شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۷

شوشان : زنده شدن برخی امیدها به بهبود شرایط و رفع برخی نگرانی‌ها و در عین حال افزایش خوش بینی به فضای سازنده سیاسی در کشور و منطقه، بازار داخلی ارز و سکه را با ریزش شدید قیمت‌ها مواجه کرده است.

شدت این اتفاق در حالی است که برخی رسیدن قیمت‌های داخلی به سطوح فعلی را در اندکی زمانی این‌چنین باور نمی‌کردند. هنوز هم برخی منتظر نوسان دوباره قیمت‌ها هستند. عده‌ای از اواسط هفته قبل کف قیمت دلار را 3300 تومان پیش‌بینی می‌کردند. افت قیمت از این سطح این عده را نیز غافل گیر کرده است. میزان خوش بیني‌ها به بازار داخلی در حالی روز به روز تقویت می‌شود که بازار به راحتی با نوسان قیمت جهانی طلا به سمت پایین همراستا می‌شود و مقاومتی نیز ندارد. با گذشت تنها یک هفته از انتخاب رییس‌جمهور منتخب، واکنش بازار ارز و سکه به این اتفاق شگفتی آفرین بوده است. دلار آمریکا از پنج‌شنبه گذشته تاکنون 345 تومان و سکه 158 هزار تومان کاهش قیمت ثبت کرده‌اند. خوش بینی به بهبود اوضاع اقتصادی و سیاسی از یک طرف و افزایش احتمالی طرف عرضه باعث تقویت ذهنیت فعالان بازار به تداوم کاهش قیمت‌ها شده است. در عین حال آنچه در این روزها به ویژه یک هفته گذشته مشاهده شده، هم راستایی بازار داخلی با افت قیمت جهانی طلا بوده است. اواخر هفته قبل قیمت طلا در بازارهای جهانی بیش از70 دلار کاهش یافت و بازار داخلی نیز در مسیر کاهشی خود از این رویداد به شدت متاثر شد. به گفته رییس کل بانک مرکزی میزان ارزهای خانگی موجود 18 میلیارد دلار است.

 

برخی از افراد البته رقم‌های بالاتری را نیز بیان کرده بودند. به هر روی در صورتی که روند کاهشی قیمت‌ها در این بازار ادامه یابد مردم ناچار به فروش ارزهای خود بوده تا از زیان بیشتر جلوگیری کنند. در چنین شرایطی بازار با مازاد ارز مواجه شده و قیمت آن طبعا کاهش زیادی را به خود خواهد دید. در همین هفته گذشته دارندگان ارز تقریبا از نگاه داشتن دارایی‌های ارزی خود10 درصد زیان کرده‌اند. سوم اینکه بهای طلا در بازارهای جهانی از اواخر این هفته به شدت کاهش یافت.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار