شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۸۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۴



سهام خزلی

گاهی می شود با نگاهی به فرزندان یا کودکانی که پیرامونمان هستند ، برخی رفتارها راآموخت. کودکان توانایی های بی نظیری در کنترل خشم و غلبه بر استرس های درونی خود دارند که ما آدم بزرگ ها از آن بی نصیبیم . در دنیای شیرین کودکی مناسباتی وجود دارد که متاسفانه بسیاری از والدین در صدد از بین بردن آن هستند. در دنیای امروز هم که با سرعتی سر سام آور به سمت تغییر و تحولات اساسی و گاهی غیر مفید پیش میرود ، کوشش میشود که رفتارهای دلچسب کودکانه به سمت رفتار بزرگ تر ها سوق داده شود،

 به این معنا که از کودکان خواسته میشود که مناسباتی شبیه آدم بزرگ ها داشته باشند . اما کاش هر یک از ما به این باور برسیم که کودکان  با همین رفتارهای کودکانه خوب و دوست داشتنی هستند  ، با همین سادگی های لطیف و دلچسب . 

کودک درون بخشی از وجود هر یک از ماست . بخشی که در ناخودآگاه ما وجود دارد و ما را وادار به انجام کارهایی میکند که منجر به لطافت روح و فکرمان میشود . هر انسانی میتواند با تقویت این بعد روحانی در درون خود درست مانند یک کودک سالم و پر هیجان ، سرزنده و بشاش از دنیای پر تنش بزرگسالی ، هر چند برای لحظاتی کوتاه فاصله بگیرد . 

هر یک از ما بارها و بارها با افراد شاد و بذله گویی برخورد داشته ایم که هر چند در نگاه اول رفتارشان را نپسندیده ایم اما در باطن آرزو کرده ایم حتی برای لحظاتی کوتاه مانند آنها بی خیال و بی توجه به تمام مشکلات، کودکی کنیم . کودک درون ، طفل شاد و سرخوشی ست که در درون هر یک از ما وجود دارد و به هیچ وجه نمیتوان آن را انکار کرد . در علم روانشناسی هم با استفاده از قابلیت های کودک درون بسیاری از رفتارها و عادات نابهنجار و اضطراب های بجا مانده از دوران کودکی درمان میشوند. کودک درون ، همان طفل کوچکی ست که دوست دارد مورد توجه قرار گرفته و دوست داشته شود .هر یک از ما درون خود کودکی داریم که در حافظه یا ناخود آگاه ، جای گرفته و با دنیای روحی ما در ارتباط است چرا که بیشتر در قلمرو روح ما قرار دارد تا در حیطۀ رفتار آگاهانه . اما تا زمانی که هر یک از ما به عنوان یک فرد بزرگسال تلاش میکنیم نیازها و علایق این کودک پنهان در وجودخود را سرکوب کنیم هرگز یاد نخواهیم گرفت که چگونه شاد باشیم و در پرتو این شادمانی کودکانه به آرامش برسیم. 

ما آدم بزرگ ها میتوانیم در کنار حفظ مسئولیت های روزمره از کودکانمان شاد بودن و نشاط را بیاموزیم و صفحات مخدوش آرامش در لحظات زندگی را دوباره بازیابی کنیم . آنچه مسلم است هیچ تغییری یک باره پدید نمی آید و هیچ یک از ما نمیتوانیم به یک باره از یک انسان فرسوده به فردی سرحال و سرزنده که کودک درونی فعال و پویا دارد تبدیل شویم . اما قدم به قدم با کنار گذاشتن استرس های روزمره و دور بودن از وسوسه های فکری که متاسفانه گاهی جزو لاینفک زندگی امروزیست ، میتوان به احساسات کودکانه ای دست یافت که سالها پیش در روزهای کودکی و نوجوانی جا مانده است .یادمان باشد که با باز یابی همین احساسات لطیف و دوست داشتنی کودک درون میتوانیم حتی در اوج تنهایی از زندگی لذت ببریم . پس لطفا گاهی از کودکان بیاموزیم.

برچسب ها: سهام خزلی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار