفیت آموزشی دانشگاه باشیم.



استادان قدیمی دانشگاه علمی کاربردی پالایش می شوند

رییس دانشگاه علمی کاربردی خوزستان با اعلام پالایش استادان قدیمی دانشگاه علمی کاربردی خوزستان بیان کرد: این دانشگاه در راستای افزایش کیفیت آموزش، با به روز کردن مدرسان خود، مدرسان قدیمی را که کد دارند تنها پس از مصاحبه علمی و ارائه مدارک و مستندات به کار می گمارد تا بتواند استاندان توانمند را در مجموعه دانشگاه گرد هم آورد.
 
وی گفت: از سال گذشته، در کنار بحث پژوهش، ایجاد مراکز رشد سرلوحه کار ما قرار گرفته است. تابستان گذشته به مناسبت ۲۵ سالگی دانشگاه علمی کاربردی، در بزرگداشت پژوهشی در نمایشگاه بین المللی تهران شرکت کردیم و توانمندی های ارزشمند دانشگاه علمی کاربردی کشور و خوزستان ارائه شد. خداپناه افزود: در این نمایشگاه از ۱۰ مرکز برتر کشور تقدیر شد که دو مرکز آن متعلق به استان خوزستان بود.

وی یادآور شد: اگرچه مجوز ساخت مرکز رشد در وزارت علوم است ولی دانشگاه علمی کاربردی خوزستان با توجه به شرایط ویژه و پیگیری های زیاد می تواند مراکز رشد را در دانشگاه های خود برگزار کنند. البته برای بالا بردن کیفیت آموزش در دانشگاه، این مراکز رشد باید شناسنامه دار شوند.

مراکز مشاوره دانشگاه علمی کاربردی راه اندازی می شود

رییس دانشگاه علمی کاربردی خوزستان  با اشاره به راه اندازی مراکز مشاوره برای دانشگاه عنوان کرد: تا راه اندازی مرکز مشاوره مستقل دانشگاه، با مراکز معتبر مشاوره از جمله مرکز مشاوره دانشگاه شهید چمران تفاهمنامه همکاری امضا می کنیم.

خداپناه از ارئه تخفیفات شهریه به دانشجویان کم بضاعت این دانشگاه خبر داد و گفت: کسانی که تحت پوشش نهادهای اجتماعی مانند کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی هستند و خانواده هایی که دو دانشجو در مراکز علمی کاربردی دارند با ارائه مستندات لازم می توانند از تخفیف بهره مند شوند تا هیچ کس به دلیل مسایل مالی از مهارت آموزی و تحصیل باز نماند.

وی خاطرنشان کرد: در سطح کشور در حال رایزنی با سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی هستیم تا بخشی از شهریه دانشجویان را مثل دانشجویان دانشگاه های دولتی پرداخت کنند چون این دانشجویان به راحتی جذب بازار کار می شوند و بازدهی بسیار خوبی دارند.


آمار بالای فارغ التحصیلان رشته های نظری دلیل بیکاری گسترده در ایران است

رییس دانشگاه علمی کاربردی خوزستان با تاکید بر لزوم ماموریت گرا کردن دانشگاه های علمی کاربردی گفت: در راستای مأموریت گرا کردن مراکز علمی کاربردی و تخصصی کردن مراکز صنعتی، تدریس هر رشته یا ساخت هر مرکز را به دستگاه یا صنعت تخصصی خودش محول کردیم چون مأموریت این دانشگاه ارتقای کیفی مهارت، ابتکار و نوآوری در کشور است.

وی با اشاره به مهارتی بودن تنها 20 درصد از کل دانشجویان کشور اعلام کرد: از کل دانشجویان مهارتی ایران، 10 درصد آن ها دانشجویان علمی کاربردی هستند. در حالی که در سراسر جهان بیش از 70 درصد  دانشجویان مهارتی و تنها 30 درصد آن ها مهارتی هستند، این نسبت در ایران وارونه است به شکلی که 80 درصد دانشجویان کشور نظری هستند که یکی از دلایل بیکاری بالای فارغ التحصیلان، نظری بودن رشته آن ها است که دیگر بازار کار نیازی به آن ها ندارد. 

تربیت نیروی متخصص جزو برنامه های آمایش سرزمین است

خداپناه با بیان این که بر اساس برنامه آمایش سرزمین، برنامه ریزی هایی برای تربیت نیروی متخصص در این دانشگاه صورت گرفته است، عنوان کرد: در بحث نفت، کشاورزی و صنعت پتانسیل های زیادی در استان وجود دارد و ما بر همین اساس تلاش داریم تا برنامه ریزی داشته باشیم و در برنامه راهبری استان بر اساس آمایش سرزمین تصمیم سازی کنیم.

رییس دانشگاه علمی کاربردی خوزستان یادآور شد: با راه اندازی واحد بهره برداری غرب کارون، تولید نفت این منطقه از 200 هزار بشکه در روز به بیش از یک میلیون و نیم بشکه خواهد رسید به همین دلیل در برنامه آمایش سرزمین برنامه ریزی کردیم تا بتوانیم با مهارت افزایی و تربیت نیروی متخصص در آینده تامین نیروی انسانی این منطقه از افراد بومی متخصص استان باشد و در کنار آن توسعه مراکز ملی حفاری و نفت در مناطقی که بازار توجیه می کند در دستور کار قرار دارد.


 تاسیس مراکز علمی‌کاربردی مخابرات و پتروشیمی در خوزستان
  
وی تصریح کرد: 33 مرکز علمی کاربردی در خوزستان وجود دارد. حدود 20 مرکز در اهواز و 10 مرکز در دیگر شهرستان‌ها هستند. در برخی شهرستان‌ها مانند بهبهان به دنبال تاسیس مرکز علمی کاربردی هستیم. دو مرکز جدید صنعتی؛ یکی در بخش مخابرات و دیگری نیز در بخش پتروشیمی در استان ایجاد خواهد شد. حدود 33 هزار دانشجو نیز در مراکز علمی کاربردی خوزستان، مشغول به تحصیل هستند که در اواخر مهر و پس از پذیرش دانشجو، آمار جدید اعلام می‌شود. 
  
رییس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خوزستان ادامه داد: با توجه به اینکه وظیفه دانشگاه علمی کاربردی تربیت تکنسین و کاردان است و تربیت دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد بیشتر برای مباحث نظری است، ما به دنبال گسترش رشته‌های کاردانی در دانشگاه هستیم. حتی ممکن است این رشته‌ها را تا 70 درصد نیز گسترش دهیم.

سهم ناچیز زنان از مهارت آموزی در دانشگاه های علمی کاربردی

خداپناه درخصوص سهم زنان از مهارت آموزی و رشته های تخصصی علمی کاربردی گفت: برخلاف دانشگاه های دولتی که تناسب تحصیل دختران به پسران ۷۰ به ۳۰ درصد است، در دانشگاه علمی کاربردی به دلیل مهارتی بودن آموزش ها این نسبت برعکس است و زنان حاضر در دانشگاه های علمی کاربردی استان در رشته های زنانه تری از قبیل طراحی، دوخت لباس و..مشغول به تحصیل هستند.

وی ادامه داد: دختران دانشجو می توانند در رشته های مهارتی در کنار پسران دانشجو تحصیل کنند ولی عدم نیاز بازار کار به بانوان باعث شده تا علاقه ای در رشته های تخصصی تری که حضور پسران پررنگ تر است، نداشته باشند.

رییس دانشگاه علمی کاربردی خوزستان درمورد جذب دانشجویان خارجی در این دانشگاه اذعان کرد: حضور دانشجویان خارجی یک ضرورت برای استان و کشور است و در حال رایزنی و تلاش برای جذب دانشجو از خارج از کشور به ویژه کشورهای همسایه به خصوص در مرکز اروند و حفاری دانشگاه هستیم ولی در نظر داریم بحث هتلینگ دانشجویان خارجی همه دانشگاه های اهواز را در یک جا متمرکز کنیم.


کلینیک کار آموزی راه اندازی می شود

خداپناه از کلینیک کار آموزی خبر داد و گفت: انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی برای فارغ التحصیلان ایجاد می شود. در این کلینیک کارآموزی، فارغ التحصیلان برای راه اندازی یک شغل جدید آموزش های مهارتی می بینند.

وی عنوان کرد: برای کیفی سازی برخی مراکز که با کاهش دانشجو روبرو هستند یا بازگشت سرمایه ندارند، مراکز رشد و ارائه تسهیلات ارزان قیمت در دستور کار قرار گرفته است و در همین راستا نزدیک 200 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای مراکز رشد پیش بینی شده است.

سامانه هم آوا در راستای ارتقای کیفیت سطح خدمات دهی دانشگاه راه اندازی شده است

رییس دانشگاه علمی کاربردی خوزستان خاطرنشان کرد: هم اکنون ۳۳ مرکز علمی کاربردی در سطح استان وجود دارد که بیش از ۲۰ واحد آن در اهواز و حدود ۱۰ مرکز آن در شهرستان هایی از جمله اندیمشک، دزفول، شوشتر، آبادان و ماهشهر هستند.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه جدید در سایت دانشگاه علمی کاربردی اذعان داشت: سامانه قبلی دانشگاه علمی کاربردی به نام سجاد به دلیل برخی کاستی ها کنار گذاشته شد و از هفته گذشته سامانه هم آوا (سما) در راستای ارتقای کیفیت سطح خدمات دهی دانشگاه طراحی و ارائه شده است. 

خداپناه درخصوص رشته های ارائه شده در سال تحصیلی جدید عنوان کرد: دانشگاه علمی کاربردی خوزستان در سال تحصیلی جدید در ۳۶۴ کد رشته در مقطع کاردانی و کارشناسی پذیرش دانشجو دارد که نسبت به سال پیش، ۱۲ درصد رشد داشته است. ۶۳ درصد این رشته ها کاردانی و ۳۷ درصد آن ها مقطع کارشناسی هستند.

رییس دانشگاه علمی کاربردی خوزستان گفت: برای سال تحصیلی جاری ۴۱۳ کد رشته را به مراکز کشوری اعلام کردیم و در نهایت مجوز جذب دانشجو برای ۳۶۴ کد رشته صادر شد. یعنی با حذف 15 درصد این رشته ها، ۸۵ درصد آن ها تصویب شدند که بالاترین نرخ تصویب رشته در گسترش علمی کاربردی تهران است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار