اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۷۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱
علی عبدالخانی

کاریزماتیک  Charismatic یا رهبری کاریزماتیک در حقیقت به شخصیت و جذابیت یک فرد که می تواند در مردم نفوذ کند و آنان را به شور و فداکاری وادار سازد گفته می شود.

بعبارت دیگر شخصیت کاریزماتیک، به کاراکتری گفته می شود که به سبب داشتن برخی ویژگی ها، الگوی سایرین محسوب می شود و حتی می تواند برای آنها الهام بخش هم باشد. شخصیت های کاریزماتیک که وجودشان در دنیا نادر است، افرادی هستند که می توانند با قدرت خود جمعیت زیادی را تحت تاثیر قرار دهند و آنها را به سمت و سوی خود جذب کنند.

کاریزماتیک ها هر باوری که داشته باشند در آن ثابت قدم هستند و علی القاعده توپ هم باورشان را تکان نمی دهد!. برای آنها عقیده و باورشان و استواری و پافشاری بر آن از هر چیز دیگری مهمتر و پررنگ تر است.

کاریزماتیک در لغت به معنی جذابیت غیرعادی و دارا بودن صفت‌های ویژه و ممتاز و منحصر به‌ فردی است که مورد پسند و ستایش تعداد زیادی از دیگر انسان‌ هاست.* کاریزماتیک جاذبه‌ای فردی که اثری اجتماعی دارد.

ماکس وبر (حقوقدان، سیاستمدار، تاریخدان و جامعه‌شناس آلمانی) با طرح *اقتدار کاریزماتیک* باعث گسترش کاربرد این اصطلاح شد. موارد فوق مجموعه ای از تعاریف مرتبط به کاریزما و کاریزماتیک بود که به قصد اخذ یک نتیجه تقدیم گردید.

اکنون به سخنان علیرضا مسرور  توجه فرمایید:  واقعیت آن است دکتر شریعتی دارای خصوصیاتی است که (باتوجه به فرهنگ ما ایرانیها) بالقوه کاریزمای یک مدیر موفق را در اذهان تداعی می کند. او جوان است، باهوش وزیرک است، پر انرژی و خستگی ناپذیر است، مردمی است (و به اصطلاح عامیانه خاکی است) و از همه مهمتر در دسترس ترین مدیر در نوع خود است.

در منطق قاعده ای وجود دارد بنام محدود بودن معناها‌ بر الفاظ و به معنای این است که هر کلمه و عبارت و واژه ای لاجرم معنای خاص خود را می دهد، لذا از آقای مسرور می پرسیم که با توجه به تعاریف مربوط به شخصیتهای کاریزماتیک، از نظر ایشان آیا استاندار از چنین صفت یا خصوصیت سخت المنالی برخوردار هستند؟ معیار و شاخص علمی و قطعی ایشان برای رسیدن به این کشف چیست؟ با توجه به نسبی بودن معیارهای سنجش هوش و تعیین میزان زیرکی اشخاص، ایشان چگونه توانسته اند هوش و میزان زیرکی استاندار را تعیین کنند و او را در چنین زمره ای قرار دهند؟ آیا مبنای سنجش و تشخیص ایشان علمی بوده است یا شخصی؟ آیا جوان بودن، در دسترس بودن و در فرض هوشیاری و زیرکی بسیار بالای استاندار، چنین صفاتی برای اطلاق کاریزماتیک به شخصیت استاندار کافی است؟ آیا یافته های کشف گونه ایشان در مورد شریعتی را می توان در مقام مجادله به اثبات رساند؟ 

راقم کماکان متحیر مانده که ضرورت پناه بردن برخی اشخاص به این قبیل ادبیات نامانوس چیست؟ این رویکرد تبلیغاتی منحصر بفرد تا چه حد می تواند به استاندار کمک‌ کند؟

اگر قصد تابعان این رویکرد دفاع از استاندار است که باید بدانند هیچ تخریبی تاثیرگذارتر از شیوه های بکارگرفته شده ‌از سوی آنها نمی تواند به شخصیت حقوقی استاندار لطمه بزند.

آنها حق دارند استاندار را جوان، پرانرژی، خستگی ناپذیر و تسامحاً باهوش و زيرك خطاب کنند، اما الصاق صفتی بسیار نادر و صعب الاثبات بنام کاریزماتیک به ایشان در درجه اول جفا و ظلم به ایشان است زیرا چنین ظرف و مظروفی از هیچگونه انطباقی بهره نمی برند.

این مطلب را به امید اینکه کارگزاران و مدیران ارشد را با چنین صفات و خصوصیات غیر واقعی، مغرور نسازیم و آنها را از ادای حداقل وظایفشان باز نداریم، به پایان می بریم.

برچسب ها: علی عبدالخانی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار