چند وقتي است كه داستان تباني و دست هاي آلوده در فوتبال ايران نقل مجلس رسانه هاي كشور شده است و همه از لزوم برخورد جدي با آن مي گويند.

"> دست های آلوده در فوتـبال ایران و خوزستان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۰

چند وقتي است كه داستان تباني و دست هاي آلوده در فوتبال ايران نقل مجلس رسانه هاي كشور شده است و همه از لزوم برخورد جدي با آن مي گويند.

 

شوشان / سید علیرضا شریفی

چند وقتي است كه داستان تباني و دست هاي آلوده در فوتبال ايران نقل مجلس رسانه هاي كشور شده است و همه از لزوم برخورد جدي با آن  مي گويند.

چون اين جريانات توسط يك سري افراد مخوف و با رويه اي رمزآلود به وقوع مي پيوندد ، اثبات آن بسيار دشوار مي نمايد و تنها راه حل مبارزه با اين پديده ي مذموم تعامل چند جانبه ميان نهادهايي چون فدراسيون فوتبال ، نيروي انتظامي و قوه ي قضائيه است تا از رسوخ و گسترش آن جلوگيري شود.

تباني درهمه جاي دنياي فوتبال - البته باشدت وضعف - وجود دارد و تهديدي جدي براي اين ورزش پرطرفدار محسوب مي شود. چندي پيش رسانه ها اعلام كردند پليس بين الملل 380 مسابقه ي فوتبال را شناسايي کرده که در آن ها تباني صورت گرفته است.

کارآگاهان در يک تحقيق و بررسي گسترده متوجه باند خلافکاري شدند که با رشوه دادن به داوران ، بازيکنان و مسئولين باشگاه ها نتيجه ي بازي هاي فوتبال را تغيير مي دادند.اين تيم پليس بيش از 380 بازي را در 15 کشور شناسايي کرده اند که گريبانگير اين مشکل شده اند.بعضي از اين بازي ها حتي در ليگ قهرمانان برگزار شده اند و بروز چنين اتفاقاتي در اين سطح فوتبال غم انگيز است .

بسياري از بزرگان فوتبال دركشورما و ديگركشورها تباني را نكوهش كرده  و در ذم  آن سخن رانده اند.

ميشل پلاتینی مي گويد: تبانی بزرگترین خطری است که فوتبال را تهدید می کند. او خوب مي داند درسال هاي اخير به علت سيستم هاي فشرده و دفاعي كه تيم هاي فوتبال ناگزير به گرايش به آن شده اند روز به روز بيشتر از قبل دست و پاي بازيكنان فوتبال براي هنرنمايي و ارائه ي بازي چشم نواز بسته شده است. حال اگر تماشاگر  فوتبال به اين باور برسدكه نتيجه ي يك رقابت هم از قبل مشخص شده باشد كم كم دور اين ورزش راخط خواهد كشيد و گريزتماشاگر يعني مرگ اين ورزش در ميان مدت.

در پايان اين گفتار نمونه اي دردناك از تباني درسطح بالاي فوتبال جهان آورده مي شود:

کثیف ترین تبانی فوتبال

مشخص ترین و البته کثیف ترین تبانی قرن درسال 1978 در مرحله ی یک چهارم پایانی جام جهانی آرژانتین رقم خورد که شرح آن در پی می آید.

آن زمان مرحله ی یک چهارم پایانی بازی ها در یک ساعت و هم زمان برگزار نمی شد و بدین ترتیب تیم هایی که در ساعت دوم بازی خود را برگزار می کردند با آگاهی از نتیجه ی بازی نخست به میدان می رفتند . همین امر ایجاد شک و سؤظن می کرد و نمونه ی آن نیز سرانجام رخ داد و رفتن آرژانتین به بازی پایانی با بدبینی و تردید جهانیان توأم گردید.

بازی های مرحله ی یک چهارم پایانی آن جام در دو گروه چهار تیمی برگزار می شد و تیم های نخست هر گروه به طورمستقیم در بازی پایانی حضور می یافتند.

تیم ملی برزیل در گروهی که علاوه بر آرژانتین میزبان، لهستان و پرو را در برابر خود می دید همه ی مسابقاتش را بدون باخت به سرانجام رساند.

هنگامی که در آخرین بازی اش در این مرحله تیم لهستان را با نتیجه ی 3-1 از پیش رو برداشت برای صعودش به آوردگاه پایانی جشن پیروزی ترتیب داد به ویژه آن که 6 گل زده و 1 خورده در کارنامه ی خود داشت و این در حالی بود که دیگر رقیبش یعنی تیم آرژانتین در شرایطی به مصاف پرو در آخرین بازی گروه می رفت که تنها 2 گل به رقیبان این مرحله زده بود و برای صعود به عنوان تیم نخست باید تیم پرو را با اختلاف بیش از 4 گل شکست می داد و این در حالی بود که تیم پرو "کوبیلاس" یکی از بهترین گلزنان تاریخ فوتبال و نفر اول جدول گلزنان آن جام  ( تا آن مرحله به همراه رنسن برینگ هلندی )  را در ترکیب داشت. البته حضور یک دروازه بان آرژانتینی الاصل به نام رامون کوئی روگا در ترکیب تیم پرو احتمال تبانی را در اذهان تقویت می کرد.

هنگامی که کوتینهو مربی تیم ملي برزیل در جمع خبرنگاران از بازی پایانی سخن می گفت ، خبر گل نخست آرژانتین به پرو را دریافت کرد و در پی آن 5 گل دیگر ! این امر باعث شد که آرژانتین با حساب 6-0 پرو را شکست داده و به آوردگاه پایانی برسد و با شکست هلند قهرمان جام لقب بگیرد و تیم نگون بخت برزیل ـ بدون باخت ـ عنوان سومی مسابقات را کسب نماید و اين لكه ي ننگ تا ابد بر دامان جام جهاني بماند.

نمونه های متعدد دیگری از باشگاه ها، بازیکنان و داوران وجود دارند که در طول سال ها گرفتار تبانی و یا تغییر در نتایج بازی ها شده اند. در اینجا نگاهی می اندازیم به تعدادی دیگر از معروف ترین تبانی ها در دنیای فوتبال.

تبانی سیاه 1982

الجزایر بدون شک یکی از محبوب ترین تیم های جام جهانی 1982 اسپانیا بود. آن ها در این تورنمنت با نتیجه باور نکردنی 2 - 1 مقابل آلمان غربی که مدعی اصلی این رقابت ها بود، پیروز شدند. این تیم شمال آفربقایی، روز قبل از بازی آلمان غربی و اتریش در گیخون، در آخرین بازی مرحله گروهی، مقابل شیلی به برتری دست یافته بودند. هر دو کشور اروپایی می دانستند که پیروزی 1 - 0 یا 2 - 0 برای هر دو آنها کافی خواهد بود تا بالاتر از الجزایری ها به دور بعد صعود کنند.

بنا به گفته یکی از کارشناسان ، پس از آنکه مهاجم آلمان غربی  در دقیقه 10 گلزنی کرد، هیچ کدام از دو تیم زحمت تلاش برای گلی دیگر را به جان نخریدند.هیچ کدام از دو تیم بعد از بازی، به دردسر نیافتادند، و آن بازی تکرار نشد، اما بعد از آن ماجرا، فیفا اعلام کرد که آخرین بازی مرحله گروهی، به طور همزمان برگزار خواهند شد.

ناتینگهام فارست - اندرلخت 1984

بنا به گزارش سایت فیفا ، تیم اندرلخت سرانجام بعد از 13 سال به خاطر رشوه دادن به داور دیدار نیمه نهایی جام یوفا، مقابل ناتینگهام فارست در سال 1984، مجازات شد.

تیم برایان کلاو قبل از سفر به بلژیک با نتیجه 2 - 0 در بازی رفت و در ورزشگاه خانگی خود به پیروزی رسیده بود. با این حال، راجر وندن استاک رئیس سابق اندرلخت اعتراف کرد که پدرش، کسی که در سال 1984 مالک باشگاه بلژیکی بوده، به  گروستا مورو داور اسپانیایی آن مسابقه ( کسی که 3 سال بعد از آن بازی، در یک سانحه رانندگی کشته شد) 20000 یورو رشوه داده بود.

اندرلخت بازی برگشت را با نتیجه 3 - 0 برد و به فینال صعود کرد، در حالی که در آن مسابقه فارست یک گل به ثمر رساند که مردود اعلام شد، ولی تصاویر تلویزیونی نشان می داد که گل سالم بوده است. با این حال، تیم بلژیکی در بازی فینال، در دو بازی رفت و برگشت، مغلوب تاتنهام شد.

اندرلخت در سال 1997، بعد از اعترافات رئیس باشگاه نسبت به جرم خود، از مسابقات اروپایی محروم شدند.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار