شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۰

روزنامه وطن امروز در ستون سایه‌روشن امروز چهارشنبه خود نوشت:

*چه کسانی می‌خواهند از دولت روحانی سوء استفاده کنند؟

حجت‌الاسلام حسن روحانی در حالی به عنوان منتخب مردم برگزیده شد که برخی اصلاح‌طلبان افراطی که در انتخابات سال 88 با بهانه واهی تقلب باعث شدند کشور 8‌ماه در آتش فتنه و آشوب بسوزد، در بیانیه‌های‌شان اعلام می‌کردند ساز و کار انتخابات را قبول ندارند و بنابر مصلحت از روحانی حمایت می‌کنند.

در همین رابطه جبهه مشارکت در بیانیه‌اش می‌نویسد: «اینک و در این شرایط حساس، جبهه مشارکت ایران اسلامی با حفظ اعتراض و انتقاد خود به روند و ساز و کارهای انتخابات، بویژه انتخابات مهندسی شده و پر از ابهام سال 1388، به تبعیت از مصلحت‌اندیشی و تدبیر آقایان خاتمی و هاشمی و همراهی با شورای مشاوران آقای خاتمی، با امید به تلاش ثمربخش در جهت نجات کشور، حمایت خود را از تصمیم اتخاذ شده اعلام می‌دارد».

در این میان در شب جشن پیروزی حسن روحانی که عموم مردم در آن شرکت داشتند معدود افرادی در خیابان‌های تهران با سر دادن شعار‌هایی ساختارشکنانه در حمایت از فتنه‌گران سعی داشتند اینگونه القا کنند که دولت حسن روحانی حامی خواسته‌های غیرقانونی سران فتنه 88 و برخی مطالبات ساختار‌شکنانه افراطیون اصلاح‌طلب است.

این طیف از هواداران اصلاحات که به‌علت داشتن مواضع ساختارشکنانه در طول فعالیت سیاسی‌شان همواره از سوی جریان‌های مختلف طرد شده‌اند این‌بار نیز همچون دولت اصلاحات سعی دارند راه نفوذی به دولت حسن روحانی پیدا کنند تا بتوانند مطالبات نامعقول و غیرقانونی خود را پیگیری کنند اما حسن روحانی که با شعار «اعتدال» توانست آرا را به سوی خود جذب کند خود را تابع قانون دانسته و از افراط‌‍‌گری پرهیز کرده است و به مردم قول داده است در مقابل افراط و تفریط‌ها بایستد وتمام هم و غم‌اش حل مشکلات کشور و مردم باشد.

*تایم: نامه 2006 روحانی نویددهنده دورانی آرام و منطقی است

نشریه آمریکایی تایم در مطلبی با نقل بخش‌هایی از نامه سال 2006 رئیس‌جمهور منتخب ایران به این هفته‌نامه وعده داد، جهان می‌تواند به رویکرد آرام و منطقی حسن روحانی امیدوار باشد. به گزارش خبرگزاری فارس، هفته‌نامه «تایم» در مطلبی به نامه‌ سال 2006 حسن روحانی به این نشریه آمریکایی اشاره کرد و بر اساس محتوای همان نامه، به تحلیل مواضع وی به عنوان رئیس‌جمهور در قبال مساله هسته‌ای ایران پرداخت.

تایم در ابتدای مطلب خود، بخش نخست نامه روحانی را نقل کرده؛ بخشی که در آن آمده: «ایران مجهز به سلاح هسته‌ای، منطقه را بی‌ثبات می‌سازد، رقابت تسلیحاتی در منطقه به وجود می‌آورد و منابع کمیاب در منطقه را به هدر می‌دهد. اکنون زرادخانه هسته‌ای آمریکا و سیاست آن برای اطمینان از وضعیت استراتژیک اسرائیل را در نظر بگیرید. در این صورت، بمب ایران هیچ منفعت امنیتی برای آن ندارد. علاوه بر این، برخی دلایل اسلامی وجود دارد که چرا یک کشور اسلامی و در حال پیشرفت، نباید تسلیحات کشتار جمعی‌ تولید و از آنها استفاده کند.»

این نشریه با اشاره به اینکه این جملات را حسن روحانی در سال 2006 برای تایم نوشته، افزود: 7 سال بعد از نگارش این نامه، روحانی بعد از پیروزی شگفت‌آور در انتخابات 14 ژوئن، قرار است رئیس‌جمهور ایران شود. او با غلبه بر کاندیداهای اصولگرا، بیش از 50 درصد آرا را به خود اختصاص داد. اکنون توجهات بر این متمرکز شده است که روحانی چگونه ایران را بویژه در زمینه برنامه هسته‌ای، به پیش می‌برد آن‌هم برنامه‌ای که به چند دور تحریم منجر شده و به اقتصاد ایران آسیب رسانده است.

این نشریه در ادامه با اشاره به مواضع روحانی در نخستین کنفرانس خبری که دوشنبه برگزار شد، نوشت: او با تاکید بر میانه‌رو بودن خود، گفته دولتش شفافیت بیشتری در زمینه برنامه هسته‌ای نشان خواهد داد.در بخش دیگری از این مطلب آمده: البته کسانی که انتظار تغییری بزرگ و مهیج داشتند، نباید منتظر بمانند.

روحانی و سایر تشکیلات سیاسی ایران مدت‌هاست بر موضع تهران مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی علاقه‌ای به تولید تسلیحات هسته‌ای ندارد، تاکید دارند. حق این کشور برای دنبال کردن اهداف توسعه هسته‌ای، نیز بحثی ملی است که ایرانیان را از همه طیف‌های سیاسی متحد می‌کند. حسن روحانی نیز در این کنفرانس خبری درباره سیاست‌های قلدرمآبانه و یکطرفه آمریکا و متحدانش هشدار داده است.

*نخستین واکنش اوباما به انتخابات

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی درباره نتیجه انتخابات ایران و احتمال لغو تحریم‌ها تاکید کرد که دلیلی برای لغو تحریم‌ها در شرایط کنونی وجود ندارد.به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری پی‌بی‌اس و در پاسخ به سوالی درباره نتیجه انتخابات ایران و احتمال لغو تحریم‌ها تاکید کرد، دلیلی برای لغو تحریم‌ها در شرایط کنونی وجود ندارد. وی درباره پیروزی حسن روحانی در انتخابات ایران ادعا کرد که این نتیجه نشان می‌دهد مردم این کشور خواهان مقابله و رو در رو شدن با جامعه جهانی نیستند.

شوشان: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار