استفاده غیر اصولی و غیر بهداشتی از این مواد شیمیایی که گاهی اوقات ترکیبات آن ها شناخته شده نیست می‌تواند به مو صدمه بزند و حالت شفاف و براق را از مو بگیرد.

"> واکس و ژل چه بر سر موها می آورد ؟ / یادداشت اختصاصی دکتر زینب ظاهری کارشناس لوزام آرایشی در خوزستان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۷۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۸

استفاده غیر اصولی و غیر بهداشتی از این مواد شیمیایی که گاهی اوقات ترکیبات آن ها شناخته شده نیست می‌تواند به مو صدمه بزند و حالت شفاف و براق را از مو بگیرد.

 

اختصاصی شوشان / دکتر زینب ظاهری کارشناس لوزام آرایشی در خوزستان : مو از سلول های مرده تشکیل شده ولی این سلول های مرده تاثیر زیادی بر زیبایی دارند . شکل دادن به مو تاریخچه‌ای بسیار طولانی به قدمت دوران باستان دارد. در آن دوران از استوانه‌های فلزی، روغن‌ها و مواد معطر برای این منظور استفاده می‌شد، امروزه هم تمام افراد سعی می کنند به هر نوعی که شده موی خود را زیبا تر جلوه دهند .اما کمتر کسی از عوارض ژل، اسپری، موس، فوم ، کرم، واکس و ... آشنایی دارند . استفاده مکرر و طولانی‌مدت از بعضی از این مواد شیمیایی، هر چند با خود ریشه و پوست سر تماس نداشته باشد باعث شکنندگی ساقه مو، کدر شدن، مات‌شدن‌ و تغییر رنگ و تغییر شکل در ساقه مو می ‌شود.

به عبارت ساده‌تر استفاده غیر اصولی و غیر بهداشتی از این مواد شیمیایی که گاهی اوقات ترکیبات آن ها شناخته شده نیست می‌تواند به مو صدمه بزند و حالت شفاف و براق را از مو بگیرد. ترکیبات شیمیایی وقتی با سطح پوست سر تماس پیدا کند مانند هر ماده دیگری می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک شود و در صورتی که موادی شبیه چسب (شبیه موادی که گاهی در چسب ناخن استفاده می‌شود) در آن ها وجود داشته باشد به دلیل ترکیبات تقریبا سمی که در داخل چسب‌ها است وقتی به مقدار زیاد مصرف می‌شود توسط سطح پوست جذب شده و می‌تواند به پوست آسیب برسانند و موجب واکنش‌های آلرژیک شوند.

استفاده بیش از حد از محصولاتی که بتوانند سطح پوست سر را بپوشاند و نگذارد که پوست سر به‌طور طبیعی تنفس داشته باشد و با هوای آزاد در ارتباط باشد، باعث ایجاد ضایعات جوش مانندی آکنه‌ای اختصاصی می‌شود که اگر همراه با واکنش‌های آلرژیک باشد، برای فرد مشکل‌ساز خواهد شد.

علت تفاوت هاي موجود در حالتهاي موي افراد نيز تفاوتهاي ژنتيكي در اسيد آمينه هاي سازنده ي پروتئين موي آنهاست و چون هر گروه از اسيدهاي آمينه پيوندهاي ثانويه ي متفاوتي مي دهند پس حالتهاي مختلفي براي مو مي توان در نظر گرفت.

چگونگي تاثير مواد نرم كننده مو از طريق اثر گذاشتن بر همان پيوندهاي هيدروژني مارپيچ آلفا مي باشد. اين مواد به طور هدف دار بعضي پيوندها را باز كرده و بر استحكام برخي ديگر مي افزايند و نتيجه اين مي شود كه به طور مثال موي صاف و بدون حالت تاب می خورد و به سمتي خاص رود. اين مواد اغلب شيميايي قادرند جهت گيري مولكولها و پيوندهاي بين مولكولي را به طوري تنظيم كنند كه با شانه كردن مو به سمت دلخواه همان پيوندها در همان جهت تشكيل شوند و پس از خشك شدن مو به حالتي كه شانه زده شده است در آيد. استفاده مكرر از اين مواد نيز نمي تواند مطلوب باشد زيرا به مرور سبب شكنندگي تارهاي مو و از هم گسيختگي رشته هاي تشكيل دهنده ي تارمو و ايجاد موخوره مي شود.

ژل‌هاي پليمري يا ژل‌هاي حقيقي : ژل‌هاي پليمري يا ژل‌هاي حقيقي، مخلوطي از آب، يك عامل حالت دهنده و يك پليمر تثبيت كننده با وزن ملكولي بالا هستند . وقتي كه اين مواد روي مو قرار مي‌گيرند، رشته‌هاي مو با مخلوط آب و پليمر پوشانده مي‌شوند. سپس آب از روي مو تبخير شده و لايه نازكي از پليمر روي آن را مي‌پوشاند. اين پليمر بايد پوششي سبك، قابل انعطاف و شفاف روي مو بر جاي گذارد و درخشندگي خاصي به آن بدهد، ضمن آنكه گره‌ها و الكتريسته ساكن مو تاحدي كاهش يابد.

يك روش مناسب استفاده از ژل اين است كه پس از شستشو با شامپوي مناسب، آب اضافي را با استفاده از حوله (با روش گذاشتن و برداشتن) از روي مو بزدائيد. سپس مقداري ژل در كف دست خود قرار داده و پس از پخش آن بر روي دست به طور يكنواخت روي مو پخش كنيد (به گونه‌اي كه قشر نازكي از آن روي تار موها را بپوشاند) و به آرامي گره موها را باز كنيد و آنها را شانه كنيد.

ژل‌ها نسبت به موس‌ها قوام سفت‌تر و كم انعطاف‌تري به موها مي‌بخشند و براي آرايش‌ها و مدل‌هايي كه نياز به قوام و انعطاف‌ناپذيري مو دارند به كار مي‌روند. ژلها سودی برای مو ندارند و هیچ گونه ارزش درمانی برای جلوگیری از ریزش مو هم ندارند. برعکس، در صورتی که در حجم زیاد استفاده شوند یا در مواقعی که ژل با پوست سر تماس حاصل کند یا مدت طولانی روی موها بماند، چه بسا همین ژل ها باعث ایجاد حساسیت یا ریزش مو شوند.

موس يا فوم: موس يا فوم يكي از محصولات شكل دهنده مو به شمار مي آيد كه به شكل كف‌ ‌كرم مانند از بطري خارج مي شود.

مواد تشكيل دهنده اين فراورده، شبيه ژل موست با اين تفاوت كه در قوطي هاي تحت فشار عرضه مي شود و در تركيب آن علاوه بر مواد فعال مقدار اندكي ماده پيشران وجود دارد كه وظيفه خارج كردن ماده و ايجاد كف را دارد. اين كف به وسيله شانه روي مو پخش مي شود.

موس لايه نازك تري نسبت به ژل بر روي مو برجاي مي گذارد. در عوض قدرت نگه داري كمتر و توانايي كمتري در شكل دادن به مو داردو فرد در موقع استفاده از موس نسبت به ژل احساس مطبوع‌تري دارد.

موس‌ها در واقع براي قوام ‌و ضخامت دادن به مو در نظر گرفته شده‌اند و بيشتر به همراه سشوار استفاده مي‌شوند.

افشانه‌ها يا اسپري‌هاي مو : افشانه‌ها يا اسپري‌هاي مو ، اساسا محلول‌هايي هستند كه وقتي بر مو افشانده شوند،‌ ‌پوشش نازكي با استحكام كافي ايجاد مي‌كنند كه پس از تبخير حلال ، مو را در جاي خود‌ ‌نگه مي‌دارد‌. اگر اسپری‌های حالت‌دهنده مو با ریشه موها برخورد کنند،موجب ریزش مو،ایجاد موخوره و پوسته پوسته شدن کف سر می‌شوند اما اگر مواد تشکیل‌دهنده این حالت‌دهنده‌ها با ریشه مو تماس پیدا نکند،عوارض زیادی به وجود نمی‌آورد.

اسپری‌های مو در گروه عوامل تشدید كننده علایم آسم به شمار می‌آیند و به راحتی می‌توانند موجب تحریك مجاری تنفسی شوند و می‌توانند حتی شما را تا مرز یك حمله آسمی پیش ببرند.

واكس مو: واكس مو يكي از محصولات مدل دهنده مو به شمار مي آيد كه قوامي شبيه موم دارد. از اين رو به آن واكس (يا همان‌موم)‌ گفته مي‌شود. اين محصول با چسباندن تارهاي مو به يكديگر بافتي طبيعي به آن مي‌بخشد. راست نگه داشتن موي كوتاه رو به بالا، يكي ديگر ازكاربردهاي واكس مو است. با استفاده از اين محصول، ضمن اينكه مو جلاي روغني و قابليت جابجايي خود را حفظ مي‌كند مي‌تواند در يك جهت خاص تثبيت ‌شود.

 

انواع گوناگون حالت‌دهنده‌ها مانند اسپری،ژل و چسب‌ها در پایان روز باید از روی موها شسته شوند زیرا در غیر این صورت،به شکل ذره‌های خشک شده از موها جدا می‌شوند و ایجاد شوره کاذب می‌کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار