شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۶

سایت آبنمانیوز نوشت : گاهی که به تاریخ توسعه کشور بیاندازید سوابق طولانی سازمان آب وبرق خوزستان به عنوان اولین سازمان تخصصی توسعه طرح های زیر بنایی در تارک آن می درخشد . مجری بزرگترین طرح های ملی و زیر بنایی و راهبردی که سابقه ی آن حتا به قبل از تشکیل وزارت نیرو برمی گردد هم اکنون دستخوش تغییراتی شده است که نارضایتی عمومی را در بین کارکنان خود ایجاد نموده است.

سازمان آب و برق خوزستان نام بزرگی است که یادآور جهش به دوره ای نوین از اقتصاد کشور است که تدریجاً به شیر بی یال و دم و اشکمی تبدیل می شود که دیگر هیچ نشانی از گذشته خود را به همراه نداشته باشد.

با توجه به مطالعات انجام شده که به بیش از نیم قرن پیش برمی گردد استان خوزستان بهترین مکان برای توسعه طرح های زیر بنایی آب و برق کشور تشخیص داده شد. روزگاری از این استان به عنوان انبار غله کشور و از رودخانه کارون به عنوان طلای جاری یاد شده است. تجربیات ارزشمندی که توسط این سازمان بزرگ در راه توسعه خدمات زیر بنایی بدست آمد در سراسر کشور استفاده شد و همه ی متخصصان صنعت آب و برق کشور بر این نکته اتفاق نظر دارند که با ارزشترین تجربیات در ساخت و توسعه  و بهره برداری و تعمیرات سدها و نیروگاه های برقابی بزرگ و پیچیده ترین سازه های آبی و طولانی ترین شبکه های انتقال آب و آبیاری کشور  و قدیمی ترین آمارهای منابع آب و ایستگاه های سنجش منابع آب کشور در خوزستان بدست آمد و توسط این سازمان بزرگ در سرتاسر کشور توسعه یافت. از تجربیات بدست آمده ی این سازمان بنیان وزارت آب و برق گذاشته شد و تنها به همین دلیل دانشگاه شهید چمران با تکیه به علوم تولید شده ی این صنعت در خوزستان  در مهندسی آب قطب علمی کشورشد که این مهم بدست نیامدجز با تلاش های شبانه روزی نیروهای متعهد و کارشناسان تراز اولی که  در تمامی زمینه های آب و برق در کشورحرف اول را می زنند.

قبل و بعد از انقلاب مطالعه و اجرای طرح های بزرگ سدو نیروگاه های برقابی مانندسدهای مارون،کرخه ، کارون 2و3 و4 و5 و... برعهده سازمان آب و برق خوزستان بوده است که پس از تشکیل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران این وظیفه به آن شرکت منتقل ولیکن همواره سازمان آب و برق خوزستان با نیروهای توانمند خود مجری طرح های بزرگ دیگری بوده است که از آنها می توان اولین و بزرگترین سد خاکی کشور پس از انقلاب اسلامی(سد مارون)و اولین و بزرگترین نیروگاه برقابی کشور بعد از انقلاب(نیروگاه دوم سد شهید عباسپور) که با پیچسده ترین تکنولوژی ها اجرا شد،  نام برد .

پس از تصویب قانون تشکیل شرکت های برق منطقه ای و شرکت های آب وآبفا از فعالیت های شرکت های آب منطقه ای استان ها و انتزاع و تفکیک فعالیت های آب و آبفا با توجه به نوع خدمات به راحتی در شرکت های آب و آبفا صورت پذیرفت ولی همیشه این مسئله  وجود داشته  که با توجه به تحت پوشش بودن فعالیت های سدهای بزرگ و نقش آنها در تولید برق ملی خصوصاً در تابستان ها امکان جدا سازی فعالیت های خدمات آب و برق وجود ندارد و باید برای سازمان آب و برق خوزستان با توجه به قدمت و خدمات خاصی که ارائه می دهد ساختار سازمانی به خصوصی را در نظر داشت تا اینکه در دولت هشتم و با پی گیری های آقای بیطرف وزیر نیروی وقت خدمات تولید نیروگاه های حرارتی ،انتقال و توزیع برق در شرکت برق منطقه ای خوزستان ساماندهی و روند کوچک سازی این سازمان بزرگ تاکنون و به بهانه ابلاغ قانون مدیریت خدمات کشوری ادامه داشته است.

در ادامه این سیاست ها و با طرح موضوع انتقال آب از سرشاخه های کارون ،پرسنل و مدیران این سازمان با اعلام مخالفت های خود در محافل رسمی اداری و علمی و ارائه ادله قانونی و علمی همواره مانعی بزرگ برای اجرایی شدن آنها بوده اند از این رو وزارت نیرو برای تضعیف و کوچک سازی این سازمان کوشید و برای مطالعه طرح های بزرگ سدها ونیروگاه های برقابی توسط سازمان آب وبرق خوزستان مانع تراشی کرده و طرح های بزرگی را که کارکنان و متخصصان این سازمان مبدع و پایه گذار آنها در کشور بوده اند را به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران منتقل نماید .

به جرات می توان گفت کارشناسان این سازمان از توانمندی مثال زدنی در صنعت آب و برق برخوردارند و تجمع تخصص ها ی مختلف و بالندگی علمی آنها را در هیچ جای کشور با این  نمی توان یافت و از این رو در وزارت نیرو نیز از جایگاه خاصی نزد مدیران ارشد برخوردار است.

فارغ از تعصبات صنفی ،سازمان آب و برق خوزستان موزه ای از اولین ها و بزرگترین های کشور وحتا خاور میانه است و مجری طرح هایی بوده است که حتا در دنیا بی نظیرو همواره فعالیت های آن از سوی نهاد ها و شرکت های بین المللی برای استفاده از تجربیات موجود مورد رصد قرار می گیرد که مجال توضیح آنها در این گزارش نمی گنجد

در چند سال اخیر فشارهای بیرونی و داخلی به کارکنان این سازمان که از تعصبی خاص به سازمان خود برخورداند به باعث فرار کارشناسان متخصص این سازمان به استان های دیگر و افزایش تقاضاهای فزاینده انتقال و بی انگیزگی آنان شده است و چند صباحی است که سازمان آب وبرق خوزستان خواسته یا ناخواسته درگیر تنش ها و کشمکش های بیرونی و درونی شده است . دستگیری طولانی برخی از مدیران خوشنام این سازمان فقط بر اساس بعضی اتهامات وارده برای بازجویی در اواخر سال 91  و در ابتدای سال 92 و بازرسی های   ریز بینانه به همراه حساسیت های خاص سازمان بازرسی و طرح موضوع تحقیق و تفحص از این سازمان توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی که برخی از مفاد این طرح توسط نهاد های نظارتی در حال پی گیری است یا ارتباطی به وظایف این سازمان ندارند تا مشکلاتی خود خواسته که هر از گاهی بر سر زبان ها جاری می شود و بر تشویش ذهنی کارکنان و بر هم زدن آرامش فکری کارکنان این سازمان و ناراحتی از نابسامانی های شغلی، اجتماعی و گرانی و هرج ومرج شهری و نبود امکانات زندگی می افزاید .

و حال موضوعی که تنش مضاغفی را به کارکنان خدوم وزحمتکش این سازمان باسابقه وارد می سازد که مورد اعتراض آنان است و سئوالاتی از این دست که تغییر در ساختار سازمانی در هنگام آغاز دولت یازدهم و ایجاد جو نارضایتی و نزول وکاهش پست شاغلان و ازبین بردن امیدها ،به چه معنا است؟

کارکنان این سازمان بزرگ اعتقاد دارند ساختار سازمانی که به بهانه پاسخگویی به وزارت نیرو تهیه شده است هیچ سنخیتی با بزرگی فعالیت ها و سوابق کارکنان آنها نداشته و خسارت های زیادی را به خوزستان و آنها وارد می سازد و انگیزه خدمت را از آنها می گیرد و حال که تاکنون این ساختار اجرایی نشده است بهتر است که اجرای آن فعلاً متوقف و پس از استقرار دولت یازدهم و چیدمان جدید مدیریتی وزارت نیرو برای تغییر آن تلاش شود.

به هر روی عجله برای اجرای این ساختار سازمانی اعتراضاتی رادر پی داشته و دارد و بر همین اساس مکاتباتی در حال انجام است که یک رونوشت از آن برای این سایت ارسال شده است. در فرازی از این نامه آمده است :

" از آنجا که این اقدام در این برهه ی زمانی به منزله در نطفه خفه کردن امید و شادی مذکور بوده و موجبات صدمات شدید روحی و تلخ کامی و نیز بی انگیزگی و فرار نیروهای متخصص و کارآمد را از سازمان و استان خوزستان فراهم می نماید، و از طرفی این شیوه کارکرد در تضاد کامل با منویات دولت آینده است از مسؤولین محترم و دلسوز نظام و منادیان عدالت اجتماعی عاجزانه استدعا داریم به هر تقدیر ضمن جلوگیری از این اقدام خانمان سوز سازمان آب و برق و پرسنل آن، اهداف و نیات اقدام کنندگان و آمران به این ظلم اجتماعی را جویا شوند.

جمعی از کارکنان سازمان آب و برق خوزستان "


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار