شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۹

سایت فیدوس نوشت : افزایش حیوانات ولگرد دغدغه ای است که شهروندان آبادانی و خرمشهری را به شدت نگران کرده و به یک معضل جدی برای منطقه بدل شده است.

کارشناسان شبکه بهداشت و درمان آبادان در خصوص موش های عظیم الجثه آبادان و خرمشهر می گویند: این موش ها از نوع رائوس هستند که سالانه یک تا یک و نیم میلیون بچه موش به دنیا می آورند.

مهندس منوچهر رسولی یکی از این کارشناسان می گوید : رنگ خاکستری ، جثه بزرگ و کشیده و قدرت بدنی زیاد از ویژگیهای بارز این موشها است .

به گفته وی قدرت بدنی این موشها تا جایی است که قادر هستند درپوش فاضلاب ها را بلند کرده و وارد چرخه زندگی مردم شوند همچنین ترس و فرار گربه ها به محض دیدن این نوع موش منجر به رشد بیشتر آنها مخصوصا در فروشگاهها ، قصابی ها ، خوارو بار و ماهی فروشی ها شده است.

فزونی گربه های ولگرد نیز معضل دیگر شهرستان های آبادان و خرمشهر است. شاهرخ نویدپور یکی از پژوهشگران منطقه ، در تحقیقی که بر گربه های این 2 شهرستان انجام داده به این نتیجه رسیده است که 75 درصد آنها به quotation mark تک یاختة انگلی quotation mark ، 90 درصد به یک quotation mark سستود quotation mark ( نوعی انگل ) و 100 درصد حداقل به یک quotation mark نماتود quotation mark گوارشی آلوده هستند.

اما از 2سال گذشته تاکنون که شبکه بهداشت و شرکت نفت ، مبارزه با این حیوانات به ویژه گربه ها را از دستور کار خود خارج کرد ، زاد و ولد گربه ها 100 در صد افزایش یافت .

وی این آزمایش را بر 40 قلاده گربة ولگرد از نظر انگل های کرمی دستگاه گوارش و 50 قلاده گربه از نظر تک‌یاخته‌های انگلی انجام داده است.

اما این معضل به اینجا خاتمه نمی یابد ، بیشترین خطر از جانب سگهای ولگردی است که مردم را تهدیدید می کنند و به نقل از یک منبع آگاه از شبکه بهداشت و درمان ، بیش از 90 درصد این سگ ها نیز مبتلا به بیماری هاری هستند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود می افزاید: بطور میانگین در هفته یک تا 2 مورد گاز گرفتگی یا حمله سگهای ولگرد گزارش می شود.

به گفته وی از هر10 بیماری که روزانه به مراکز درمانی مراجعه می کنند ، بیش از سه نفر با یکی از انواع آلودگی های این حیوانات مرتبط هستند که در نوع خود آمار بسیار بالایی تلقی می شود .

اما در تحقیقی که خبرنگار ما از شهرستانهای آبادان و خرمشهر انجام داده آمده است که از نیمه شب تا ساعت پنج صبح حرکت دسته های بزرگ سگ های ولگرد موجب رعب و وحشت مردم می شود تا جایی که در این ساعات از شب ، مردم مخصوصا زنان و کودکان جرات خارج شدن از خانه را ندارند .

دکتر جعفری رییس مرکز بهداشت آبادان می گوید: این حیوانات منشا اصلی انتقال بیماری‌های مشترکی نظیر هاری، کیست هیداتیک، سالک ،طاعون ، حصبه و مخصوصا انواع آنفولانزا هستند.

یکی از کارشناسان شورای سلامت نیز که خواست نامش فاش نشود می گوید : شهرداری آبادان در امحای این حیوانات با اسلحه گرم تا کنون موفق عمل نکرده است .

رییس خدمات شهری شهرداری آبادان هم می گوید :عملیات امحای شهرداری فقط شامل سگها و موشها می شود و بقیه حیوانات از جمله گربه ، گراز ، روباه و شغال را در بر نمی گیرد .

وی می افزاید : ازحدود 36 میلیون تومان هزینه ای که هر سال خرج امحای سگهای ولگرد می شود ، بیش از 18 میلیون تومان آن به دلایلی مانند عدم مهارت در تیر اندازی به هدر میرود که این امر به دلیل عملیات غیر اصولی ، مشکلات بهداشتی و اجتماعی خاص خود را به دنبال دارد .

بسیاری از شهروندان در این زمینه می گویند: اجساد متلاشی شده سگها و گربه ها و موشها ، رها شدن آنها در خیابانها و عبور خودروها از روی لاشه ها و اجساد این حیوانات از جمله مشکلاتی است که شهروندان با آن دست به گریبانند.

اداره دامپزشکی آبادان در تحقیقی گسترده ، خشکسالی ، شوری آب ، عدم فعالیت کشاورزی ، حاشیه نشینی و تولید زباله را از مهمترین عوامل افزایش این حیوانات می داند، اما رحمت پور حسن از اعضای شورای اسلامی شهر آبادان معتقد است وجود ساختمانهای مخروبه باقیمانده از جنگ ، مکان بسیار مناسبی را برای زندگی و افزایش این حیوانات فراهم کرده است .

برخی از کارمندان ادارات نیز به دفعات شاهد حیوانات وحشی از جمله گراز و روباه در اطراف محل کار خود بوده اند که روزها در نیزارهای منطقه مخفی می شوند و شبها به جان مردم می افتند.

 

کارشناسان و پژوهشگران منطقه بر این باورند که زنده گیری و جداسازی حیوانات ولگـــرد از طریـق کـادر آموزش دیده ، واکسیناسیون ، استفاده از داروهای ضد انگلی ، عقیم‌سازی، نصب قلاده و شناسنامه دار کردن آنها می تواند راهی برای کاهش و یا استفاده صحیح از این حیوانات باشد .


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار