یک معلم جوان در حال تلاش براي تأمين آب آشاميدني از طريق الكتروپمپ خانگي در روستاي فالح از توابع "بخش دهدز" دچار برق گرفتگي شد و در برابر دیدگان دو فرزند خردسالش جان باخت.

"> مرگ دردناک یک معلم در همسایگی سد کارون ۳ / برق گرفتگی به خاطر تامین آب !
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۹۱۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۲

یک معلم جوان در حال تلاش براي تأمين آب آشاميدني از طريق الكتروپمپ خانگي در روستاي فالح از توابع "بخش دهدز" دچار برق گرفتگي شد و در برابر دیدگان دو فرزند خردسالش جان باخت.

 

یک معلم جوان در حال تلاش براي تأمين آب آشاميدني از طريق الكتروپمپ خانگي در روستاي فالح از توابع "بخش دهدز" دچار برق گرفتگي شد و در برابر دیدگان دو فرزند خردسالش جان باخت.

خانم "الف . کیانی"، معلم جوان روستای فالح سادات حسینی دهدز در حاشیه دریاچه کارون ۳ در شمال خوزستان، روز شنبه ۰۱/۰۴/۱۳۹۲ در جریان تلاش مقدس برای تأمین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برای خانواده خود و اهالی روستا، دچار برق گرفتگی شد و جان باخت.

بخش دهدز در شمال استان خوزستان با دارا بودن بيش از ۳۸ هزار نفر جمعيت، در همسایگی مخزن ۳ ميليارد متر مكعبي سد كارون ۳ و مخزن ۲ ميليارد متر مكعبي سد كارون ۴ قرار دارد ولی از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی محروم است و وزارت نیرو که چشمه های سنتی منطقه را در دریاچه سدها غرق کرده، هیچ جایگزینی برای آب آشامیدنی مردم درنظر نگرفته و اهالی در یک فرایند تدریجی تحت فشار برای کوچ اجباری قرارگرفته اند.

گفتنی است سایت ایبنانیوز در تاریخ ۲۷/۰۴/۱۳۹۱ در گزارشی با عنوان «جیره بندی آب همسایگان سد کارون ۳ ادامه دارد؛ افت شدید سطح آب چاهها در مجاورت سد کارون ۳»، ضمن هشدار نسبت به ادامه روند غیرانسانی موجود در دهدز، نوشته بود:

جیره بندی آب آشامیدنی و قطع مکرر آن در بخش دهدز، اهالی این منطقه را مجبور نموده برای تامین آب آشامیدنی، مسیرهای چندین کیلومتری را با وسایل نقلیه موتوری و حتی چهارپایان طی کنند تا موفق به تأمین آب شرب سالم شوند.

یکی از مسئولین آب و فاضلاب روستایی شهرستان ایذه که نخواست نامش فاش شود، به خبرنگار ایبنانیوز گفت: افت شدید سطح آب چاه های "بخش دهدز" کاملاً مشهود است و با توجه به اینکه یک چهارم آوارگان روستاهای سد کارون ۳ در بخش دهدز اسکان گزیدند، مصرف آب این بخش بسیار بالا رفت و نیز ۵۰ چشمه آب شرب منطقه نیز در دریاچه سد کارون ۳ غرق شدند و در نتیجه، روند تأمین آب منطقه دچار مشکل شده و منابع آب زیرزمینی پاسخگوی نیاز آب شرب مردم نیست و تنها راه حل اساسی این مشکل، لوله کشی آب از دریاچه سد کارون ۳ یا سد کارون ۴ می باشد.

گفتنی است کارشناسان مستقل در شهرستان ایذه، با اشاره به نتیجه آزمایشات انجام شده بر روی آب آشامیدنی چاههای بخش دهدز، معتقدند املاح سنگین این آب ها و احتمال آلودگی به مواد نفتی سبب شده تا مردم از آب تحویلی شرکت آبفا روستایی فقط برای شستشو و مصارف بهداشتی استفاده کنند. مشاهدات خبرنگار ایبنانیوز حاکی از آن است که مردم بخش دهدز، ترجیح می دهند که با متحمل شدن زحمت و مشقت، آب آشامیدنی خود را از چشمه های باقیمانده از آبگیری سد کارون ۳ تأمین کنند.

لازم به ذکر است که با آبگیری سد کارون ۳ ، بیش از پنجاه چشمه ی آب آشامیدنی (از جمله چشمه ی مقدس زیارتگاه "شهپیر") که در مجموعه ای بالغ بر ۷۰ روستای مستغرق در مخزن سد قرار داشتند، همراه با این روستاها غرق شدند و پس از آبگیری سد کارون ۳ در سال ۱۳۸۳ ، مردم و آبفا روستایی برای دستیابی به آب جایگزین، مجبور به حفر چاه های عمیق در این منطقه شدند که هم اکنون آثار منفی محیط زیستی آن در قالب افت شدید سطح آب سفره های زیرزمینی، مشهود شده است. آبفا روستایی به منظور صرفه جویی و جلوگیری از کاهش هرچه بیشتر سفره های آب زیرزمینی در منطقه دهدز، از ۷ سال پیش اقدام به جیره بندی آب آشامیدنی منطقه نمود و از آن زمان تاکنون تنها در ساعت های خاصی از شبانه روز، به شکل نویتی و محله به محله، آب در اختیار مردم قرار می گیرد.

 

بنابراین گزارش، همزمان با ادامه افت سفره های آب زیرزمینی در نقاط همجوار سد کارون ۳ و کارون ۴، علاوه بر ایجاد اختلال در روند تأمین آب شرب اهالی، نشانه های آشکاری از ضعیف شدن پوشش گیاهی و جنگلی این منطقه مشاهده شده است. "دهدز" از ذخیره گاه های ژنتیکی بلوط در زاگرس میانی است.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۴
comment
comment
رضاکلاه کج
|
-
|
۰۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
comment
0
0
comment سلام
نمیدونستم کجابایدپیام بذارم بهمین خاطراینجارابهترین جابرای نوشتن یک قدردانی مناسب دیدم .
قصدایجادمزاحمت ندارم وفقط میخواستم بگویم وجود خبرگزاری شوشان نعمتی است برای استان خوزستان که هم مسئولین وهم مردم باید قدر انرابدانند .
فقط خواستیم تشکرکنم
comment
سلطانعلی بهمنی
|
-
|
۰۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
comment
0
0
comment سایت محترم شوشان:سلام علیکم باستحضار میرسانم مرحومه "الف-کیانی"اهل وساکن روستای فالح (زادگاه اینجانب)است .اگر خاطر شریفتان باشد چند سال پیش مطلبی رااز اینجانب با عنوان"سلام ایل من"در سایت شوشان منتشر کردید که در آن به احساس هم دردی با هم ولایتی هایم پرداختم .استحضاردارید که در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری، اینجانب به عنوان رئیس کمیته اطلاع رسانی جناب آقای دکتر روحانی خدمت کرده ام .هنگام ورود ایشان به فرودگاه اهواز دختری که درکنار اینجانب(بنام فاطمه رضازاده)وبالباس محلی به آقای دکتر روحانی دسته گل داده است از اهالی همین روستای فالح بوده است .در کنار دسته گل ،تکه کاغذی در دست دخترک بوده که از آقای روحانی درخواست شده بود درصورت انتخاب توسط مردم به مشکلات ومحرومیت های این روستا رسیدگی فرمایدومن در طول سفر ایشان به خوزستان که تمام مدت درکنار ایشان بوده ام بجای گرفتن عکس یادگاری وامضاء و...دوچیز از ایشان خواسته ام :"خدمت به خوزستان وحل مشکلات سادات حسینی".روستای فالح سادات حسینی درحالی از وجود آب آشامیدنی محروم است که زمینهای کشاورزی وحاصلخیز آن....به زیر آب دریاچه ی کارون سه رفته اند وآنها را به طور متوسط متری900 (نهصد)تومان خریدندو-تنها پول یک سال برنج آنها رادادند!!.................
comment
طهماسبی
|
-
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
comment
0
0
comment آدم از غصه مظلومیت مردم خوزستان دق بکنه بمیره کار زیادی نکرده به خدا- مدیران ضعیف این استان که نمی تونن حق این مردم را از شرکت قلدر توسعه منابع آب و نیروی ایران در بالادست و پایین دست سدهای کارون 4 و 3 و گتوند علیا بگیرند باید برن سرشون را بگذازند....
ضمناً منابع خبری هم بنویسید اعتبار بیشتری به خبر های شما می ده چون معلوم میشه که مستنده
comment
حمید
|
-
|
۰۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
comment
0
0
comment منطقه سادات حسینی یکی از خوش آب هوا ترین مناطق استان خوزستان است که متاسفانه بعد از بهره برداری از سد کارون پل ارتباطی این منطقه با شهر دهدز و ایذه به زیر آب رفته و تردد آنها با وسیله ای بنام بارج انجام می شود که از ساعت 7 صبح تا 9 شب کار میکند و از این ساعت به بعد به یک زندان تبدیل می شود و امکان هیچ گونه ترددی در این منطقه وجود ندارد .
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار