اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۷۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲
 عادله لکی زاده

آسیب های اجتماعی نوعی بی نظمی است که چالشی برای ارزش های محوری جامعه محسوب میشود. در بستر جامعه و متاثر از نابرابرهای اقتصادی ،اجتماعی ،فرهنگی ،سیاسی به مسایلی نظیر بیکاری تکدگری، فقر ،طلاق ،اعتیاد ،خودکشی منجر میشود. یکی از اسیب های اجتماعی که کمتر به ان توجه و رسیدگی شده است مشکلات زنان بدسرپرست است.

بنا به نظر بسیاری از کارشناسان این حوزه تحت تاثیر مشکل ها بیش ترین قربانیان اسیب های اجتماعی زنان هستند. اسلام زن را بعنوان مسله مهم زندگی و متمم حیات انسانی در مسایل اجتماعی اخلاقی خود جا داده است و او را به عنوان عضو موثر جامعه دانسته است.

پیامبر اسلام فرمودند :که زنان از عناصر اصلی اجتماع و ارکان بنیادی جامعه هستند. زنان به دلیل ساختار روحی و فیزیکی در جامعه ن چندان سنتی و ن چندان مدرن همواره سرزنش میشوند.

امروزه در تمام کشورها اولین قربانیان اسیب های مانند خشونت، همسرازاری، ایراد صدمه ی، عمدی اذیت و ازار جنسی زن است و جامعه ماهم از این قاعده مستثنی نیست .

زنان بدسرپرست مشمول ان دسته از بانوان جامعه هستند که دارای مردانی معتاد ،بیکار، ناسازگار و بیمار ،خلاف کار یا از کارافتاده یا دربند هستند که به دلیل عدم حضور موثر یا نبود همسر یا سرپرست خانواده اداره زندگی را عهده دار هستند.

زنان بدسرپرست و مشکلاتی همچون عدم امنیت اجتماعی و اسایش روانی از طرف جامعه و وجود خلاء های عاطفی از خانواده و مشکلات اقتصادی و فقدان مهارت های شغلی دست و پنجه نرم می کنند با توجه به اینکه این زنان تحت حمایت هیچ نهاد و ارگانی نیستند مسلما رسیدگی به ان ها دشوارتر و همین دلیل شاهد اسیب های اجتماعی بیشتری در بین این قشرهستیم.

در مقابله با اسیب های و در راس ان طلاق ،اعتیاد، خشونت برنامه های اجرایی هدف گذاری بایداجرا شود که این هدف گذاری تا چه میزان در نقش حمایتی از زنان بدسرپرست را پررنگ کند زنان بدسرپرست به لحاظ وجود همسر نتواستند انطور که باید و شاید قوانین حمایتی از ان تصویب شود.

اتفاقی که سختی زندگی را بردوش بکشند و کور سوی امید انها را کمتر.. امروزه یکی از شاخص های اصلی و مهم توسعه پایدار گسترش رفاه اجتماعی و برقراری عدالت اجتماعی برای اقشارنیازمند جامعه است.

تمام افراد جامعه که توانایی کمک به این زنان را دارند باید از مشارکت سازمان ها موسسات انجمن ها و تشکل های مردم نهاد سهمی هرچند کوچک در توانمندی سازی و بهبود کیفیت زندگی انها برعهده بگیرند.

باید برای مقابله با این معظل بزرگ اجتماعی یک عزم ملی صورت بگیرد که هرچه زمان بیشتر از دست برود عواقبی جز این پیام نیست: 
 مرگ خانواده =مرگ جامعه

امید است زمینه ساز امری خیر در این دنیا و کاشتن دانه ثواب برای اخرت خود باشیم به امید روزی که تمام زنان سرپرست خانواده و کودکان انان یک زندگی ارام و امن را تجربه کنند .
عشق در دلهایشان 
خنده برلبهایشان 
روزگاران به کامشان


برچسب ها: عادله لکی زاده
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار