اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۷۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷
سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اقدامات انجام شده در این مرکز، از تلاش برای اتصال به شبکه علمی کشور خبرداد و گفت: ما دومین دانشگاه در کشور خواهیم بود که مزیت استفاده از این شبکه علمی را خواهد داشت و این امر سبب خواهد شد راه سایر دانشگاه‌های استان نیز برای اتصال به این شبکه باز شود. 

احسان بیگ‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه خوزستان، اظهار کرد: در مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه٬ برنامه‌هایی را تعریف کردیم تا کارها بر اساس آن پیش برود. بر همین اساس٬ یکی از کارهای انجام شده، اتصال فیبر نوری اختصاصی دانشگاه به مرکز زیرساخت استان بود که کار بزرگی محسوب می‌شود. از این پس دانشگاه به طور مستقیم به مرکز SC2 شرکت ارتباطات زیرساخت خوزستان متصل شده و فیبر نوری اختصاصی دارد. به موجب این کار، پهنای باند دانشگاه و شبکه علمی بی‌واسطه از مرکز زیرساخت استان دریافت می‌شود.

وی افزود: کار دیگر، طراحی وبسایت جدید دانشگاه بود؛ با توجه به اینکه وبسایت دانشگاه در سالیان گذشته طراحی شده، نیاز است متناسب با استانداردهای روز، بروزرسانی شود. اکنون وبسایت جدید دانشگاه، مراحل نهایی خود را طی می‌کند و در یک یا دو ماه آینده، آماده رونمایی خواهد بود.

سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: در کشور یک شبکه به نام شبکه علمی وجود دارد که پهنای باند اختصاصی با سرویس‌های خاص داشته و با وزارت ارتباطات قرارداد دارد تا همه دانشگاه‌های کشور از آن استفاده کنند. این شبکه، سرویس‌های ضمیمه علمی و آموزشی دارد و دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی علمی دنیا از طریق آن امکان‌پذیر است. اتصال به این شبکه علمی٬ از مواردی است که ما در دستور کار قرار داده‌ایم.

دانشگاه شهید چمران در اولویت اتصال به شبکه علمی کشور

بیگ‌زاده افزود: با توجه به تعداد دانشگاه‌ها در کشور، نقشه راهی در چند فاز برای توسعه این شبکه تعیین شده است که فاز اول، دانشگاه‌های تهران را در بر می‌گیرد و دانشگاه شهید چمران اهواز در ابتدا در فاز سوم این نقشه قرار داشت و بنا بود طبق زمان‌بندی اولیه٬ در پاییز سال ۹۷ به این شبکه متصل شود.

وی ادامه داد: این زمان بسیار طولانی بود؛ بنابراین با پیگیری‌های مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه و چندین مرحله رایزنی با وزارت ارتباطات٬ وزارتخانه را متقاعد کردیم که دانشگاه شهید چمران در اولویت اول برای اتصال شبکه علمی قرار گیرد و همراه با تهران به آن متصل شود؛ وزیر ارتباطات سابق و وزیر فعلی وزارت ارتباطات - که در آن زمان معاون وزیر و رییس شرکت ارتباطات زیر ساخت کشور بود - نیز در سفر خود در زمستان سال گذشته بر این موضوع تاکید کرد.

سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: بنابراین می‌توان گفت ما دومین دانشگاه در کشور خواهیم بود که مزیت استفاده از این شبکه علمی را دارد و این امر سبب خواهد شد راه سایر دانشگاه‌های استان نیز برای اتصال به این شبکه باز شود. پیش‌بینی می‌شود در مهرماه سال جاری ارتباط دانشگاه با شبکه علمی برقرار شود.

60 هزار متر کابل اینترنت در خوابگاه‌ها کشیده شد

بیگ‌زاده همچنین با اشاره به اینترنت دانشجویان خوابگاهی، گفت: با توجه به تجربه فعالیت من در سایر دانشگاه‌ها، موضوع اینترنت خوابگاه یکی از دغدغه‌های من بود تا دانشجویان بدون مشکل به آن دسترسی مناسب داشته باشند. در دوران مدیریت قبلی مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه٬‌ تصمیم گرفته شد که در کنار آنتن‌های وای‌فای موجود در خوابگاه، بلوک‌ها به کابل اینترنت نیز مجهز شوند تا هر دانشجو بتواند از طریق LAN و با استفاده از کابل به اینترنت متصل شود.

وی افزود: وقتی تعداد استفاده‌کنندگان زیاد باشد، مودم‌های وای‌فای قدرت لازم را ندارند و کیفیت ارایه اینترنت دچار اختلال می‌شود، در حالی که اگر اینترنت از طریق کابل باشد، این مشکل ایجاد نمی‌شود. در سال گذشته کابل‌کشی LAN برای دو بلوک خوابگاهی انجام شد. امسال نیز علی‌رغم سختی فراوان، کابل‌کشی شش بلوک را در دستور کار قرار دادیم که در این راستا٬ چهار بلوک خوابگاه دخترانه و دو بلوک خوابگاه پسرانه کابل‌کشی شدند و در مجموع، نزدیک به 60 هزار متر کابل‌کشی انجام گرفت که رقمی بی‌نظیر و بزرگ محسوب می‌شود. انجام این فرآیند کابل‌کشی حتی از برنامه زمان‌بندی نیز جلوتر بود و زودتر انجام گرفت.

سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: در خوابگاه‌های دخترانه کابل‌کشی و تجهیز بلوک‌ها دشوارتر است٬ چرا که کارگران مرد در زمان فعالیت خوابگاه نمی‌توانند برای کابل‌کشی وارد آن شوند. بنابراین به طور معمول امکان ایجاد شبکه در طول سال تحصیلی وجود ندارد و این کار را تنها در تابستان می‌توان انجام داد.

نوسازی شبکه‌های رایانه‌ای فرسوده کتابخانه مرکزی و ...

بیگ‌زاده با اشاره به اتاق سرور دانشگاه نیز گفت: در این اتاق کمبودهایی وجود داشت که به کمک ریاست، معاونت اداری و مالی و معاونت پژوهشی دانشگاه، چند سرور قدرتمند را به مجموعه اضافه کردیم که نوسازی مناسبی محسوب می‌شود، به طوری که تا چند سال آینده مشکلی از جهت سرور نخواهیم داشت؛ سرورهای قدیمی دانشگاه دیگر منابع کافی را نداشتند.

وی تصریح کرد: همچنین تهیه دیزل‌ژنراتور از دیگر کارهای ضروری بود که در حال انجام است. با توجه به اینکه تعداد قطعی برق امسال زیاد بود و دستگاه‌های UPS ما ظرفیت محدودی دارند، سرویس‌ها از مدار خارج می‌شدند. با رایزنی‌های انجام شده در آینده نزدیک، دیزل‌ژنراتور اختصاصی برای اتاق سرور دانشگاه تامین می‌شود تا در هنگام قطعی برق، سرویس‌ها از مدار خارج نشوند.

سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص دستگاه‌های فرسوده رایانه در برخی از دانشکده‌ها، عنوان کرد: با توجه به اینکه ممکن است برخی دستگاه‌ها عملکرد مطلوبی نداشته باشند و فرسوده شده باشند، اقدام به نوسازی کامپیوترها کردیم و تلاش این است که با توجه به منابع مالی موجود، همه دانشکده‌ها تا حد ممکن در این زمینه نوسازی شوند.

بیگ‌زاده ادامه داد: یکی دیگر از فعالیت‌های مدیریت فناوری اطلاعات، نوسازی شبکه رایانه‌ای واحدهای مختلف تابعه است که در این راستا شبکه داخلی بسیار قدیمی و فرسوده دانشکده کشاورزی به طور کامل بازسازی و کابل‌کشی جدید و یک شبکه قوی ایجاد شد که از ابتدای مهرماه قابل بهره‌برداری است. همچنین شبکه داخلی کتابخانه مرکزی دانشگاه که یک ساختمان عظیم با معماری پیچیده است، هم‌اکنون در حال انجام است و به یاری خدا در ماه آینده قابل بهره‌برداری خواهد بود. علاوه بر آن، شبکه داخلی معاونت آموزشی دانشگاه نیز در نیمه اول سال جاری نوسازی شد.

پهنای باند دانشگاه در سال جدید افزایش قابل توجهی خواهد داشت

وی افزود: برای افزایش ضریب برقراری شبکه فیبر نوری دانشگاه در خوابگاه‌ها، در مجتمع خوابگاهی برادران شبکه فیبر نوری بصورت Ring برقرار گردید که در صورت قطعی آن در یک محل، بدون هیچگونه مشکلی می‌توان بلافاصله ساختمان مربوط را وارد مدار کرد. در صورت تامین بودجه، در آینده کلیه دانشکده‌ها و خوابگاه‌ها بصورت Ring به شبکه فیبر نوری متصل خواهند شد.

سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه شهید چمران اهواز درباره ارتقای پهنای باند دانشگاه، گفت: در انتظاریم تا اتصال دانشگاه به شبکه علمی انجام شود. در حال حاضر در مجموع پهنای باند دانشگاه نزدیک به 250 مگابیت بر ثانیه است که درصدد هستیم در سال جدید حجم قابل توجهی به آن اضافه کنیم.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار