شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۴

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: توجه ویژه دولت جدید به ورزش می‌تواند انگیزه جوانان را برای ورود به عرصه های مختلف ورزش قهرمانی، همگانی و حرفه ای بيشتر کند.

سیدشریف حسینی درباره پيشنهادات خود براي دولت جديد در زمينه ورزش اظهارکرد: پیشنهادات گوناگوني در زمینه‌های مختلف وجود دارد که یکی از آن‌ها این است که وزارت ورزش و جوانان به وزارت ورزش و زنان تغییر نام پیدا کند و در واقع قسمتی از اين وزارت‌خانه به بانوان تعلق داشته باشد تا در زمینه‌های ورزشی و غیرورزشی بتواند بانوان را استعدادیابی و همراهی کند؛ زیرا بیش از نیمی از جامعه را زنان تشکیل می‌دهند و باید قسمت اعظم یک وزارت‌خانه و شاید هم کل یک وزارت به آن‌ها تعلق داشته باشد. به نظر من باتوجه به بحث‌های مطرح شده راجع به تشکیل وزارت زنان، بهتر است این کار انجام نشود اما به صورت بخشی از وزارت ورزش قرار بگیرد تا تمام فعالیت‌های بانوان در کشور را پوشش دهد.

وی با اشاره به این‌که جوانان در وزارت ورزش و جوانان مقهور شده ‌اند، اظهارکرد: انتظار ما از دولت جدید بیشتر از دولت مستقر است و نباید این‌گونه باشد که بخش زنان مانند جوانان مورد بی‌توجهی قرار بگیرد. انتقاد دیگری که در حال حاضر به این وزارت وارد است اين است كه نگاهش فقط به فوتبال است ولي چنانچه بخش بانوان در آن شروع به كار كند، بايد بتوانیم همراه با سایر وزارت‌خانه‌ها و نیز دولت، رشد و شکوفایی داشته باشیم.

نماینده مردم اهواز در خانه ملت افزود: این پیشنهاد را به این دلیل می‌دهم که دولت و وزیر آینده ورزش باید یک برنامه مدون با نگاه کارشناسانه و نه با برنامه روی کاغذ و فراموشی همه موضوعات و پرداختن به ورزش‌های دارای طرفدار، یک توزیع متوازن در کنار توسعه پایدار را در ورزش کشور ايجاد كنند تا زمینه‌های رشد ورزش تربیتی را در مدارس و دانشگاه‌ها و پس از آن ورزش همگانی داشته باشیم و درنهايت خروجی آن‌ها برای ورزش قهرمانی و پس از آن حرفه‌ای، استعدادیابی شوند. اگر این سلسله مراتب اتفاق بیفتد، شرایط در ورزش برای همه استعدادها یکسان خواهد بود. این ظرفیت‌ها امکانات می‌خواهد، امکاناتی که عدد و رقمی نباشد و براساس کار کارشناسی صورت گرفته باشد. مشکلی که ما تاكنون در کشور داشتیم این بود که فقط می‌خواستیم تعداد ساختمان‌ها و سالن‌های ورزشی را افزایش دهیم اما وقتی وارد سالن می‌شویم می‌بینیم که سقف کوتاه است و برای ورزش‌های اندکی می‌توان از آن استفاده کرد، یا تجهیزات آن دچار مشکل هستند و سالن قابل استفاده نیست ولی در آمار ساخت‌ها آمده است. ما باید از آمارسازی بگذریم.

وی با اشاره به این‌که از دولت جدید انتظار دارم که ورزش را به صورت پایه‌ای آغاز کند، افزود: باید بین آموزش و پرورش و وزارت ورزش تلفیق صورت بگیرد. خروجی ورزش قهرمانی ما باید از پایه و مدارس شروع شود و به اين منظور باید از ظرفیت‌ها و امکانات ورزشی مدارس استفاده كنيم. این قوانین در برنامه پنجم توسعه وجود دارد ولی انجام نشده است. انتظار ما این است که دولت جدید در بخش ورزش برنامه بلندمدت، نگاه به خروجی‌های بلندمدت، ایجاد جایگاه واقعی ورزش، ایجاد جایگاه واقعی برای جوانان، استعدادیابی در همه زمینه‌ها و ایجاد جایگاه واقعی برای بانوان جهت دستیابی به اهدافی که در برنامه و چشم‌انداز هشت سال گذشته دیده شده اما تاكنون آن‌گونه که باید و شاید نتوانسته‌ایم به آن‌ها دست پیدا کنیم، با برنامه عمل كند.

حسینی ادامه‌داد: برنامه بلندمدت، کارهای اساسی است که بايد برای مدارس ابتدایی و دبیرستان‌ها برنامه‌ریزی شود. برنامه میان‌مدت برای انجام کارهایی است كه به پایان رساندن آن‌ها را در دستور کار داریم؛ مانند تکمیل امکانات و برنامه کوتاه‌مدت وضعیت فعلی تیم‌های ملی و شرایط موجود برای کسب نتایج است. به نظرم نباید دولت‌ها را با برنامه‌های جدیدشان ببینیم بلکه باید آن‌ها را براساس چشم‌انداز 20 ساله کشور نگاه کنیم. اين چشم‌انداز هدف‌گذاری شده و مشخص است ولی دولت‌ها رفتارهای متفاوتی برای رسیدن به این اهداف دارند. ما راه طولانی‌اي برای رسیدن به این اهداف در پیش داریم و این شرایط را باید با برنامه‌های مشخص پیش ببریم تا بتوانیم نتیجه بگیریم.

وی به خصوصی‌سازی باشگاه‌ها اشاره‌کرد و گفت: در بودجه سال 92 مصوب کردیم که تعاونی‌ها و بخش خصوصی توانمند می‌توانند باشگاه‌هایی را که سهام‌شان به نوعی دولتی است، خریداری کنند؛ یعنی دولت را به واگذاری باشگاه‌های دولتی مکلف کردیم. مصوب کردیم استقلال و پرسپولیس 49 درصد به هواداران و 51 درصد به بخش خصوصی و یا تعاونی توانمند واگذار شوند اما اگر قرار باشد بخش خصوصی به نوعی رفتار کند که فقط به فکر منافع شخصی خودش باشد، مانند تيم‌هاي استیل‌آذین، استقلال‌اهواز و ابومسلم مشهد، موجب می‌شود که الان نامی از آن‌ها نباشد و یا در لیگ‌های پایین کشور باشند.

 

نماينده مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي افزود: دلیل اين شرايط تيم‌هاي خصوصي چند مورد است که عمدتا شامل عدم عدالت در توزیع امکانات است؛ زیرا یک تیم خصوصی نمی‌تواند با یک تیم دولتی رقابت کند. اگر قرار باشد باشگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شوند، مانند سایر کشورهای جهان این اتفاق باید برای تمام تیم‌ها بیفتد تا هم منافع بخش خصوصی تامین شود، هم نظارت دولتی وجود داشته باشد و هم باشگاه‌ها به سطح حرفه‌ای ارتقا پیدا کنند. اگر این دوگانگی در فوتبال و یا هر ورزش دیگری وجود داشته باشد، نتیجه این خواهد بود که هر سال چند تیم مشخص قهرمان شده و تیم‌هایی که به دسته پايين‌تر سقوط می‌کنند، تیم‌های خصوصی خواهند بود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار